Halvferdig med første allgrain.

Da var første all grain under brygging. Har mesket og skylt nå, og om jeg må få si det selv, er jeg veldig fornøyd. Mest med tanke på selve prosessen. Ønsket meg en pre-boil på 24L på 1.055. Brukte 5Kg Muntos pale malt. Første tapping, med strikevatnet var klar og fin som en sommerdag i florida, men de to andre skyllingene ble tåkete. Hva kommer dette av? partiskylling? Regner med mesken blir litt forstyrra av å få tømt oppi mer vann. Prøvde å filtrere en stund, men ga opp, det ble liksom ikke bedre. Men litt uklart øl kan jeg leve med. Termometeret mitt var så som så, viste 3 grader feil ved kok, så det ble litt synsing her hva angår temperatur. Tror nok det skal gå bra, forventer ikke et vinnerøl, men godt kan det bli likevel. Traff forresten akkurat på desilitern med skyllinga.

Og, joda, ende på akkurat 1.055 (korrigert for temperatur på vørteren), endelig har kanskje et titalls timer lesing lønnet seg.

Tror nok et nytt termometer skal kjøpes, må bare få aksept av finansrådet for å bruke "bare en 500lapp til, så e alt på plass". 20liters kjøleboksen syns jeg fungerte riktig bra, må bare skaffe en tykkere slange, måtte klemme hardt på den jeg har for ikke å få masse luft i vørteren og dårlig vakum.

Nå står det hele å venter på oppkok, plata på ovnen imponerer ikke, som ventet. Hører det knitrer litt, håper det er noe PÅ plata, og ikke selve toppen, DA blir det nok leven her...

Og til sist. Jeg synes lukta av vørteren på allgrain er mye rundere enn lukta fra ekstrakter som jeg har tullet littegranne med den siste tiden, nå skjønner jeg hva dere mener med "det lukter godt i heimen".

Takk for all hjelp så langt, og håper at jeg selv om en liten tid kan hjelpe andre jeg også, syns jeg har maset litt mye ;)
Tar meg en Baltika #9 mens jeg venter jeg. En til en.

Grattis med første allgrain.
Veldig fersk selv, men er alltid veldig forsiktig når jeg fyller på vann, nettopp for å ikke forstyrre "grainbedden". Bruk et eller annet som sprer vannet når du heller opp i.
Sirkuler, altså tapp av de første literene og hell tilbake ved hver skylling, til den er klar igjen :)
Tapp så ivei ;D

For seint! Men skal ha det i bakhodet til neste brygg, men fikk beskjed om å tilsette vann, og så røre godt i mesken for å få ut mer sukker. Det ser i allefall ut til å være tilfellet. Om jeg forstår det rett, så har jeg hatt ca 88% utbytte.

(24*55) / (300*0,88) = 5Kg

Da er det bare den lille detaljen med å sirkulere. Dette gjør du neste gang.
Etter å ha rørt, sirkulerer du for å få den til å sette seg.
Blir nok bra serru! Øl blir det!

Oddvar, ja, 1055 før koking. I allefall det mitt kjære hyrdometer og korreksjon for temperatur forteller... Høres dette riv ruskende galt ut?

Grattis med første all grain  :ilike:

Synes fremgangsmåten for skylling høres litt "puslete" ut, nesten som ei blanding av partiskylling og kontinuelig skylling. Vi benytter en mørtel/mur-blander på boremaskin både for å blande vann og korn før meskestart, men også for å blande skyllevann inn i mesken. Lar det hele stå og hvile seg noen minutter, før resirkulering til klar vørter.

Beant skrev:
Grattis med første all grain  :ilike:

Synes fremgangsmåten for skylling høres litt "puslete" ut, nesten som ei blanding av partiskylling og kontinuelig skylling. Vi benytter en mørtel/mur-blander på boremaskin både for å blande vann og korn før meskestart, men også for å blande skyllevann inn i mesken. Lar det hele stå og hvile seg noen minutter, før resirkulering til klar vørter.

Hadde først 12.5L vann i karet, tilsatte malten. Lot det stå en time, tappet av. Tilsatte skyllevann, lot stå i 10minutter, tappet av, og en runde til med skylling, 10min, og tapping.

Prøver også å holde kostnadene på et minimum, da kjerringa ikke er HELT frelst som meg ;) MEd tid kommer nok mer effektive løsninger.

runarstock skrev:
Oddvar, ja, 1055 før koking. I allefall det mitt kjære hyrdometer og korreksjon for temperatur forteller... Høres dette riv ruskende galt ut?

