Håpløst meskekar!

Har nå fire brygg på mitt nye, hjemmelagde meskekar. Med proteinhvile, jevnlig røring, godt med resirkulering og fly sparging, så greide jeg i går å få utbyttet oppi rekordhøye 55%. PH ble målt til 5,3 og temperaturen holdt seg stabil på 65º. I går ba jeg også Bryggselv kverne malten litt finere enn til kjøleboks, så alle forhold skal ligge til rette for et brukbart utbytte.

Karet er en 75l vanndunk fra Jula, isolert med Biltema lydisolasjon og med den største silbunnen fra Bryggselv. Lurer på om det lave utbyttet har med fasongen på dunken å gjøre. Den er litt konisk, så kanskje problemet ligger i at maltsenga blir presset sammen etterhvert som den synker mens jeg tapper.

Hva tror dere?

Vedlegg

• _OSN7968-W.jpg
    _OSN7968-W.jpg
    991,7 KB · Sett: 202
Jeg mesker i en isolert 30 l Europris gjæringsdunk. Den er minst like konisk som ditt meskekar. Jeg får over 80 % meskeeffektivitet.
Jeg tipper at problemet ditt er at du ikke får skylt godt nok. En faktor kan kanskje være at meskekaret er stort i forhold til bryggevolumet. Det gir en grunnere mesk som ikke er gunstig i forhold til skylling.

Jeg mesker i en kjøleboks med kobbermanifold. Mesker i 75 min, skyller i to omganger. Ligger på 65% effektivitet. Lå på 70-75 før. Så jeg sliter med noe det samme.

Jeg mesker i en isolert 30 l Europris gjæringsdunk. Den er minst like konisk som ditt meskekar. Jeg får over 80 % meskeeffektivitet.
Jeg tipper at problemet ditt er at du ikke får skylt godt nok. En faktor kan kanskje være at meskekaret er stort i forhold til bryggevolumet. Det gir en grunnere mesk som ikke er gunstig i forhold til skylling.

Jeg har de samme gjæringskarene og mitt meskekar er garantert mer konisk enn dem. Men så er det jo et selvforsterkende problem fordi jo mer malt jeg må ha, jo mindre vann blir igjen til skylling og jo dypere blir maltsenga. Det er litt sånn at man får bedre utbytte jo bedre utbytte man har.

Jeg har et mindre kar også som er en firkanta kjøleboks fra Europris med kobbermanifold. Den har jeg fått opp i 85% Kanskje jeg bør se meg om etter noe som ikke gir så dyp maltseng.

Hvordan skyller du? Kanskje det vil bli bedre med en litt "brutal" partiskylling? Altså at du virkelig pøser oppi skyllevannet, og deretter rører skukkelig hardt og ned i alle "kriker og kroker" før du lar det legge seg igjen?

Har akkurat samme karet som du,å sliter også mye med dårlig utbytte! Ligger på rundt 60%.. Kan det rett å slett være formen på dunken som gjør det?

Det er vel formen - eller rettere sagt dybden - som gjør det vrient å skylle skikkelig vil jeg tro, virker jo egentlig logisk det

Ja. Du har i utgangspunktet en litt for høy "søyle" av mesk i forhold til bredden, både på grunn av fasongen på karet og på grunn av at du kompenserer jeg med enda mere malt fordi du har så dårlig utbytte. Etterhvert som man da resirkulerer, tapper av og skyller, så flyttes denne "pluggen" av mesk nedover mot den trangere enden av karet og blir mer kompakt.

Da jeg dumpa mesken i komposten nå sist, så var det ikke veldig mye væske igjen inni der, men det var nesten så jeg kunne banka malten forsiktig ut og bygget sandslott av den. Det kan umulig være gunstig for effektiv run off.

Noen som kan komme på noen gode og rimelige alternativer til meskekar?

Nå vet ikke jeg om du har samme synspunkt som meg, men etter å ha mekket sammen midlertidige løsninger av gjæringskar og labb dunker, så skulle jeg nesten ønske at jeg hadde spart penger og startet med en ordentlig kjele ala boilermaker eller annet merke. Og så heller utvidet derfra. Blir i allefall sånn jeg skal bygge videre på mitt, så fort noe ryker her i gården. Spare penger og bytte ut en og en komponent med noe av kvalitet :)

Hvis ikke så har du dobbelt gjæringskar, ett med masse hull i bunnen stappet oppi ett annet. Har fungert for meg nå ca 30 batcher, men som sagt skulle jeg heller gått kvalitetsruta, mye flisespikkeri som må ordnes hele tiden føler jeg :)

Du snakker fornuft, så absolutt. Har tenkt at jeg har mest lyst til å kjøpe en 50 liters kjele til fra Bryggselv, makan til den jeg allerede har, og bruke til mesking. Da har jeg muligheten til å tilføre varme fra kokeplate også.

Men nå har jeg allerede temperaturgjennomføring, isolasjon og kran. Det kan være verdt det å prøve å flytte dette til et nytt, billig plastkar en siste gang før jeg eventuelt investerer i noe mer skikkelig. Alternativt kan jeg jo også bruke kjelen jeg allerede har, putte silbunnen oppi der og heller tappe av og rense kjelen før jeg pumper vørteren tilbake for koking.

Hvis du har muligheten til å få tak i 2x labbdunker så har du jo relativt greit volum (regner med du trenger litt siden du har 75L nå), det krever bare en halvtime med drill og bor (med mindre silbunnen din passer) så er du der. Ellers er det jo som du sier også en mulighet og flytte vørteren fra meskekar til annet kar, kanskje bare benytte vanndunken din til det? Og så bare flytte det tilbake til kok, det er jo litt mer jobb, men ikke veldig mye. Man må jo uansett rengjøre meskekaret i løpet av dagen.

På en annen side så kommer man alltid til å ha bruk for en tempgjennomføring, isolasjon og kran til noe annet nedover veien, så sånn sett tror jeg ikke du taper de pengene selv om du investerer i ny kjele :)

Felleskjøpet har her nede i allefall, ville ringt FK butikkene i nærheten å hørt om de har, eller tilsvarende dunker som er næringsmiddelgodkjent :)

Tilbake
Topp