Finn er nok inne på noe essensielt her.
Videre vil jeg si at min opplevelse av dommergjærningen etter noen år, nok dømminger til å ha klatret litt i gradene og ikke minst, dømming med en hel del forskjellige meddommere, er at dette er en relativt ydmyk og reflektert handling.
Det er dog slik at når vi dømmer øl, leter vi ikke først og fremst etter bryggefeil og defekter. Dagens hjemmebryggere, utstyr og råvarer har i stor grad redusert disse. Jeg kan ikke sist huske når jeg så en flaskebombe. For 10 år siden var du heldig om du unngikk en. Infeksjoner hører også mer og mer sjeldenhetene til.
Nå dreier dømmingen seg først og fremst om å klassifisere ølet i forhold til typedefinisjonen. Hva jeg som person liker eller ikke liker er egentlig irrelevant, og jeg synes det er enklere å dømme stiler jeg ikke har så mye følelser for, enn å dømme stiler jeg er veldig glad i, og hvor jeg har mye erfaring. Det blir rett og slett lettere å være analytisk i forhold til typedefinisjonen, som tross alt til syvende og sist er det eneste vi gjør, rangerer i henhold til definisjonen.
Videre vil det kanskje også sjokkere noen når jeg sier at det også handler om å rangere de påmeldte ølene innbyrdes i forhold til typen. Hvilken er mest typeriktig? Er et spørsmål jeg har i bakhode hele veien. Et øl kan ha en hel del kvaliteter jeg setter pris på, men mangle noe vesentlig for typen. Da hjelper det egentlig ikke om jeg synes det er godt. Du trenger ikke en perfekt øl for å vinne konkurransen. Jeg har enda ikke smakt en av de. Du må "bare" være best av de som deltok, er kanskje litt flåsete måte å se det på. Eddie the Eagle hadde vunnet hopprennet om han var den eneste som deltok...
Det er altså typedefinisjonen som i stor grad er styrende. Jeg tror mange bryggere (meg selv inkludert) burde ha litt mer fokus på det, når man brygger konkurranseøl. Ja jeg mener faktisk konkurranseøl bør brygges med konkurransen i bakhode. Vi ser ofte veldig gode øl som rett og slett blir slaktet fordi de er påmeldt i feil klasse. Melder du en flaske westvleteren på i klassen for bokkøl faller den igjennom så det synger.
Dette med feil, defekter og usmaker er selvsagt en viktig del av det, men som nevnt med den gemene kvaliteten som er i dag, utgjør ikke dette så mye faktisk. Vi kommenterer det, og det fører sannsynligvis til trekk i poeng, men det er først og fremst ment som et innspill til prosess. Underpitching, gjærtemeratur, oksidasjon av humle er kanskje de vi ser mest av, og som påvirker ølet så pass at det går ut over typeriktigheten. Alkoholstyrke er en annen.
Jeg for min del begynte med dømming for å lære. Du lærer mye om øl, men ikke minst om deg selv. Jeg vet nå hva jeg er god på, og hva jeg er dårlig på. Jeg er overfølsom for overkarbonert øl. Det slår feil for meg umiddelbart. Jeg oppfatter ofte at brent/mørk malt gir noe som jeg oppfatter som bitterhet. Det sitter bare litt lenger frem på tunga, men jeg kan ikke smake forskjell på det.... Litt høy restsødme slår først og fremst ut som munnfølelse for meg. Deretter kommer sødmen. Jeg hater chilli.... Jeg detekterer brett raskere enn andre, mens syre er jeg dårlig på.
Mange snakker også en hel del om dette med balanse i ølet. Det skjønner ikke jeg. Sødmen skal balansere mot bitterheten osv. Mitt sensoriske apparat har ikke nok inn-kanaler til at jeg kan vurdere om noe er i balanse i forhold til noe annet i et gitt øyeblikk.
Jeg fokuserer mye mer på kontraster faktisk. Når jeg drikker øl skjer det mange ting etter hverandre. Man starter kanskje med et friskt humleprek, som glir over i et mer nyansert bilde av malten. Deretter legger man merke til karboneringen, og så overtar bitterheten som noen ganger sprer seg til en mer astrigent følelse bak visdommstennene. Varmen etter alkoholen henger litt i, samtidig som du lurer på om hop-burnen du sitter igjen med må skures ut med tannbørste.
For meg er dette med balanse mer en øvelse hvor jeg setter kontrastene opp mot hverandre, og ser hvordan de spiller sammen. Litt som når man ser på et fargesprakende kunstverk. Eller når du hører på musikk. Eller når du stirrer ut over et vakkert landskap. Du driter i balansen, så lenge det fungerer sammen ikke sant? Det er helheten som er avgjørende. Selv om det kanskje er litt mye humle, eller rødmaling, eller bassgitar, eller bølgeskvulp. Dersom typen godtar det, er det vel kanskje greit da....Noe restsødme kan være knall i et øl, og gi en dimensjon man ikke har sett før, mens i noe annet blir det bare kvalmende. Når alt skal balanseres, føler jeg nesten man hele tiden skal sette to ting opp mot hverandre, og håpe at de nuller hverandre ut? Det blir feil for meg.
Til sist vil jeg også nevne dette med at stilene utvikler seg. Noen nevnte dette med eksempler på stiler. Dette er faktisk ganske vanskelig, da man både skal finne et øl som er tilgjengelig over hele landet, som representerer stilen på en så komplett måte som mulig, og som ikke minst, kommer fra en leverandør hvor vi kan forvente konsistens over tid. Noe som stemmer i dag, skal stemme om to år til også....
Husk også på hvordan marked og trender påvirker ølet. For 15 år siden var det mange som rynket på nasen når de fikke en 45 IBU ipa av noe slag. Trynet vrengte seg, og man måtte nesten sjekke i speil for å se om tannhalsene fremdeles var der. I dag er det ikke en kjeft som bryr seg, og leverer jeg IPA med 45 i konkurranse, vil jeg sannsynligvis bli trekt for høy restsødme, selv etter den norske standarden...
I dag er det mer fokus på frisket i humlen, renhet i gjærkarakteren, munnfølelse og karbonering føler jeg når vi for eksempel dømmer IPA.
Det ble lengre enn jeg hadde tenkt dette innlegget, men jeg kan forsikre skeptikerne om at vi gjør dette med stor ydmykhet og respekt for den som har brygget. Vi leter ikke etter feil, men forsøker å plassere ølet i forhold til typen. Vi er alle individuelt veldig forskjellige, men som gruppe er vi ofte veldig enige og samstemte, selv om vi vurderer tingene på veldig forskjellig måte. Og vi blir dessverre aldri perfekte, men ikke nøl med å gi oss øl av den grunn!!!