Har jeg kjøpt for liten kjele?

Heisann. Jeg er førstegangsbrygger som var nede og kjøpte litt utstyr hos Bryggselv før idag.

Tanken var å starte litt i det små med BIAB.

Jeg kjøpte en 24-liters kjele. Pratet litt med en som jobbet der og han foreslo oppskrifter for 19 liter, som visstnok er standard såvidt jeg skjønte. Men, nå står jeg hjemme med 24-literskjelen og en pose med 5.7kg med malt. Jeg kan ikke skjønne at det kan være rare plassen igjen til vann i kjelen etter at de 5.7 kiloene med malt har blitt puttet oppi der?

Må jeg nedskalere oppskriftene, kjøpe større kjele, eller meske med mye malt/lite vann for å så skylle ut med mye vann?

:attevar:

24 liters kjele er i minste laget.
du får fint mesket, og skyllet, men kokt ca. 20 liter. etter avdamp og trub sitter du med mindre....

magne1972 skrev:
24 liters kjele er i minste laget.
du får fint mesket, og skyllet, men kokt ca. 20 liter. etter avdamp og trub sitter du med mindre....

Ja, jeg tenkte jeg skulle begynne i det små. Både med tanke på økonomi og at dette er helt i startfasen.

Men hva vil den andre linjen din si? Hvordan skal jeg gjøre det? Bare bruke lite vann når jeg mesker? Og hva er trub?

5,7 kilo malt mesket med f.eks 3 liter pr kilo fyller ikke kjelen. Deretter kan du løfte baggen, og skylle til du har ca 20 liter i kjelen.
Ikke optimalt, men fungerer, og du har mindre risiko for overkok... Etter kok har det dampet av oppimot 2 liter, og når du kjøler ned vil det bli trub i bunn, dette er humlerester, og utfelte proteiner og "gørr" du ikke vil ha.
Resterende vørter til gjæring vil muligens være 16-17 liter....
Trub ser du fort :)

Trub er det grumset som legger seg på bunn av kjelen etter nedkjøling. Dette trenger ikke å bli med over i gjæringskaret.

Aha. Takk. Trub høres litt ut som en sykdom man kan få i syden.

Jeg hadde regnet med å sitte igjen med ca 15 liter øl for hver runde. 

Hei, jeg har gjort nesten akkurat det samme. Jeg kjøpte en kjele på 25 liter, men har et gjæringskar på 30L.

Kan jeg gjøre sånn her?:
Regne ut mengder av malt og humle for en batch på 28 liter
Meske med 20liter vann pluss den mengde malt som tilsies av oppskriften
når meskingen er over (60-90min) ta ut malten og skylle den over kjelen til den er full (25liter)
gjennomføre kokeprosessen og tilføre humle, men også tilføre ekstra kokende vann etterhvert som det fordamper
når kokingen er ferdig, overføre til gjerdingskaret, og tilsette 3liter godt kokt vann for å få ca 28 liter i karet

Er dette en god idé?

Du kan fylle på med vann under koking (kok vann i en egen kjele ved siden av, så slipper du å stoppe kokingen når du heller i vann) og du kan fint fylle på med vann i gjæringskaret hvis du har justert oppskriften din til det.

Derimot er jeg mer bekymret for at du tenker å koke 25 liter i en 25literskjele. Det kan fort gå galt. Du bør nok ha minst 5 cm klaring fra Vørter til kanten av kjelen for å unngå at det koker over.

Jeg ville nok heller ikke hatt 28l i en 30liters gjæringsdunk, med mindre du ønsker øl på gulvet. 20 til 25 liter er vel mer passende for 30 liters dunk.

Er uansett lurt å prøve oppsettet litt før man begynner å tyne grensene.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Vel, si at jeg justerer oppskriften til et ferdig brygg på 25 liter da, så det er litt margin.

I såfall havner jeg på 30 liter på "boil size". Realistisk kan jeg koke max 23liter, og må dermed etterfylle litt vann underveis, samt etter at kokingen er over.

Hvordan påvirker dette mengden humle som må tilsettes?

Jeg mener (nå forenkler jeg tallene litt): 50g humle som kokes i 30 liter vann i en time gir vel et annet resultat enn om det kokes i 20 liter vann? Hvis jeg har 30% mindre vann, skal jeg har 30% mer humle? eller hvordan regner jeg ut dette?

Ved moderate vanntilsetninger spiller det neppe så stor rolle. Det enkleste er å basere humle i forhold til sluttvolumet, altså total mengde i dunk+det som blir igjen i kjelen med trub. det blir ganske sikkert bra nok. Det er ikke fryktelig viktig med nøyaktig humleutbytte for å få godt øl.

Noen formler for humleutbytte tar høyde for OG, og man kan tenke seg at en baserer seg på en slik formel for å skalere. Imidlertid mener jeg å ha lest at det er ikke SG under kok, men SG under nedkjøling som betyr noe (tapt bitterhet til trub), det vil i såfall si at man justerer for vann som tilføres etter kok. Ellers vil det være sluttvolumet som teller.

Men hvis dette er utsyr du bruker for første gang ville jeg basert meg på å brygge maks 18 liter med 25liters kjele. Det er nok ting å tenke på og huske på om du ikke skal styre med vann i tillegg. Gjør det enkelt første gangen, så kan du kanskje forsøke å øke volumet neste gang du brygger. Jeg brygger 18-20 liter i hver batch og da koker jeg i en kjele på 36 liter.

Da jeg hadde mindre oppsett tynte jeg så mye volum ut av hver batch som mulig, men det er små marginer, mer jobb og mer stress. Brygger heller oftere og koser meg.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Tilbake
Topp