Har komet hvitt belegg på toppen av brygget

Hei har brygget jule øl har stukket ølet om og alt virket greit ,når eg skulle tappe ølet på cornelius fat etter 3 uker så har det blit et hvitt belegg oppe på brygget på den en av gjærings dunken  ,er det noen som kan si ka som har skjedd her ,
 
Hei og velkommen til forumet! Jeg foreslår at du legger ut et bilde av det hvite belegget. Har du delt opp brygget i flere dunker og ser du belegget bare i én av dem?
 
Hei eg har tappet ølet over på cornelius fat i dag så eg kan ikke gi noen bilder ,eg har gjæret på 9 gjærinsfat og 2stk hadde hvitt belegg på toppen av brygget ,ser muligens ut som mugg,har tappet ølet over på cornelius fat det var klart og fint men smaket noe anderledels en di andre uten belegg ,så det blir nok kassert .
 
Har du noen formeining om ka så er gjort galt her .Eg har ikke hat co2 i faten når eg stakk om ølet ,de t skulle eg kansje gjotr for og legge et lokk på ølet,Har stukket om før med slangen helt i bunn av gjæringskaret så eg ikke skulle få luft i ølet og det har altid gått bra.
 
Kan være greit å legge ett lokk med CO2 men det hjelper bare mot oksideringsfaren.
Trolig er det ett eller annet punkt under omstikkingen du ikke har vært nøye nokk med renholdet.
Gå over rutinene dine å sjekk hvor du kan bruke mer vasking og desinfisering.
 
Jeg har hatt dette problemet på noen å av mine brygg. De har stått for varmt og for lenge. Stikk heverten ned i ølet tapp ut en dl. eller to som du hiver og smak på ølet. Er det en grei smak så skulle det gå.
 
Hei det stemmer det det har stått lenge på gjærings faten ,har tappet over på cornelius fat og karbonisert ,eg tappet bare 19l og kastet resten ,eg trur ølet er ok kan ikke kjenne noen dårlig smak utrulig nok.
 
Det var fornuftig å hive resten. Ellers kunne resultatet blitt et meget surt øl som ikke engang rottene vil like. Det var vel bare en liter eller to?
Jeghar opplevd dette med hvitt belegg på to eller tre brygg. Det kan minne om spindelvev som har lagt seg oppå. Jeg vet ikke hva det kommer av bare at det står for varmt etter at det er utgjæret.
 
Der sa du det de er spindel vev men edderkoppen mangler,de er nok det same eg har hatt på mitt øl ,er litt spent på hvordan det smaker når det er lagret en stund ,hvordan ble dit øl etter spindelvevet
 
Tilbake
Topp