Haandbryggeriets Norwegian Wood....

Smakte Haandbryggeriets Norwegian Wood for første gang for noen dager siden og det var et veldig godt øl for meg.
Jeg har ikke veldig lang erfaring med røkøl (for det er vel det jeg vil kalle den) for etter å ha kjøpt et røkøl på flaske i Tyskland som jeg rett og slett ikke klarte å drikke for di det smakte mer av gamle jernbanesviller og ulmende speiderbål, har jeg skydd dette som pesten.
Ble derfor meget overrasket over Norwegian Wood. Så er jo spørsmålet da om mann skal prøve seg på noe slikt?
Er det noen som sitter på en brukelig oppskrift for dette (25 l.) eller noe som er så nært opptil som mulig. Tenker da på "røykmengden"?
Vil kikke litt på dette, men det blir nok ikke før til høsten, da jeg har 2 brygg på programmet rett etter påske og har lovet 2-3 kamerater at de og skal få være med på et spleisebrygg før ferien så da rekker jeg nok ikke det før etter ferien, men mann skal jo ha øl da og....

Sabeltann

Har ikkje prøvd sjølv, men her er ihvertfall kloneoppskrifta fra BYO mai-juni 2011.

19L
OG 60
IBU 28

3,7 kg weyermann røykmalt
0,91 kg munich malt
0,55 kg weyermann CaraAmber
0,51 kg amber malt
0,31 kg britisk pale malt

x g northern brewer på 60min slik at det blir 28 IBU til sammen  med late hops.
17 g centennial 20min
22 g cluster 0 min

gjær med W3638 eller WLP315.

Varm meskevatnet med einerlog

BYO sin oppskrifter er jo hovudsakeleg satt samen for det amerikanske publikum, og det forekommer ofte at dei bruker substitutt for ingredienser som ikkje er så lett tilgjengeleg i USA.

Her er også ein anna tråd om emne. http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=5029.0  du får sammenligne oppskriftene og bestemme deg for kva du vil gjør.

Menden gjæres vel strengt tatt med en Brettanomyces Anomalus-stamme fra Wyeast.

Tilbake
Topp