Har du levert øl til NM?

Så dersom jeg brygger en pils, som nok oppskriftsmessig vil være en klone på de fleste andre pils, så er det utafor å sende inn?

Nei, nettopp, for som du sier så er de såpass like,
mm. du nøyaktig kloner f.eks Jørgen's fra forrige NM
Du skjønner hva jeg mener :)

Jeg tenker litt at hensikten med å vinne NM er å kunne brygge ølet sitt komersielt og da er det litt dølt å dra fram en oppskrift non andre har brygga før ;)
 
Nei, nettopp, for som du sier så er de såpass like,
mm. du nøyaktig kloner f.eks Jørgen's fra forrige NM
Du skjønner hva jeg mener :)

Jeg tenker litt at hensikten med å vinne NM er å kunne brygge ølet sitt komersielt og da er det litt dølt å dra fram en oppskrift non andre har brygga før ;)
Ja, jeg skjønner hva du mener.
 
Nei, nettopp, for som du sier så er de såpass like,
mm. du nøyaktig kloner f.eks Jørgen's fra forrige NM
Du skjønner hva jeg mener :)

Jeg tenker litt at hensikten med å vinne NM er å kunne brygge ølet sitt komersielt og da er det litt dølt å dra fram en oppskrift non andre har brygga før ;)
Nå er det vel flere som har vunnet NM med kloner av kommersielle øl?
Mener humlehelvette som Veholt vant NM med, var en klone av Pliney the older...

Det er jo minst to sider til en god øl:
Oppskrift og prosess...
Gi samme oppskrift til 10 bryggere og du får sikkert 10 forskjellige øl tilbake.

nå skal det sies at jeg ikke sender inn øl fra kit til konkurranse, og jeg forsøker mest mulig å gjøre oppskrifter jeg finner på nett til mine egne ved å gjøre små forandringer etter hvordan jeg ønsker den bør være.
 
Nei, nettopp, for som du sier så er de såpass like,
mm. du nøyaktig kloner f.eks Jørgen's fra forrige NM
Du skjønner hva jeg mener :)

Jeg tenker litt at hensikten med å vinne NM er å kunne brygge ølet sitt komersielt og da er det litt dølt å dra fram en oppskrift non andre har brygga før ;)
Det er ikke lett, dette.

La oss si jeg brygger Vestkyst. Oppskrifta er velkjent. Da har jeg ikke all verdens kvaler med å bli premiert for det ølet, for det hjelper ikke mye å ha ei god oppskrift om du ikke er god til å brygge. Men om jeg skulle vinne NM, og få ølet brygga kommersielt, ville jeg synes det var nokså vanskelig. Det ville være litt merkelig å be Kinn brygge sitt eget øl som mitt NM-øl, og samtidig trur jeg andre bryggerier ville kvie seg litt for å brygge Kinns øl. For sjøl om det ølet jeg vant NM med, var mitt øl, sida det var jeg som hadde brygga det, var jo ikke oppskrifta mi, men derimot Kinns.

Men kanskje ville det være greit for Kinn å brygge et eget opplag av Vestkyst. Det er vel ingen dårlig reklame å kunne skilte med at ølet deres er så godt at det kan vinne NM? Det måtte blitt løsninga.

Nå er det jo bare en håndfull bryggerier som er aktuelle for den som vinner NM. Planker du ei oppskrift fra et annet, har du en litt vanskeligere situasjon.

Men ellers? Vi deler oppskrifter hele tida, og henter inspirasjon fra så mange steder. Jeg føler vel at jeg har noen oppskrifter som er mer "mine" enn andre oppskrifter jeg også har laga, og om jeg skulle vinne noe, ville det kanskje vært mest stas å vinne med ei av dem. Men jeg ville ikke skamme meg over å vinne med et øl brygga etter ei oppskrift som ikke var mi, heller. Jeg brygger en del øl på oppskrifter som ikke er mine, men ølet er mitt, likevel.

Og om noen skulle vinne noe med ei oppskrift jeg har lagt ut her på forumet, ville jeg synes det var flott - også om jeg sjøl hadde levert inn det samme ølet, og ikke nådd opp. Men jeg ville nok synes det ville være rimelig å nevne meg om oppskrifta skulle brygges kommeriselt.
 
N00b med kun to års erfaring med meskespaden her, men leverte inn ett øl for å få en liten pekepinn på hvordan man ligger an.

Kunne levert inn to bidrag, men det andre ølet er sterkt basert på en oppskrift av et øl man får kjøpt på polet, ikke helt klone men nært nok til at jeg ikke synes det passet seg å sende inn. Vet ikke om det har vært tema på forumet før, men har folket tanker om det; er det innafor å konkurrere med kloner?
Kort og greit: Helt innafor.

Ei klone er jo ikke brygga på originaloppskrifta. Det er når du bruker originaloppskrifta til et bryggeri, jeg synes det kan diskuteres. Og sjøl da mener jeg det bare er den situasjonen som oppstår hvis premien er å få ølet brygga kommersielt, og du vinner, som kan være problematisk.
 
Sist redigert:
Diskusjonen er jo interessant.
Man kan jo lage sin egen oppskrift, som nevnt tidligere, som viser seg å være dønn lik et kommersielt brygg. Da er man jo lykkelig uvitende.
 
Diskusjonen er jo interessant.
Man kan jo lage sin egen oppskrift, som nevnt tidligere, som viser seg å være dønn lik et kommersielt brygg. Da er man jo lykkelig uvitende.
Den statistiske sannsynligheta vil for de fleste oppskrifter med litt kompleksitet være forsvinnende liten, så sjansen din for å bli trudd - om det skulle være et poeng - er nok liten:).

For å spinne litt videre: Jeg ville nok aldri brygga et øl til konkurranse med ei oppskrift som ikke var mi. Men når det dukker opp en konkurranse og jeg har et øl stående som passer, har jeg få kvaler om det skulle være et som var brygga på ei kommersiell oppskrift.
 
For å spinne litt videre: Jeg ville nok aldri brygga et øl til konkurranse med ei oppskrift som ikke var mi. Men når det dukker opp en konkurranse og jeg har et øl stående som passer, har jeg få kvaler om det skulle være et som var brygga på ei kommersiell oppskrift.
Same, same, but different????
 
—--
Og om noen skulle vinne noe med ei oppskrift jeg har lagt ut her på forumet, ville jeg synes det var flott - også om jeg sjøl hadde levert inn det samme ølet, og ikke nådd opp. Men jeg ville nok synes det ville være rimelig å nevne meg om oppskrifta skulle brygges kommeriselt.

——-
Enig - på etikettene mine skriver jeg derfor alltid «inspired by ….name original brewer» i tilfelle jeg har brukt en oppskrift som ikke er min. Prosessen er jo min.
 
Same, same, but different????
Noen ganger blir det skummelt likt. Av en eller annen grunn blir det ofte veldig likt med oppskrifter fra Kinn.

Jeg trur den oppskrifta jeg har på Fuller's' 1845 er ganske nær originalen, men min versjon blir ikke veldig lik. Og definitivt ikke like god:(. Så noen ganger blir det veldig ulikt.

Som regel er det noe i nærheta, uten at det treffer helt.
 
NM er i utgangspunktet en bryggekonkurranse, ikke en oppskriftskonkurranse. Jada, vi offentliggjør oppskrifter og forventer at de er tilgjengelig, men konkurransen er å brygge det mest typeriktige (og beste) ølet.

Så å sende inne øl basert på kommersielle eksempler, det være seg direkte kloner eller med sterk inspirasjon, er helt innenfor. Jeg har deltatt med ølsett fra Europris, for eksempel.
 
I fjor brygga jeg et øl som jeg sendte inn til en regional konkurranse. Oppskrifta var en ren blåkopi fra en annen hjemmebrygger. Jeg var fornøyd med ølet, så jeg tenkte det kunne være gøy å få en tilbakemelding, som jeg også kunne legge ved for de som fikk en flaske. Når jeg vant konkurransen, var det med en bismak, for jeg hadde jo ikke tenkt ut noe selv. Jeg ble anbefalt å sende den til NM, så jeg tok kontakt med forfatteren. Og han sa, som @gustavf sier, det er prosessen som utgjør om det blir et bra øl eller ikke.

I noen klasser er det tilnærmet umulig å ikke kopiere et annet øl. Og når konkurranseformen er lagt opp til at det skal smake mest mulig likt som et kommersielt øl, er det vanskelig å ikke ha en sterk inspirasjon fra nevnte øl.

På et online oppskriftskurs jeg var på, ble det også nevnt at selv om du kan finne oppskrifta på boller ifra bakeriet på Lom, så vil ikke bollene dine smake likt likevel.

Ps, ser forfatteren har forandra oppskrifta si en del, så om han sender inn sitt bidrag i samme klasse, så vil det være to vidt forskjellige øl.
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Kjekt å se at det er såpass mye tanker om dette.
For moroskyld måtte jeg sjekke oppskriften på ølet jeg valgte å ikke sende inn opp mot originalen. Har endret bittelitt på maltsammensetning, byttet ut ene humlen, endret litt på mengden av én humle og brukt et annet gjær. Så, strengt tatt snakker vi vel om et såpass annerledes sluttprodukt at jeg kunne fint sendt det inn uten at noen hadde rykket på nesen.
Vi får se neste år!
 
Kjekt å se at det er såpass mye tanker om dette.
For moroskyld måtte jeg sjekke oppskriften på ølet jeg valgte å ikke sende inn opp mot originalen. Har endret bittelitt på maltsammensetning, byttet ut ene humlen, endret litt på mengden av én humle og brukt et annet gjær. Så, strengt tatt snakker vi vel om et såpass annerledes sluttprodukt at jeg kunne fint sendt det inn uten at noen hadde rykket på nesen.
Vi får se neste år!
Hvis det er et sterkt, mørkt øl har det bare godt av å modnes;).
 
Kjekt å se at det er såpass mye tanker om dette.
For moroskyld måtte jeg sjekke oppskriften på ølet jeg valgte å ikke sende inn opp mot originalen. Har endret bittelitt på maltsammensetning, byttet ut ene humlen, endret litt på mengden av én humle og brukt et annet gjær. Så, strengt tatt snakker vi vel om et såpass annerledes sluttprodukt at jeg kunne fint sendt det inn uten at noen hadde rykket på nesen.
Vi får se neste år!

Nå er jeg litt spent på hvilket øl det var snakk om? :)
 
Tilbake
Topp