HERMS á la offshore & Ebay

Lars Grepstad

Norbrygg-medlem
Herms ting. Dobler som kjøler etter koking. Bygd av 5m 12mm kobber rør fra Biltema og diverse "kapp" fra olja. Røret er 100mm innvendig GRE rør. Endene er dreia av aluminium og har doble o-ring tetninger. Og litt Parker deler som jeg fant..
Så et bilde av min løsning på kobling til 800_8759.jpg 800_8760.jpg 800_8756.jpg 800_8752.jpg motstrømskjøler. Fant litt deler, dreia litt, og satte en brukbar sveiser igang.
 
"Kompakt" var vel det jeg mente da :). I og med at mange bruker HLT til HERMS, så holder jeg på at den er kompakt :)

Du har relativt mye overflate på coilen i forhold til væskevolumet i røret, så da er det jo greit å ha et såpass kraftig element. Fått testet det ut i praksis? Skulle tro denne her er en perfekt mellomting mellom tradisjonell RIMS og HERMS. Her får du jo alle responstid-fordelene fra RIMS uten noe av risikoen ved direkte varme. Egentlig litt trist at jeg driver og drømmer om en kompakt-HERMS allerede før jeg har fyrt opp RIMS'en for første gang :)
 
Og idéen er som nevnt at den skal også brukes som kjøler. Seriekobler masse greier. Kjølevann inn på motstrømskjøler, videre gjennom denne, så til kjølecoil i koker. Tenker å kjøle første tid uten å kjøre vørter ut for å få temp i koker ned så fort som mulig (pga aromahumle), så kjøre ut, forhåpentligvis på fullt åpen ventil.
Skal se om jeg får gjort en test før jeg reiser hjem fra havet. Har termokamera her, kunne være interessant.
 
Testa HERMS tingen i kveld. Offshore, så bryggeri ikke tilgjengelig, men derimot termokamera..
Hadde ikke ekspansjonstank, så måtte ha en ørliten flow på kammeret for ikke å risikere noe. Og kjørte ikke høyt. Ingen regulering, 3kW på. En grei flow gjennom 1/2"slange. Måling på vann ut er etter flow gjennom ca 2m slange etter varmeveksleren, så litt tap der. Som dere ser er temp forskjell fra kammeret til væske ut er under 10C. Temp på vann inn 19,4C.
Rimelig fornøyd med prosjektet!
IRHERMS1.jpg IRHERMS2.jpg IRHERMS3.jpg
 
Utstyr brukt i prosjektet:
Varmeelementer brukt både som koke elementer og i HERMS unit (3kW på 230V):
http://www.ebay.com/itm/190947313645?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Styring av HERMS: http://www.ebay.com/itm/4-20mA-to-A...433?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item486992a4c9
og
http://www.ebay.com/itm/Digital-PID...-100-240VAC-/330864965491?hash=item4d0916b773
Fordi jeg liker 4-20mA som styring. Lett å koble inn evt mA meter eller evt senere PLS kontroll.
PT100 elementer på utlinje fra HERMS og under mesk.

Denne skal i bruk, 3 fase SSR. Må finne litt kjøleribbegreier, så skal den styre koke elementer enten via manuell regulering eller en billig kontroller.
http://www.ebay.com/itm/231026926282?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
Så langt har jeg slått av og på 2 elementer, typen over. 3 kW var nok til å holde kok på ca 90 liter, blei knapt på 100, så i grenseland uten isolering av tanken. Bygd på VV bereder, total kapasitet ca 120 liter. Bygd på en 50cm dia tank, med meske"rør" av en 45 cm dia bereder med silbunn.
Første brygging ga dårlig effektivitet, litt for tørr mesk, under 70%. Neste brygging med mindre malt og høyere vann nivå ga 77% meskeeffektivitet.
Grunnen er rett og slett at jeg satte elementene litt for høyt slik at det blir begrensning på nedsenk av meskerøret. Ikke et problem for store batcher, men en klar begrensning på små. Ser ut som jeg sliter med effektivitet med mindre enn 100 liter batcher ved SG over 1060. Har plass til borti 35 kg malt. Så, vel, begynner nok på en ny tank snart. Skal legge litt mer vekt på stil..
Har et stativ på tanken med rulle over, slik at maltrøret kan sveives opp og løftes ut.

Så har jeg ei Chugger pumpe, kjøpt dyrt fra USA (etter at posten fikk kloa i den for fortolling).
Bruker camlock koblinger på det meste. Der det mangler skal det inn før neste brygging.
 
77% på 1,060 er ikkje så verst eigentleg.

Og, du veit det sikkert men, på 3-fas er det nok med to enkeltpola SSR for effektkontroll med PWM. Den tredje fasen er ikkje strengt tatt nødvendig å regulere for funksjonen sin del. Eg har brukt tre(separate enkeltpola) på min kokekjele for å ha redundancy, om ein skulle ryke havveges i kokingen. SSR'ane har ein tendens til å shorte når dei ryk, og har ein ein på kvar fase vil ein ikkje merke om ein SSR skulle ryke. Ryk den med brudd er det fort gjort å laske den og fortsette kokingen.
 
Takker for tipset angående SSR feil. Har litt slikt på jobb, og har vel nesten aldri hatt feil på dei, men dette er nok ikke helt samme kvaliteten (kvalitetskontrollen). Tror den ene PID'en min konka ut på siste brygging.
Ser du har litt peiling på Arduino og Raspberry. Dette er noe jeg har tenkt å lese meg litt opp på. Pleier å styre langt unna elektroarbeid på fritida, men dette er jo brygging..
Finnes det billige ferdige interface I/O kort for 4-20mA? Har leita litt, men finner lite uten å måtte bygge sjøl på ohmske innganger.
 
Nei har ikkje kunskap om kompaktkomputers eigentleg. Meir på assembler og basic og analogteknikk.

Men du har jo løysninge med ohmske inngangar, det er jo slik ein slik konvertering skjer. Eventuelt med ein form for levelshifting og skalering. Det kan gjerast med ein opamp. Men er like enkelt i softwaren om det er tilstrekkeleg oppløysing på ADC'en.
 
Klokka inn som kjøler, tok tida denne gangen. 100 liter fra kok til 17gr på under halvtimen uten motstrømskjøler. Kjørte ca 20m spiralkjøler i karet i serie med herms unit på kjøling, sirkulering tilbake til kokekaret. Ca 20 grader forskjell på inn/ut på herms uniten. Full åpning 12mm rør/ 1/2" ventiler og Chugger pumpe.
 
Tilbake
Topp