Heilt fersk i brygging,treng hjelp!

Hei!
Har kjøpt meg netthandelen sitt ølbryggingssett, og kjøpt pale ale ølsett på ølbrygging.no.
Kunne noken fortalt meg trinn for trinn korleis eg skal gå fram? har googla ein del, men finn ikkje noke gode trinn for trinn.
Har skjønt att desinfisering er viktig, har lest ein del om att ein kan bruke klorin til dette.
hadde planer om å brygge i helga, so om noken kunne hjelpt meg trinn for trinn hadde det vå supert:)

Jeg ville har kjøpt (eller lånt?) meg et par bryggebøker først. Ser at ølbrygging.no har en del bøkere til salgs. Bøkene Brygg ditt eget øl og Håndbok i ølbrygging er begge gode innføringsbøker. Det er ikke så lett å forklare hele bryggeprosessen sånn i en håndvending. Det er ikke så komplisert, men det er en del ting å huske på de første gangene. Etter å ha lest deg litt opp så tror jeg nok du vil få det greit til på første forsøk.

Se om du finner noe om Bratberg kompaktbrygger og hvordan folk gjør det med den. Den netthandel greia er en rip-off av denne.

Hei!
Velkommen til ny flott hobby! Har bare holdt på i 6 måneder men er allerede hektet.
Når det gjelder steg for steg så vil jeg anbefale YouTube. Som @Miguel sier så er maskinen din en kopi av Bratberg Kompaktbrygger og jeg tror det ligger noen videoer om dette der. Uansett så er det tusenvis av andre videoer på YT som forklarer det meste.

Ang. rengjøring så er det StarSan som gjelder. Dette er et desinfiserende stoff som har revolusjonert hjemmebryggingen. Det geniale med det er at det nøytraliseres helt i kontakt med vørter/øl. Etterlater ingen smak og er helt ufarlig å få i seg (i små mengder selvfølgelig).
Man kan egentlig vaske med hva som helst, f.eks Zalo eller pulver til oppvaskemaskin. Så skylle veldig godt og gå over en runde med StarSan. Dette får du kjøpt på alle bryggebutikker.

Som @Stig Aa. sier så er det å skaffe seg en eller flere gode bøker et godt tips. En av nestorene innen brygging er John Palmer som har skrevet boken "How To Brew". Den ligger ute på nettet og jeg legger ved linken. Den utgaven på nettet er litt eldre enn den man får kjøpt, men inneholder det meste du trenger å vite. Du trenger selvfølgelig ikke lese hele boken før du går i gang.

http://www.howtobrew.com/intro.html

Til slutt et tips: Ikke begynn å brygg før du er sikker på at du har alt du trenger av utstyr! Det kan fort bli veldig frustrerende. Lykke til!

Tilbake
Topp