Hefeweizen med amerikansk C-humle

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg er ganske sikker på at jeg har lest her på Norbrygg om Hefeweizen hvor man har brukt amerikansk humle, men jeg klarte ikke umiddelbart å spore opp noen tråd om dette. Er det noe som har prøvd, og ble det bra?

Jeg skal bruke WLP300 og tenkte kjøre tysk bitterhumle i henhold til stil og en dæsj amerikansk humle som smakshumle. Tenkte her Citra på ca. 10 minutter. Noen som har en formeing om det kan bli bra? Dere som har prøvd det, hvordan har dere gjort det? Tilsetningstidspunkter, gram per liter, IBU...

Smak og behag; men for meg blir det totalkræsj mellom gjæren og humla. Det som er godt med en hefe skal jo nettopp få lov til å være i fred for humla. Mao: Prosjektet frarådes;).

Men om man mener at alt blir bedre med amerikanske humler, så blir det vel det, da:p. @Miguel har ellers jobba en del med å flette inn litt c i hefe'n sin, vet jeg - men det kan han sikkert fortelle om sjøl.

Smak og behag; men for meg blir det totalkræsj mellom gjæren og humla. Det som er godt med en hefe skal jo nettopp få lov til å være i fred for humla. Mao: Prosjektet frarådes;).

Men om man mener at alt blir bedre med amerikanske humler, så blir det vel det, da:p. @Miguel har ellers jobba en del med å flette inn litt c i hefe'n sin, vet jeg - men det kan han sikkert fortelle om sjøl.

Tar rådet til vurdering ;) Om jeg tester blir det bare en liten dæsj, som et supplement og ikke noe som skal dominere gjæren :) Vi får se om @Miguel har noen tips.

Jeg smakte en i Berlin, og for å være ærlig så skjønner jeg jo at folk som liker den amerikanske stilen, synes det er godt. Det var ikke noe dårlig øl. Men for en som ikke er spesielt glad i amerikansk øl, er det ikke noe aktuelt prosjekt. Sjøl om jeg skal innrømme at bare litt citrus er noe jeg har prøvd å smugle inn i engelsk øl:oops:.

Har prøvd, og syns det ble meget bra.
Inspirasjon hentet her: https://beerandbrewing.com/1iIE4mmamU6iQqgW2YyyUE/article/citraweiss-recipe

Jeg kjørte på med mer humle, og relativr høy temp på wlp300 for å få mest mulig banan (husker nøyaktig temp). Målet var å få mest mulig banan sammen med citrasmaken, rene fruktfatet.
Må si det ble en meget lekker øl, hazy og full av gode smaker.
Siden det var et relativt eksperimentelt øl, prøvde jeg i samme slangen å kun bruke DME (50/50 hvete og lys), uten at jeg syns det forringet smaken, Kommer garantert til å brygge den på nytt, full allgrain, men da kanskje med en annen humle, for å prøvenoe annet, men ville ha prøvd med citra først.

(Om vi skal bytte øl, kan du jo få en, så kan du smake og se om du gidder å lage)

Jeg smakte en i Berlin, og for å være ærlig så skjønner jeg jo at folk som liker den amerikanske stilen, synes det er godt. Det var ikke noe dårlig øl. Men for en som ikke er spesielt glad i amerikansk øl, er det ikke noe aktuelt prosjekt. Sjøl om jeg skal innrømme at bare litt citrus er noe jeg har prøvd å smugle inn i engelsk øl:oops:.

Jeg er meget glad i amerikansk øl, så kanskje jeg skal prøve :D

Har prøvd, og syns det ble meget bra.
Inspirasjon hentet her: https://beerandbrewing.com/1iIE4mmamU6iQqgW2YyyUE/article/citraweiss-recipe

Jeg kjørte på med mer humle, og relativr høy temp på wlp300 for å få mest mulig banan (husker nøyaktig temp). Målet var å få mest mulig banan sammen med citrasmaken, rene fruktfatet.
Må si det ble en meget lekker øl, hazy og full av gode smaker.
Siden det var et relativt eksperimentelt øl, prøvde jeg i samme slangen å kun bruke DME (50/50 hvete og lys), uten at jeg syns det forringet smaken, Kommer garantert til å brygge den på nytt, full allgrain, men da kanskje med en annen humle, for å prøvenoe annet, men ville ha prøvd med citra først.

(Om vi skal bytte øl, kan du jo få en, så kan du smake og se om du gidder å lage)

Oppskriften du linker til er nok noe mer ekstrem enn hva jeg hadde i tankene både hva alkohol og humling angår. Jeg tenkte nok å være mer tradisjonell når det kommer til antall IBU og med en abv på drøye 5 %. Jeg smaker gjerne et eksemplar av din versjon så får jeg jo en referanse til hvordan det vil smake med mye humle og kan justere ut i fra det.

Jeg har en hefeweizen som endte på 6%, og det blir for sterkt. Det blir ubalanse mellom gjærpreget (estere og fenoler) og alkoholen. Drikkelig, men ikke hva det skulle vært. Men det er klart; hiver du i nok humle, så balanserer det alkoholen igjen.

Men da ville jeg heller gitt meg på å doktorere et belgisk ø:)l.

Det er selvsagt ulike innfallsvikler her. Jeg tenker på dette som en "tysk APA", altså en godt humlet APA som får en ekstra touch med (mye) hvetmalt, samt hveteølgjær.
Om man vil lage en hveteøl med "en ekstra piff", så blir det noe helt annet.

Jeg tenker "India Weiz" eller mer som double Weiz eller en Lys Weizenbock
kommer til å kjøre 2 g/L Citra + Columbus, 15, 5, 1 min. og dry med WLP300 og starte på 1.074

Jeg har tenk weiss med en touch av noe ekstra. Målet med denne er at Citra og nellik skal gå hånd i hånd ned i ganen min. Jeg bruker da 380 som blir ganske annerledes enn 300. Siste versjon som jeg skal tørrhumle idag hadde kun bitterhumle i koken, så får jeg se hvordan det blir.

Her var det skjedd mye siden sist jeg var innom :)

@Miguel, jeg er nok mer inne på det du snakker om enn en white IPA eller en sterkere og større hefeweizen selv om det også helt sikkert er knall øl. Hva synes du om WLP300 til de du har testet bortsett fra "annereldes"? Hva tenker du om én tilsetning av Citra på rundt 15-10 minutter på ca. 1-1,3 gram per liter i tillegg til en tysk tradisjonell bitterhumle? Jeg tror jeg står over tørrhumlingen i første forsøk.

Her var det skjedd mye siden sist jeg var innom :)

@Miguel, jeg er nok mer inne på det du snakker om enn en white IPA eller en sterkere og større hefeweizen selv om det også helt sikkert er knall øl. Hva synes du om WLP300 til de du har testet bortsett fra "annereldes"? Hva tenker du om én tilsetning av Citra på rundt 15-10 minutter på ca. 1-1,3 gram per liter i tillegg til en tysk tradisjonell bitterhumle? Jeg tror jeg står over tørrhumlingen i første forsøk.

Jeg har ikke prøvd med 300 så vet ikke helt hvordan det ville endt opp, bortsett fra mye banan, hvis man går for det.

Men jeg kan si såpass at det forsøket jeg har tørrhumlet idag, hadde som sagt ikke noe humle i koken, bortsett fra bitterhumla. Tanken med det er å la gjæren legge grunnlaget, og så kommer tørrhumla på toppen der, to forskjellige rom som skal fylles, i mitt hode, men jeg overtenker sikkert som vanlig. Hør med de to andre som bruker 300 og så legg til egne erfaringer mtp hvor mye humla bidrar med ved en gitt g/l.

Jeg har laget denne. Brukte en maltbase tenkt til hveteøl, men brukte us-05 og tørrhumlet litt.
64.8 % lagermalt, 19.5% hvetemalt, 7.8% rugmalt, 3.9% flaked hvete,3.9% flaket rug.
18 g magnum 60 min, 9 g cascade 15 min, 15 g centennial 2 min. 19 g centennial tørrhumles 7 dager.
Ble en veldig god øl. Frisk og lettdrikkelig. Ble krystallklar som en hveteøl ikke skal bli, men hvorfor aner jeg ikke. Brukte ikke klaringsmiddel.
Blir vel feil gjær type til deg kanskje,men uansett funket amerikansk humle godt.

Tilbake
Topp