Habanero porter

Nokon som har erfaring med chili i øl? Skal brygge en habanero porter og planlegger å "infusere" chili etter at stormgjæringa er ferdig. Spørsmålet er kor mykje og kor lenge. Skal ikkje vere brennande hot, men ha eit godt sting. Tenkte 1,5 til 2 habaneros til 22 liter. Blir å legge denne i ein god skvett akevitt før den havner i humleposer og i karet. Synspunkt, tanker og erfaringer mottas med takk!

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Har bare laget ipa med habanero, og hadde i etter stormgjæring som du tenker. Har brukt både to og en habanero og var mest fornøyd da vi brukte en. To blir fort veldig sterkt. Det er mer kraft enn man tror, og når den ikke går i kok tror jeg du får mer deilig habanerosmak sammen med styrken.

Sent fra Tapatalk
 
Har bare laget ipa med habanero, og hadde i etter stormgjæring som du tenker. Har brukt både to og en habanero og var mest fornøyd da vi brukte en. To blir fort veldig sterkt. Det er mer kraft enn man tror, og når den ikke går i kok tror jeg du får mer deilig habanerosmak sammen med styrken.

Sent fra Tapatalk
Fjerna du frøhuset, eller brukte du heile pepperen?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Jeg laget en 'Portland stout' hvor jeg hadde 10 gram chili i gjæringskaret etter en uke.
Jeg brukte Basket of Fire som jeg syns ble veldig passende og flere syns denne var veldig god. (nesten litt for god)
I år har jeg fått ny avling med samme type chili, i tillegg til at det ser ut som jeg får Rød Habanero og Carolina Reaper.
Så jeg planlegger en split batch med samme mengde som i fjor.
 
Jeg laget en 'Portland stout' hvor jeg hadde 10 gram chili i gjæringskaret etter en uke.
Jeg brukte Basket of Fire som jeg syns ble veldig passende og flere syns denne var veldig god. (nesten litt for god)
I år har jeg fått ny avling med samme type chili, i tillegg til at det ser ut som jeg får Rød Habanero og Carolina Reaper.
Så jeg planlegger en split batch med samme mengde som i fjor.
Spennande! Kunne tenkt meg frø til å plante. Har habanero og cayenne, men kunne tenkt å utvide sortimentet. Kor får du tak i frø? Kor lenge har ligg chilien i karet? Er ei veke bra?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Jeg handler herfra plantekasse.dk
Jeg hadde kun en plante i fjor, men i år har 3-4 forskjellige slag som ser ut til å bli noe av.

Jeg tørker chilliene og fryser de ned før jeg har de den siste uka i gjæringskaret.

Jeg har vurdert å lage en variant med tsjekkisk pils også, men har ikke hatt anledning til den slags testing.
Mistenker at manglende maltsmak på en pils vil gjøre at chili’n vil bli veldig dominerende.
 
Jeg laget en blonde med habanero. Hadde 2g pr liter tilsatt siste 10 min av kok (6-7stk til 25L) . Denne hadde "sting" som chilli blonde fra Hansa, men hadde en veldig dominerende lukt av paprika. Merkelig nok var det ikke noe smak av paprika.
 
Lagde en chiliporter til jul sammen med en kompis for et par år siden. Det var litt andre krydder også oppi, men vi trakk en "te" av krydderiene i en halvliter rom. Brukte så doseringssprøyte for å smake til halvliter ferdiggjæra brygg, for å ikke svi det av med chilien, og så ganga vi opp volumet for hele batchen. Tok i litt ekstra når vi ganga opp, og det ble vi veldig fornøyd med.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Lagde en chiliporter til jul sammen med en kompis for et par år siden. Det var litt andre krydder også oppi, men vi trakk en "te" av krydderiene i en halvliter rom. Brukte så doseringssprøyte for å smake til halvliter ferdiggjæra brygg, for å ikke svi det av med chilien, og så ganga vi opp volumet for hele batchen. Tok i litt ekstra når vi ganga opp, og det ble vi veldig fornøyd med.
Jeg har også hatt hell med denne metoden. Lagde essens med "blank 60" og chilli. Prøvde meg frem med flere glass med 1dl øl i hver.
 
Då er ølet på fat. Endte med å bruke 1 habanero på 20 l. Ga en behagelig styrke og punch. La habanero delt i fire i akevitt i 4 dager før eg hadde den i etter dag 7. Trakk så i 7 dager før fating i dag. Kjennes foreløpig veldig bra ut. Oppskrift under...Sjå vekk frå gjæringsprofil. 4 dager 18 grader 10 dager på 19 grader. Deler batchen i 2 og skal fryse halvparten og lage "is-porter "
10c4670874397f8256e753875acdb1cf.jpg


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp