Vel, skal først medgi at hva en perfekt pils er er antageligvis noe mange har forskjellige meninger om.
Men mitt dilemma er hovedsakelig FG.
Mitt aller første ølbrygg var en pils brygget på muntons ekstrakt og saaz humle. Den ble en utrolig suksess. FG 1011, fyldig og god.
Etter bare tre ekstraktbrygg var det tid for allgrain, og siden har jeg brygget tre pils og her kom det 020 spøkelse lurende.
For all del, godt øl, men ikke helt der.
Har lurt mye på saken, og har også sett at andre brygg også har endt rundt 020.
Har trålt forumet etter tips, lest artikler og prisbelønte oppskrifter, og har funnet ut et par ting.
Mange av de prisbelønte oppskriftene har en lengre mesketid enn det jeg har brukt. både 90 og 120 min mot mine 60.
Mesketempen er gjerne noe lavere på de oppskriftene som resulterte FG ned mot 010, gjerne 64-65 i stede for mine 67-68.
I tillegg planlegger jeg å bruke mer gjær neste gang.
Hva tror dere, er disse punktene det som skal til?
Mer malt og gjær er på tur. :biersmile:
Men mitt dilemma er hovedsakelig FG.
Mitt aller første ølbrygg var en pils brygget på muntons ekstrakt og saaz humle. Den ble en utrolig suksess. FG 1011, fyldig og god.
Etter bare tre ekstraktbrygg var det tid for allgrain, og siden har jeg brygget tre pils og her kom det 020 spøkelse lurende.
For all del, godt øl, men ikke helt der.
Har lurt mye på saken, og har også sett at andre brygg også har endt rundt 020.
Har trålt forumet etter tips, lest artikler og prisbelønte oppskrifter, og har funnet ut et par ting.
Mange av de prisbelønte oppskriftene har en lengre mesketid enn det jeg har brukt. både 90 og 120 min mot mine 60.
Mesketempen er gjerne noe lavere på de oppskriftene som resulterte FG ned mot 010, gjerne 64-65 i stede for mine 67-68.
I tillegg planlegger jeg å bruke mer gjær neste gang.
Hva tror dere, er disse punktene det som skal til?
Mer malt og gjær er på tur. :biersmile: