Gummi-lukt fra slanger...

Kan det være pumpen din også som det kommer lukt av, siden du skrev det med pumping av star san  & Zalo gjennom pumpen? eller er det bare slangene som det lukter av?

Inntil eg/vi får meir dokumentasjon so går eg over til silikon. Som tidligare skreve så har ikkje eg hørt om ASC "standaren" heller, kan meget mulig vere at dette er pvc som ikkje er anbefalt høgare en 60 grader før den gir fra seg ulumskheta.

LasseO skrev:
Inntil eg/vi får meir dokumentasjon so går eg over til silikon. Som tidligare skreve så har ikkje eg hørt om ASC "standaren" heller, kan meget mulig vere at dette er pvc som ikkje er anbefalt høgare en 60 grader før den gir fra seg ulumskheta.

Hvilke ytterdiameter er det på pumpen sine fittings? Hvilken innerdiameter må jeg ha på silikonslangen for at den skal passe på kranen på BB 30/V3 og beer brew pumpen?

er vel 1/2" vist eg ikkje tar feil? Har liggandes div kobblinga og slangenippla så hos meg er det ingen problem å få kobbla til noko. Det var det som var så hendig med slangesette og pumpa fra ølbrygging, at en ikkje trengte anna mikk makk. Men men. Vist du alikavel skal kjøpe silikon slanga anbefala eg dei med tjukke vegga. Fleire nettbutikka som fører dette. Bryggmakker og bryggselv skal ha veit eg. Men som sagt skal eg ikkje svartmale slangane fra ølbrygging før en veit meir  :)

Mattias S skrev:
Noen som vet åssen man blir kvitt gummilukta som kommer av nye armerte silikonslanger i forbindelse med ei sirkulasjonspumpe? De er næringsmiddelgodkjente osv....

Når jeg testet pumpa med varmt vann i sta kom det en flau gummilukt (som typisk fra nye hageslanger) som satte seg i vannet.

No middel jeg kan kjøre gjennom disse for å bli kvitt lukta?

Har samme problem og aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt lukt og smak.

Har akkurat kjøpt silikonslanger fra bryggselv som lukter skarpt. Har prøvd å koke en meter og slangen avga lukt og smak til vannet.

Har prøvd å vaske slangen i zalo, PBW, oxyclean, starsan uten at det hjalp det minste. Hvis jeg ikke får tak i andre typer slanger som ikke avgir smak så avslutter jeg all grain brygging.

Hva bruker store bryggerier av slanger?

[/quote]

Har samme problem og aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt lukt og smak.

Har akkurat kjøpt silikonslanger fra bryggselv som lukter skarpt. Har prøvd å koke en meter og slangen avga lukt og smak til vannet.

Har prøvd å vaske slangen i zalo, PBW, oxyclean, starsan uten at det hjalp det minste. Hvis jeg ikke får tak i andre typer slanger som ikke avgir smak så avslutter jeg all grain brygging.

Hva bruker store bryggerier av slanger?
[/quote]

Har ikke fått gjort noe mer med dette problemet, men det ser jo ut som om man bare må få byttet de ut med vanlige silikonslanger som man får kjøpt på f.eks Bryggselv. Noen som vet om disse slangene (ikke armerte) tåler å brukes på bb-pumpa, med tanke på strupe-ventilen....? Kjipt om slangen ryker  :confuzed:

ingeborgkarioline skrev:
Kan det være pumpen din også som det kommer lukt av, siden du skrev det med pumping av star san  & Zalo gjennom pumpen? eller er det bare slangene som det lukter av?

