Hemligheten bak en perfekt pils.

Trond.A

Norbrygg-medlem
Vel, skal først medgi at hva en perfekt pils er er antageligvis noe mange har forskjellige meninger om.
Men mitt dilemma er hovedsakelig FG.
Mitt aller første ølbrygg var en pils brygget på muntons ekstrakt og saaz humle. Den ble en utrolig suksess. FG 1011, fyldig og god.
Etter bare tre ekstraktbrygg var det tid for allgrain, og siden har jeg brygget tre pils og her kom det 020 spøkelse lurende.
For all del, godt øl, men ikke helt der.
Har lurt mye på saken, og har også sett at andre brygg også har endt rundt 020.
Har trålt forumet etter tips, lest artikler og prisbelønte oppskrifter, og har funnet ut et par ting.

Mange av de prisbelønte oppskriftene har en lengre mesketid enn det jeg har brukt. både 90 og 120 min mot mine 60.
Mesketempen er gjerne noe lavere på de oppskriftene som resulterte FG ned mot 010, gjerne 64-65 i stede for mine 67-68.
I tillegg planlegger jeg å bruke mer gjær neste gang.
Hva tror dere, er disse punktene det som skal til?
Mer malt og gjær er på tur.  :biersmile:

Mesking på lavere temperaturer gir mer gjærbart sukker i vørteren og tørrere øl, så det stemmer nok med det du har opplevd. Det har med enzymene som jobber for deg under meskingen å gjøre.

Fordelen sånn jeg ser det med å gå over til all-grain er nettopp å kunne justere denne parameteren bedre.

Source: http://www.howtobrew.com/section3/chapter14-5.html

Jeg har også erfart FG på 20 noen få ganger på pilsnere. Tror løsningen er å bruke nok gjær, mesker selv alltid på 67-68 grader.
Mesket før i 60 minutter , har økt dette til 80 min. Koketiden har jeg også økt fra 60 til 90 minutter.
FG pleier å lande på 10-12. Har i skrivende stund tatt inn en dunk pils til diacylrast, skal måle denne i morgen. Alltid like spennende..

Står vel også endel her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,704.0.html
Hele poenget er vel å sørge for endel mesking ved lav temperatu, og endel ved høy temperatur, dvs, man du må fordele hvor mye tid i hvert av de to områdene for å styre om du vil ha tørt/søtt øl.
Min første mesk lå jo på 63 grader hele mesketiden, og endte opp med utgjæring på 1.002, som i mitt tilfelle ikke ble bra overhodet, nå meser jeg litt i de to peridene alt etter hva jeg vil ha.
Skulle gjerne hatt en guide på dette, hva som er best på forskjellige øltyper, ser f.eks BYO's oppskrifter bruker altid enstegsmesk, noe som er forståelig for kjølebokser, men år man har muligheten for å enklere styre flersteg så kunne det vært interresant med iallefall disse to stegene for å styre alfa og beta amylase.

Utgjæring til 1,002 tyder nok heller på villgjær enn på lav mesketemperatur, men det kan være lurt å heve temperaturen mot slutten for å få bedre utbytte.

Kjetil S skrev:
Utgjæring til 1,002 tyder nok heller på villgjær enn på lav mesketemperatur, men det kan være lurt å heve temperaturen mot slutten for å få bedre utbytte.

jaja :), var nok villgjær også, men bare lav temperatur synes å gi lettere gjærbart sukker, slik at du kan gjære bort mer av sukkeretm enn om du mesker ved noe høyere temperatur.

Heve enda med mot slutten, det er vel for å lettere skylle ut sukkeret, som derved gir høyere utbytte vel? 75-78% grader for å stoppe ensymaktivitet, samt lettere å få skylt?
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,571.0.html

Hemmeligheten bak det meste av godt lagerøl er nok gjær, god oksygenering og lav, jevn gjæringstemperatur. Ba får du sannsynligvis et godt resultat, nesten uansett mesketemperatur... Jeg mesker forøvrig pils på 65 C i 65 min., deretter på 78 C i 5 min.

Fint man får tips om mesking til forskjellige tingher, lagrer fortløpende i Beersmith når jeg får de med meg :)

Noen med en Urquell lignende oppskrift?, eller Budwar?, eller bedre?

Tilbake
Topp