Har et alt for stort pære-tre i hagen...

Men hva gjør jeg med dem?
Kona vil at jeg skal brygge en pære-cider til ho...

Jeg vil jo bare brygge øl, pære cider er ikke helt min greie, så dette må jeg be om hjelp til.

Leser at villgjær ofte gjemmer seg i skall, bør jeg bruke potetskrellern og en haug med pærer?

Hvor mye frukt / vann?

Trenger jeg sukker?

Bruke en lagergjær? eller?

Fremgangsmåte?

Lag pære øl!
Jeg ville brygget en 'Pale Ale' eller en 'Belgisk Blond' som base-øl.
La den gjære ut og tilsett pære i sekundær.
Enten som most (krever riktignok fruktpresse), eller pære naturell.
Dersom du velger det siste, så er det lurt å fryse og grovhakke pærene først.
Da blir celle-veggene i pære-kjøttet reduserte, og mer mottakelig for sulten gjær.
Pærene behøver ikke å være modne. Fruktsukkeret blir spist opp av gjæren,
og syren fra pærene setter mye av smaken.
Lykke til!

Hilsen Ole,
som er spent på eple-ølen sin.

Merker at pære-øl vekket min interesse for dette treet igjen... hvor mye frukt bør jeg bruke, om jeg lager en 22liters batch med pale ale?

Og, kona vil fremdeles ha pære-cider, jeg slipper nok ikke unna den....

Hey!
Du brygger, kona smaker!...
Prøv 4-5 kilo grovhakka (pre-frozen) pærekjøtt i sekundær.
Tenker kona blir fornøyd, jeg!

ok, skal prøve.
Bare lage en helt streit pale ale, legge meg på 1050 i OG, og la pærene dra % opp til 6-7?

Hvordan skal jeg humle dette? hvilken hensikt vil en aromahumle ha blandt all denne frukten? (ingen?)

Hei
Du finner mye info hvis du søker på forumet her om "cider"

Kort om spørsmålene dine om cider:
Det stemmer at det ligger naturlig gjær i skallet. Det er ganske vanlig (i Norge) å bare gjære råsaften, uten å tilsette gjær.

Hvis du vil bruke egen gjærstamme bruk cider, champagne eller hvitvin gjær. De fleste som har prøvd ølgjærer fraråder dette.
Det er best å pasturisere råsaften før du tilsetter egen gjær (tror det er minimum 15 sekunder på 84°C som vil drepe den naturlige gjæren)

Bruk kun presset juice, ikke tilsett vann.
OG ligger vanligvis mellom 1.040 og 1.055. Cider gjærer ofte langt ned, forvent en lav FG nær +/- 1.000

Sukker behøves vanligvis ikke, men kan brukes for å øke OG
Hvis det er ønskelig med søt cider er det forskjellige metoder for dette, søk på "cider" i forumet her

Min kortversjon for å sette eplecider (regner med dette virker for pære også):
Bruk råsaft av fersk moden frukt.
Sett til gjæring 8-10°C (tilsetter ikke gjær), gjæring starter vanligvis 2-3 dager etter pressing.
Eventuelt kan sukker tilsettes etter 2 uker når gjæringen roer seg litt ned. Ikke for mye, max 2kg/30l (vent eventuelt nye 2 uker hvis det er ønskelig med mere sukker)
Lar stå ca 2 måneder før stikker om.
Drikkeklart etter 7-12 måneder
;D Enkelt og greit

Perry (som er det korrekte navnet på "pæresider") kan være en fantastisk god drikk, dog kanskje forutsatt at pærene er av det rette slaget. Jeg ville prøvd å lage en batch perry (kanskje med White Labs eller Wyeast sidergjær, men uten pasteurisering, og uten tilsatt sukker), og i tillegg brukt ca. 5 kg i sekundærkaret i en witbier. Frys frukten, tin den i en ren gjæringsbøtte og mos den. Ikke ta av skallet, da dette også vil gi karakter til ølet. stikk ølet om til dette karet etter primærgjæringen. La det stå i 4-10 uker med gjærlås. Du bør neppe bekymre deg over eventuelle bakterier, erfaring viser at det som regel går helt greit.