Hørers greit ut det, 90% utbytte ifølge BeerTools, men noe vann vil fordampe og OG vil øke, sikkert til 1065, vet ikke hva du brygger men vil du ha det slik er det bra, vil du ha OG ned til 1055 tilsetter du bare det tapta vannet, husk bare at det er kokt og sterilt først.
Som første brygg går det tilnermet knirkefritt. :)

Oddvar Demmo skrev:
runarstock skrev:

Hørers greit ut det, 90% utbytte ifølge BeerTools, men noe vann vil fordampe og OG vil øke, sikkert til 1065, vet ikke hva du brygger men vil du ha det slik er det bra, vil du ha OG ned til 1055 tilsetter du bare det tapta vannet, husk bare at det er kokt og sterilt først.
Som første brygg går det tilnermet knirkefritt. :)

Phew! Nå ble jeg litt lettet. Skal ha meg en IPA av noe slag, så rundt 1060 skal vel være finfint. Har brukt vann rett fra krana, vannet i Alta er så rent at det skal vel tvilsomt by på problemer, men... man skal aldri være for sikker kanskje ;)

Bare den fordømte plata klarer å få kok på kjelen da... Ser ikke veldig positivt ut her. Isolert med en haug med håndklær...

Det er forskjellige meninger om skylling, jeg har god erfaring med kontinuerlig skylling og anbefaler det, Beant har god erfaring med partiskylling og anbefaler det (ikke sant Beant ?) vi har begge stort sett 90 % utbytte, men det beste er at det må ikke invisteres i noe for å bruke det ene eller andre.

Kontinuerlig og partiskylling blir mer smak og behag det ja.
Men kontinuerlig skylling krever litt mer utstyr (ekstra manifold til skyllevann)
Jeg partiskyller og er bra fornøyd med det.
Det viktigeste er resirkuleringen der.
En annen ting som du har gjort riktig er vann først, så malt.... Mye enklere å røre sammen også da. Jeg bruker en stekespade i rustfritt til 19,90 fra ikea :)

Fordømt! Får ikke kok på den fandens gryta. Har isolert med to håndklær og et digert pledd... Hvor kritisk er rolling boil? Hva skjer egentlig under selve kokinga? Proteiner skilles ut, det tror jeg at jeg har skjønt. Måtte jo gå til h****** med NOE idag. Har ventet nå i 80min på at den styggingen skal koke. Ser ut som om det ligger en bjørn på komfyren.

magne1972 skrev:
Men kontinuerlig skylling krever litt mer utstyr (ekstra manifold til skyllevann)

Strengt tatt går det uten, et lokk, alufolie eller noe annet så skyllevannet ikke graver seg ned i malten, da kan ikke Sigbjørn Johnsen komme å klage på utgiftene.   :)

runarstock skrev:
Fordømt! Får ikke kok på den fandens gryta. Har isolert med to håndklær og et digert pledd... Hvor kritisk er rolling boil? Hva skjer egentlig under selve kokinga? Proteiner skilles ut, det tror jeg at jeg har skjønt. Måtte jo gå til h****** med NOE idag. Har ventet nå i 80min på at den styggingen skal koke. Ser ut som om det ligger en bjørn på komfyren.

Har du lokk på ?

Oddvar Demmo skrev:
Det er forskjellige meninger om skylling, jeg har god erfaring med kontinuerlig skylling og anbefaler det, Beant har god erfaring med partiskylling og anbefaler det (ikke sant Beant ?) vi har begge stort sett 90 % utbytte, men det beste er at det må ikke invisteres i noe for å bruke det ene eller andre.

Joda, har gode erfaringer med partiskylling. Vi kommer dog til å bevege oss over på kontinuelig skylling etter hvert, men: TTT  :brygging: Savner jo muligheten for stegmesking og litt mere automatikk i det hele, men møter på en del praktiske problemer som må løses med de volumene vi brygger/planlegger å kunne brygge, samt den begrensede plassen vi har til rådighet. Også dette med WAF og økonomi, da  :biersmile:

EDIT: Rullekok har med utfelling av proteiner, som ellers ville gitt et uklart øl. Tanken er vel at koking samt kraftig bevegelse i vørteren gjør det lettere for disse proteinene å møtes og klistre seg sammen, slik at de får nok masse til å bunnfelle.

Vet ikke om så mange som brygger her i Alta, bruker gass for min del. Det skal no gå å få det på kok med 2kW på komfyren, brukte selv komfyren på de to første mine.  Skal se at ølet blir godt til slutt!

Tilbake
Topp