Har jeg driti meg ut?

Hei.

Har nå tappet brygg #2.
Dette er første ekstraktbrygg med egen humling.

Oppskrift og fremgangsmåte i korte trekk. Skriver ikke noe om rensing og desinfisering da jeg har vært nøye med det.

Kokt 10 l vann.
Tilsatt 3,6 kg Muntons Medium. Satt i kok.
48 gr. Fuggles tilsatt etter 10 min.
17 gr. Fuggles tilsatt etter ytterligere 45 min.+ 5 gr. Irish Moss.
Kokt i totalt 60 min. etter første tilsetting av humle.
Kjølt ned til 20 gr. med egenprdusert kjøler på 8 min. (Ja, det er sant).
Mens kjøling pågikk satte jeg 11 gr. Danstar Nottingham overgjær til modning. Sto ved 30 gr. i 15 min.
Tilsatt vann til 25 l.
Målt OG til 1041.
Tilsatt gjær.
Gjæret ved 20 gr. (stabil kjeller) i 1 uke. Stormgjæret bra etter 24 timer og god aktivitet til dag 4, så gikk det sakte nedover. Og i ettermiddag var det svært lite plopping. Målt FG til 1009.
Tilsatt 32 tsk hvit farin (1/2 tsk pr flaske) i tomt spann og stukket om. Rørte for å være sikker på at sukkeret blandet seg. Sukkeret var forøvrig sukkerlake som var kjølt ned.
Tappet og korket med kokte korker.
Sluttresultat: 70 flasker og etter mine beregninger 4,2 %.

SÅ kommer grunnen til at jeg lurer på om jeg har driti meg ut. Nottingham er etter det jeg har skjønt et overgjær. Hvorfor ligger da at gjæren på bunn av spannet? Det var en tydlig fast ring med gjærøverst i brygget rundt kanten av spannet. Jeg trodde dette sk flyte oppå brygget?

Vil til slutt nevne at øllet lukter godt uten snav av merksnodige fiffigheter. Gleder meg stort til å smake om en ukes tid.


Håper noen gidder å ta seg bryet med å kikke på det jeg har gjort og gjerne kommentere det.


Slàinte....

Sabeltann
 
Sabeltann skrev:
SÅ kommer grunnen til at jeg lurer på om jeg har driti meg ut. Nottingham er etter det jeg har skjønt et overgjær. Hvorfor ligger da at gjæren på bunn av spannet? Det var en tydlig fast ring med gjærøverst i brygget rundt kanten av spannet. Jeg trodde dette sk flyte oppå brygget?

Overgjær synker også til bunns når den er ferdig med jobben. Helt normalt.
 
"Overgjær" og "undergjær" er to svært misvisende betegnelser. Alegjær (overgjeær) brukes som regel ved temperaturer rundt 20 C. dette gjør at gjæringen går raskere, og man får mer utvikling av CO2. Dette gjør at mer gjær skyves opp til overflaten under den aktive delen av gjæringen. I tillegg har en del alegjærtyper den egenskapen at de flokkulerer på toppen av brygget, men dette gjelder langt fra alle. Lagergjæring (undergjæring) foregår typisk ved 10 C, og går langt saktere. Dette resulterer i mindre intens utvikling av CO2, noe som igjen skyver mindre skum og gjær opp til toppen av gjæringskaret. Selve gjæringen foregår forøvrig i hele brygget hele tiden, ikke "i toppen" eller "i bunnen" i henhold til om man bruker ale-eller lagergjær. Det er som regel (men ikke alltid...) mer skumutvikling under alegjæring, men det skyldes altså først og fremst temperaturforskjell og aktivitet under gjæøringen, ikke egentlig gjærens beskaffenhet.
 
Hei.

Dette var 2 for meg svært oppklarende (og ikke minst beroliggende svar).
Da er det bare å vente på "klart" øl og glede seg.

Sabeltann
 
Man klarer jo ikke helt å vente da vet mann....
Flaskt fredag og prøvesmakte på mandag. Da var det ikke mye futt. Eller rettere helt daut.
Prøvde igjen tirsdag. Daut.
Idag torsdag er det vesentlig mer fres i sakene og det blir fint skum i glasset. Gleder meg til det er gått noen dager til.
Øllet ble godt!! Fargen fin og krystallklart.

Meget fornøyd med tanke på at dette er brygg #2 og mitt første ekstraktbrygg.

Sabeltann
 
Gahr skrev:
"Overgjær" og "undergjær" er to svært misvisende betegnelser. Alegjær (overgjeær) brukes som regel ved temperaturer rundt 20 C. dette gjør at gjæringen går raskere, og man får mer utvikling av CO2. [...]

Man kan vel egentlig i stedet snakke om 'varmgjær' og 'kaldgjær'.
 
einarfa skrev:
Gahr skrev:
"Overgjær" og "undergjær" er to svært misvisende betegnelser. Alegjær (overgjeær) brukes som regel ved temperaturer rundt 20 C. dette gjør at gjæringen går raskere, og man får mer utvikling av CO2. [...]

Man kan vel egentlig i stedet snakke om 'varmgjær' og 'kaldgjær'.

Helt enig! Eller lagergjær og alegjær. Over og undergjær er veldig lite intuitive navn ;)
 
Takk igjen for bra svar.
Øllet har nå stått til modning en drøy uke. Det er flott halvtykt skum på det som holder seg bra og det er behagelig med kullsyre. Det ble klart og fint og hvis jeg skal si det selv, så ble det skam-godt....
Gleder meg til helgen da jeg får besøk av en sjeldent tørst kammerat fra Oslo. Mye mulig vi blir behagelig salongberuset fra tid til annen da.

Sabeltann
 
Tilbake
Topp