Det som gjorde at jeg så på hendi'en var at det var kortere steg i temperaturintervallenene opp mot den fra bryggselv. men jeg vet jo samtidig at en tempføler i koketoppen har lite å si mtp temp i mesken, men allikevel at det var lettere å treffe innmesk.temp hvis man var bortom gryta innimellom og rørte litt i vannet (har du 70 grader i bunn av kjelen og rører litt innimellom så blir det vel 70 grader over alt etterhvert, med god isolasjon)? Men dette er upløyd mark for min del. Som en liten digresjon så begynte dette med at jeg her om dagen/kvelden stod å vasket BB60'n, BB30'n (mesker i den ene og koker i den andre), silikonslanger, pumper, kuleventiler osv.. og tenkte at dette gidder jeg ikke lenger. Bære bryggemaskiner att og fram mellom bad og bryggerom/bod for å vaske og skylle og you name it. Jeg kunne sikkert gjort det lettere for meg selv og hatt et snillere vaskeregime eller et enklere bryggeoppsett, men dette har blitt til av fikse ideér om økt effektivitet osv.. Derfor sa jeg til meg selv at nå blir det mesk og kok i samme kjele med kun ventil til tapping av vørter, mesking blir i pose og sirkulering blir for hånd, jeg liker å brygge og ikke å vaske. Det er jo ikke set and forget det opplegget jeg har nå heller, etter innmesk må jeg bortom og justere flow'en for ikke å få for komprimert maltseng, og kontrollmåle temp, og etter det så stoler jeg fremdeles ikke på flow eller temp så jeg må uansett røre litt og måle litt for å konstatere at; joda maltsenga er/var fin og temp var ok, men dette er mine "brygge-tvangstanker" som jeg egentlig liker å gjøre. Så hvorfor skal jeg da drive med pid, pumper, og alt det andre.. når jeg fremdeles driver å måler og rører? Og som en siste kuriositet så stod BB60'n med rent vann over natta (da jeg ikke gadd å gjøre ferdig alt samme kvelden). Når denne skulle tømmes dagen etter rant det faktisk vann ut fra under kjelen, der elektronikken er, så den har tydeligvis tatt kvelden, evt at den leste tankene mine fra kvelden før og selvdestruerte selg selv. Den siste delen av teksten kan virke som et fryktelig tynt påskudd for å kjøpe nytt bryggeutstyr men det er faktisk tilfellet. MEN jeg har ikke tenkt å bli helt Finn Berger, jeg bærer ikke gjæringskarene mine rundt hele prestegjeldet for å finne rett gjæringstemperatur. Gjæringsskapet mitt får du aldri
Edit: Det nye bryggeoppsettet tenker jeg blir en 56l brewtech kjele for mulighet til dobbelbatch, meskepose og en eller annen induksjonstopp. BB30'en blir med videre til skyllevann