Lukta kommer fra slangene, uten tvil.  :yes:

Dei to typane silikonslangar som dei fleste bruker til brygging (dei gjennomsiktige som er platinaherda og dei ugjennomsiktige som er peroksydherda) går veldig greit til dei vanlege pumpene som  dei fleste heimebryggjarar bruker.    Lurt å velja ein type med litt tjukk vegg - f.eks. 3 mm  tjukk vegg - då blir dei ikkje så "slaskete" og du får ikkje så lett knekk på dei. 

katla skrev:
Dei to typane silikonslangar som dei fleste bruker til brygging (dei gjennomsiktige som er platinaherda og dei ugjennomsiktige som er peroksydherda) går veldig greit til dei vanlege pumpene som  dei fleste heimebryggjarar bruker.    Lurt å velja ein type med litt tjukk vegg - f.eks. 3 mm  tjukk vegg - då blir dei ikkje så "slaskete" og du får ikkje så lett knekk på dei. 

Det er opaque slanger jeg har nettopp kjøpt og de lukter kjemi. Og de overfører dette til vann de ble forsøkt kokt i.

Finnes det andre slanger som tåler varme og som ikke lukter/setter smak?

HvalerNB skrev:
Det er opaque slanger jeg har nettopp kjøpt og de lukter kjemi. Og de overfører dette til vann de ble forsøkt kokt i.

Hvilke slanger er opaque slangene bryggselv selger? Har du en link til de?

IK

ingeborgkarioline skrev:
HvalerNB skrev:

IK

Her er link.

http://www.bryggselv.no/products/silikonslange-12mm-super-1meter
Alle de 10 meterne jeg har stinker skarpt og setter smak

Store bryggerier som Aas, borg og ringnes bruker vel neppe slike silikon slanger. Men hva slag bruker de? Og finner de i 1/2 " ?

HvalerNB skrev:
ingeborgkarioline skrev:
HvalerNB skrev:

IK

Her er link.

Store bryggerier som Aas, borg og ringnes bruker vel neppe slike silikon slanger. Men hva slag bruker de? Og finner de i 1/2 " ?

Har du vært i kontakt med bryggselv ang slangen?

ingeborgkarioline skrev:
HvalerNB skrev:
ingeborgkarioline skrev:
HvalerNB skrev:

IK

Her er link.

Jepp, sendte de en Mail på fredag. Venter på svar

HvalerNB skrev:
ingeborgkarioline skrev:
HvalerNB skrev:
ingeborgkarioline skrev:
HvalerNB skrev:

IK

Her er link.

Du får gi oss tilbakemelding når du har hørt noe fra de, om hva de har og si til sitt forsvar

ingeborgkarioline skrev:
HvalerNB skrev:
ingeborgkarioline skrev:
HvalerNB skrev:
ingeborgkarioline skrev:
HvalerNB skrev:

IK

Her er link.

Du får gi oss tilbakemelding når du har hørt noe fra de, om hva de har og si til sitt forsvar

De er utrolig hyggelige og service innstilt. De sa at de aldri har hatt noe problem med slike slanger og de sender meg nye.så da kan det se ut som det løser seg for meg.

Er det en standard at den som "klager" alltid er den eneste som har problemer med produkten.
Selvsagt har de allerede solgt flere hundre meter av denne og alle andre er 100% fornøyde, utenom DU!!!  :fyflate: :neinei:

Sers77 skrev:
Er det en standard at den som "klager" alltid er den eneste som har problemer med produkten.
Selvsagt har de allerede solgt flere hundre meter av denne og alle andre er 100% fornøyde, utenom DU!!!  :fyflate: :neinei:

Takk skal du ha

Sers77 skrev:

Produksjonsfeil skjer.

Sers77 skrev:

Denne posten gjorde meg litt forundret, mulig jeg bare er treig... Er det Bryggselv du kritiserer her, eller har jeg misforstått noe? Hvis det ikke har vært klager fra flere, hva skal de da si? Hvis en kunde har fått ett produkt med feil og får dette erstattet har de vel gitt den servicen man kan forvente? Skal de sende mail til alle de ev. har solgt til og spørre dem om dehar hatt problemer?

Tilbake
Topp