Tja... Jeg mener vel fortsatt at mange er for dårlige til å kjenne igjen feil i sine egne øl, men ser også poenget med at noen også ser for godt etter.
Som dommere trener vi lite på autolyse, så det er nok en smak som blir oversett eller misforstått en del blant dommere. Vi har det ikke i standardkursene, men dersom man vet hva man leter etter kan man finne det som en (ønsket) komponent i champagne. Det er ofte i de litt dyrere variantene, så for de fleste er det jo ikke hverdagskost. Surøl kan jo også ha det, men der synes jeg vanligvis smakene er mye vanskeligere å skille fra hverandre.
Jeg kan knapt huske å ha kjent igjen autolyse i øl de siste 4 årene.
Mange er generelt veldig dårlig på smak og aroma - en fun-fact er å se Hellstrøm - som virkelig lager god mat, og parer maten med godt drikke - bomme på 3/3 når han skal smake forskjell på rød og hvit vin, i en blindtest.
Så - spørsmålet er, hvor mye man kan eller bør vekte enkeltpersoners omtale og beskrivelse? Hvem har "rett"? - jeg vet det finnes mennesker med ekstremt gode smaksløker, men de er det ekstremt få av.
Det er jo ofte relativt stor forskjell på hva publikum stemmer frem, kontra et dommerpanel, er det fordi de kun kjenner etter om ølet er godt, eller kan det henge sammen med at det letes med lupe etter ting som kanskje ikke er der engang?
Så forøvrig på en artig konkurranse fra USA hvor folk hevdet de kunne skille ut ekte Cola fra Pepsi - mange var i tillegg "svorne" Pepsi hatere -likefult -i blindtester så bommet de stygt og foretrakk Pepsi i 8/10 tilfeller. (gjaldt 75% av de, om jeg husker % satsen rett, ekstremt mange var det i det minste) som en liten digresjon -selv klarte jeg å skille Pepsi og Cola i en konkurranse på Tusenfryd for ca 20 år siden, fikk 100% - og forstod ikke at andre ikke kjente forskjellen. Hva med øl?, tja jeg kan f.eks kjenne DMS - veldig godt -men - jeg vet samtidig at jeg også kan bomme stygt på mange andre smaker og dufter.
Damene skal visstnok ligge et hestehode foran oss mannfolka på dette området, så kan en jo spørre seg om det er en fordel eller ulempe, svaret blir vel noe ala "alt etter øyet som ser"
Så - for min del er jeg kanskje litt skeptisk til "dommere" - på generell basis, jeg har et lite inntrykk av at en del skribler ned en del ting de "tror" de merker (eller burde merket), og ikke hva de merket. Det er kanskje flaut å ikke kunne skrive at man generelt sett ikke klarte å finne hverken usmaker eller smaker? (jeg jakter på dommerskjema som en liten hobby når jeg er på festivaler) - og kan i det minste si at om alt jeg leser skulle være tilnærmet riktig - så bør jeg for min del droppe enhver tanke om å dømme øl - for siden man noterer litt når man går rundt og smaker selv - og tidvis ikke kjenner igjen noe av det man ser av beskrivelser på skjemaene, så blir man i det minste litt "halvveis" skeptisk. Kan da legge til at mitt første møte med Mack øl - ble, hva fanden... har dem hatt smør i ølet? (noe jeg den gang ikke visste hva var) så noen sensorer virker i det minste veit jeg -men neppe alle.
Mange går for eksempel rundt og synes de selv lukter sterkt av svette - når de har brukt samme deodorant over lengre tid - mens andre rundt en fortsatt lukter deoen - det er et lite tankekors - kanskje?
Dagsformen og hva en har fått i seg tidligere før en smaker på noe - påvirker også, samme med humør og "setting" en befinner seg i, er jo en grunn til at ekstremt mange "elsker" Mythos - men hater den når de skal drikke den fra kjøla når ferien er over
Skled ut litt kanskje? Sorry! Ta ballen, ikke mannen nå, jeg er ikke ute etter noen - forsøker å belyse noe jeg oppfatter som en generell utfordring med bedømmelse av smak/aroma - for ansvaret til de som dømmer er ganske stort - man dømmer potensielt noen nord og ned - uten at det var fortjent -- hvordan unngå slikt? jeg vet ei.
Samle 50 menn, 50 damer, sett de i hver sitt rom - server de samme ølene, del ut skjema og be de fylle ut etter beste evne - hva de opplever av smak/aroma - det kunne -om ikke annet være av ganske stor interesse.
Sammenlign dette med f.eks. 20 dommer som sitter i et tredje rom - alle må drikke blindt - ergo -ikke få vite noe som helst om hva de drikker, annet enn at det er øl - bruk gjerne sorte kopper og ha blind for øya!