Har jeg ødelagt alt ved å gjære på for høy temperatur??

Hei.

For 7 dager siden satte jeg ett sett med coopers lager.
Brukte wyeast 2042 danish lager gjær og 1kg light malt ekstrakt, 25g saaz humle og satte dette til gjæring i ett rom med ca 22graders temperatur.
Tok 2 dager før jeg så aktivitet i gjærlåsen...

Skulle tilsette mer humle i dag å så at brygget så noe "mystisk" ut med en del flytende hvite substanser som ikke var å se i det andre settet satt samme dag(coopers ale med whitelabs wlp002 english ale).
Det luktet og noe rart å var ganske lite klart i forhold til den andre batchen når jeg målte gravity. Smakte i grunn ikke noe ille.. Heller ikke super godt....

Har sittet å lest litt i den forbindelse å skjønner det som at denne typen gjær vil kunne gi fra seg ganske ille lukter så det er egentlig greit nok, men jeg leste og noe om dannelse av fusel om det ble gjæret på for høy temperatur!
Forsto det som på pakken at dette kunne gjæres på nevnte temperatur, men nå når jeg leser om nevnte gjær ser jeg ideel temperatur er 8-13grader.

Kan brygget settes kaldt nå etter en uke for å berge en evt katastrofe, eller bør det stå som det står en uke til?

Noen råd og tips anyone??

Postet samme tråden på brygging sine sider uten videre hell, så håper noen her kan gi meg litt meninger.
 
Jeg ville hatt is i magen, latt det stå en uke til (22c er ikke krise). Det kan godt hende dette blir et helt fint brygg likevel!

RDWHAHB :)
 
Ok. Har trippet frem og tilbake siden i går om jeg skulle sette det kaldt eller kjøre ut hele gjæringsforløpet...
Worst day off my life ;D
 
22 °C er alt for høg temperatur, om du tenker at dette skal bli ein lager. Øl blir det, men på den temperaturen utvikler ein lagergjær store mengder rariteter.
Om du vil lage ein lager, kjøler du vørteren ned til ønska gjæringstemperatur (ca. 9 grader) og tilset gjæren der. Gjæren skal sjølvsagt halde same temperatur.

Det er viktig å slappe av og drikke øl, men viktigst er å IKKJE GJE OPP  :skitbra:
 
Denne gangen hadde du brukt Wyeast 2042 danish lager? Den gjæren er nok ikke helt optimalt og gjære ut i romtemp.
Men jeg ville bare hatt is i magen og sett hva som skjedde. En ale gjær hadde nok klart seg bedre på denne temperaturen.
 
Tilbake
Topp