Hastesak..... Tettnang humlepellets med lav alfasyre...

TomS

 
Heisan!
Holder på å meske en Kölsch og ser til min store forundring at humlen jeg kjøpte i går kun holder 2,3 %. Har dere vært borti en så lav %?

På posen står det følgende: Tettnang Humlepellets 2,3%A. Totallet er liksom uthevet men ikke tretallet. Kan det være 3% det er snakk om?

Vil for øvrig spille noen stor rolle om IBU blir på 25 eller 30?
 
Joda, det stemmer faktisk iflg min lokale bestyrer...

Det vil si at jeg må bruke mye ekstra humle for å få den ønskede IBU. Burde jeg da bruke en annen humle jeg har liggende som bitterhumle, for å få ned mengden med humle i karet?

Jeg har liggende:

Amarillo
Galena
East K Golding

Alle tre har vesentlig høyere alfasyre innehold enn Tettnangen...

Tusen takk...
 
Eneste problemet slik jeg ser det er at du må ha så mye at du kanskje ikke har nok??? Ellers er vel ikke mye humlerester problem...Amarillo brukte jeg først i går i en ale, så blir spennende å smake den. Lukter hvertfall godt :yes:
 
Går helt fint å bruke. Om du vil justere mengden slik at du får samme IBU kan du selvfølgelig gjøre dette
 
Odland skrev:
Går helt fint å bruke. Om du vil justere mengden slik at du får samme IBU kan du selvfølgelig gjøre dette

Takk. Tenkte jeg kun skulle bruke Tettnanger, men er redd for å få for mye humlerester i flaskene ved tapping. Eller er ikke dette et problem?
 
Takk igjen... Flott forum :)
amanuqyp.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Min siste tettnager-pose var også 2,3% Skulle du brukt en av de andre humlene, ville jeg gått for EKG. Bare sånn for å konkludere på spørsmålene dine selv om det er for sent mener jeg :)
 
nordhagen skrev:
Min siste tettnager-pose var også 2,3% Skulle du brukt en av de andre humlene, ville jeg gått for EKG. Bare sånn for å konkludere på spørsmålene dine selv om det er for sent mener jeg :)

Kan også Google Hops Chart og finne en alternativ/erstatnings humle.
 
Tilbake
Topp