Gahr skrev:
Perry (som er det korrekte navnet på "pæresider") kan være en fantastisk god drikk, dog kanskje forutsatt at pærene er av det rette slaget.

Jeg har et ca 110 år gammelt Gråpære tre... det bærer helt åndsvakt mye frukt hvert år. så det ville være litt synd å ikke bruke de til noe...

Men bare så jeg skjønner ditt tips riktig;

Brygge en Witbier, og bruke cidergjær?
og først etter at dette er i mål, så tilsetter jeg pærene og lar dette gjære ytterligere  4-10 uker.

Har det forøvrig noen hensikt å humle baseølet? vil ikke dette bare drukne i all pæresmaken?

Ser fra wikipedia at denne skal spontangjære, så da kan jeg vel bare lage en plain baseøl og tilsette oppskårede pærer og la naturen gjøre greia si?

kjenner jeg er på tynn is her, men jeg kan vel alltids prøve.

Om jeg lager en hvetebasert øl, bruker 3068 gjæret, som er veldig fruktig. null humle(?). Og deretter tilsetter pærene...
Så får jeg syrlighet og pæresmak i mente på den hveten...

Fikk en god følelse på den planen kjenner jeg, si bare i fra om jeg har sporet helt av...

Nei, sett en batch perry med sidergjær og brygg i tillegg en wit (med White Labs WLP400 eller Wyeast 3944) som du tilsetter pære i sekundærkaret. Jeg ville tilsatt bitterhumle som vanlig i en wit (15-20 IBU), men ikke brukt noe aromahumle. Humlen er med å hemmer bakterier sammen med alkohol og lav pH.

ok, da må jeg jo bare hive meg rundt å handle litt snadder.
Jeg trudde du først ville ha meg til å lage perry og wit sammen serru... Men har sett tegninga nå... må sende en mail til maltbua... har en utgående ordre der...

takk for tips og triks alle sammen... nå må jeg ut i hagen å plukke. ALLE som vil ha noen pærer er hjertelig velkomne hit på tunet ;-)

Hadde nesten glemt hele prosjektet midt oppi barnefødsel og alt. så dukka det opp en pakke i posten, der lå det to ampuller med cidergjær fra maltbua...
Så da tok Jahn og jeg, jahn ser du på bildene, affære og pelte ned en smekkfull trillebår med pærer.
han hadde jo handla på tvshop i halvfylla, så han hadde en saftlagemaskin på loftet. så da var vi igang...

22 liter pæresaft til gjæring!

Detta blir jo bare knall å prøve. Pæresafta smaker fantastisk... jeg trodde ikke det var så mye fukt i pærene engang....!

oppdaterer når alt er over!

Noen som vet noe om hvor lang tid det tar før dette er ferdig?
bør den lagres nevneverdig lenge?

Vedlegg

• Foto0184.jpg
    1,8 MB · Sett: 519
Jeg lagde forøvrig en weissbier som jeg etter primærgjæringa tilsatte 5 kg pærer. Så det var ciderprosjektet jeg startet i dag. pæreølet står og gjærer under trappa på 3. dagen.

Det som er faen er at jeg glemte å fryse pærene først... Men det putrer og går fint der ute, så jeg tror det skal kunne gå sin gang. pærene ble plukket og vasket med sånn potet-skure-børste som kona har, og grovskåret. Det hadde nok absolutt vært smart å fryse og mose, men siden ølet har begynt igjen så går det nok.

takker igjen for alle tips, blir spennende å smake resultatet :)

Ripper opp denne gamle tråden.
Hvordan ble egentlig pæreøllet?

Tilbake
Topp