Grusomme bilder !!!

CB5D01E0-0E3C-4F8B-B282-02E089688B24.jpeg
Bruker å sette Hydrometer-prøver på kjøkkenbenken og kan hende de står noen dager. Dette er tappet fra avkjølt vørter (uten gjær) for 3 dager siden -og jammen er det full action og gjæring i røret! Har aldri opplevd det før og bare håper det er rester fra forrige målinger. Tør ikke tenke på andre alternativ…
 
Vis vedlegget 63492
Bruker å sette Hydrometer-prøver på kjøkkenbenken og kan hende de står noen dager. Dette er tappet fra avkjølt vørter (uten gjær) for 3 dager siden -og jammen er det full action og gjæring i røret! Har aldri opplevd det før og bare håper det er rester fra forrige målinger. Tør ikke tenke på andre alternativ…
Jeg ville blitt rimelig overraska om det ikke hadde skjedd noe. Sjøl i de mest moderne hermetiske nye hus er det mer som svever rundt mellom gulv og tak enn vi ville ha godt av å vite alt om:).

Lydspor:
 
Coopkjelen revnet da jeg fylte den opp med kaldt vann.
Like greit at det skjedde da og ikke under meskingen.
Så da er jeg på utkikk etter en ny kjel på 20 liter + ..
Kunne tenkt meg en gammeldags aluminiumskjel.
Har en på 18 liter,men den er litt for liten til mesking.
IMG20230915110228-picsay.jpg
 
Coopkjelen revnet da jeg fylte den opp med kaldt vann.
Like greit at det skjedde da og ikke under meskingen.
Så da er jeg på utkikk etter en ny kjel på 20 liter + ..
Kunne tenkt meg en gammeldags aluminiumskjel.
Har en på 18 liter,men den er litt for liten til mesking.
Vis vedlegget 64112
Jeg har en 15-liter fra COOP. Jeg regner jo med at det der må være et veldig spesielt tilfelle, men jeg får nok ta en ekstra titt på den. Har nettopp brukt den en del til å forvelle årets soppfangster i - noe som forrresten gjør den veldig blank og fin.

Det ser ut som om det er ganske tynt gods i den der. Jeg har ikke inntrykk av at min har det, så det er kanskje en annen type. Det er sjølsagt ikke nødvendigvis noe felles med alle kjeler som COOP selger.
 
Godset er ganske tynt ja. Fikk sveiset inn 1/2 rør med gjenger. Mulig det har skapt spenninger i stålet. Tviler dog på det.
Er vel ingen vits i å ta med kjelen og klage når den er påsveiset ting :p
 
Er sveisen langt fra sprekken?

Edit: ser det jo på bildet... Vil tippe det har vært litt for rask spenningsavgløding under produksjonen og belastningen rundt håndtaket har tatt knekken på den.
 
Høres jo fornuftig ut. Hadde det gått ann å sveise hadde jeg prøvd det.
Med så tynt gods hadde det nok blitt mye banning og hull istedenfor sveis.
 
En påminnelse om at man må være påpasselig med kjemikalier. Hadde en 1.5L Farris PET-flaske med utblandet Pipeline Pro stående i noen uker. Det har tydeligvis blitt en liten sprekk i bunnen av flasken og det har lekket ut. Heldigvis var det fler lag med pappesker som har absorbert lekkasjen.
IMG_3313.jpeg
 
Tilbake
Topp