High Gravity Stout Porter

Etter ca 6 mnd planlegging og fundering av fremgangsmåte nærmer dagene hvor vi skal prøve oss på en ekte barrel aged imperial stout porter. Brukt whisky tønne fra et lokalt bryggeri i nærheten Aberdeen er ervervet, og oppskriften er satt. Tønna står forresten med vann i nå så den ikke skal tørke inn. Dette vannet smaker nyyydelig og skal brukes under bryggingen.
Planen er å bruke en type gjær til å sette smak tidlig og wlp099 til å gjøre avsluttningen. Målet er 1.145 OG og 1.005-1.015 FG.
Er det noen her som har noe erfaring med å bruke wlp099, og samtidig 2 typer gjær? Når skal jeg tilsette wlp099?
Forslag til første gjærtype? Jeg har endel wlp001 ligende på kjøl, klar til dyst.
Noen som har erfaringer med å lagre på eikefat og farmomenter med dette? Tenkte å ha sekundær gjæring på fatet og la det stå der i 1-2 år. Eller bær jeg sette det på vanlig fat/flasker etterhvert. Er tappekran i bunnen så kan smake etthvert som det blir eldre. Skal sette inn gjærlås i toppen.
Når ølet er nådd en abv på ca 15%, hvor kuldebestandig er det da? Tenkte på å ha det i garasjen hvor temperaturen kan synke til under minus, men dog neppe under minus 10.
Mulig jeg må se på muligheten på å få sette det et sted hvor det er ganske stabil temperatur året rundt.

Hans Erik
 
Jeg har laget barley wine med OG på 1120 den gjæret jeg ned til 1013 kun med WLP001. Jeg hadde også tenkt å bruke 099 etter at stormgjæringen var over, men det ble ikke nødvendig. Så hvis du bruker nok o2, nok frisk gjær og gjærnæring så klarer 001 å gjære godt ut. En annen ting jeg heller hadde tenkt på er om jeg hadde ønsket en robust porter med en FG på 1005-1015.
Og jeg regner med at du skal lage en betydelig mengde, siden du skal lagre det på fat.
 
Skal dobbelmeske på en speidel 50 så blir nok ikke mer enn ca 60-70l maks. Vi brygger med ren o2 så det blir ikke no problem. Både gjær næring og severomyces(?) er inkl i oppskriften.
Hovedgrunnen til så sterk alkohol innhold er for å minske faren for infeksjon fra tønna. Tønna er på 200l, så blir bare en liten skvett oppi ;D
En annen ting, hvor høy bitterness ratio bør jeg legge et slikt øl til. Vil ikke fullstendig overdøve eikesmaken men vil ikke det skal bli alkohol og malt dominerende. Foreløpig ligger det på 0.7
 
Havgapet Bryggerlag skrev:
Skal dobbelmeske på en speidel 50 så blir nok ikke mer enn ca 60-70l maks. Vi brygger med ren O₂ så det blir ikke no problem. Både gjær næring og severomyces(?) er inkl i oppskriften.
Hovedgrunnen til så sterk alkohol innhold er for å minske faren for infeksjon fra tønna. Tønna er på 200l, så blir bare en liten skvett oppi ;D
En annen ting, hvor høy bitterness ratio bør jeg legge et slikt øl til. Vil ikke fullstendig overdøve eikesmaken men vil ikke det skal bli alkohol og malt dominerende. Foreløpig ligger det på 0.7

Hvis dere kun skal ha 60-70 liter i en tønne på 200 liter tror jeg dere bør tenke nøye fjennom hva dere gjør. Det er en god regel å begrense oksygentilgangen når man fatlagrer øl over tid, og med under halvfullt fat er faren for å ødelegge ølet ganske overhengende...


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Har det vært brunt jodlevann på tønna, trenger du ikke bekymre deg for infeksjon..
Jeg hadde øgså fylt opp fatet, for det første vil du få en veldig stor kontaktflate til tønna i forhold til øl, ved å kun bruke 60 liter i et 200 liters fat. Og skal du lagre ølet med så lite veske vil faren for at tønna slipper inn luft og ødelegger ølet være stor.
 
Brygg mere øl, gjerne over et par dager og tilsett etter hvert, enig med de fleste her om at det blir for lite med 60 - 70 liter. det bør nok dobles. Tror også at fg er ltt opptimistisk, men et så kraftig øl kan godt ha en fg rund 1020-1030.
Jeg lagde en Imperial Stout med OG 1122 og den gjæret til 1024. Tilsatte sukker og sirup etter en ukes gjæring. Brukte safale us05, uten oksygen bare risting.  Hvordan har dere tenkt å få så høy OG med speidel.
 
Gahr skrev:
Havgapet Bryggerlag skrev:
Skal dobbelmeske på en speidel 50 så blir nok ikke mer enn ca 60-70l maks. Vi brygger med ren O₂ så det blir ikke no problem. Både gjær næring og severomyces(?) er inkl i oppskriften.
Hovedgrunnen til så sterk alkohol innhold er for å minske faren for infeksjon fra tønna. Tønna er på 200l, så blir bare en liten skvett oppi ;D
En annen ting, hvor høy bitterness ratio bør jeg legge et slikt øl til. Vil ikke fullstendig overdøve eikesmaken men vil ikke det skal bli alkohol og malt dominerende. Foreløpig ligger det på 0.7

Hvis dere kun skal ha 60-70 liter i en tønne på 200 liter tror jeg dere bør tenke nøye fjennom hva dere gjør. Det er en god regel å begrense oksygentilgangen når man fatlagrer øl over tid, og med under halvfullt fat er faren for å ødelegge ølet ganske overhengende...


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Skal legge et lokk med co2 oå det og etterfylle en gang pr mnd.
 
Brede skrev:
Brygg mere øl, gjerne over et par dager og tilsett etter hvert, enig med de fleste her om at det blir for lite med 60 - 70 liter. det bør nok dobles. Tror også at fg er ltt opptimistisk, men et så kraftig øl kan godt ha en fg rund 1020-1030.
Jeg lagde en Imperial Stout med OG 1122 og den gjæret til 1024. Tilsatte sukker og sirup etter en ukes gjæring. Brukte Safale us05, uten oksygen bare risting.  Hvordan har dere tenkt å få så høy OG med speidel.
Høy OG pga dobbelmesk og 15 l flytende dme
 
Forøvrig er jeg helt klar over at ei full tønne vil være det beste, men håper co2 skal hjelpe meg i tillegg til at tønnen lagres ute så den ikke tørker inn. Er ganske utelukket med 210 liter knallsterk og dessuten vil det bli et veldig dyrt øl.. Satser på at kvantum biten går i orden som det er.
 
Havgapet Bryggerlag skrev:
Forøvrig er jeg helt klar over at ei full tønne vil være det beste, men håper CO₂ skal hjelpe meg i tillegg til at tønnen lagres ute så den ikke tørker inn. Er ganske utelukket med 210 liter knallsterk og dessuten vil det bli et veldig dyrt øl.. Satser på at kvantum biten går i orden som det er.

Jeg er redd jeg deler de andres skepsis her. En tretønne vil tørke over tid der treet ikke møter væsken. CO2 vil bare forsinke en viss aksellerasjon i oksideringen etterhvert som treet puster, men ikke nok til å forhindre prosessen. Å lagre tønnen ute vil ikke begrense inntørkingen, tvert i mot.
Så, hvis det er utelukket å brygge mer enn 60-70 liter, hvorfor i all verden kjøpte dere en Hogshead, og ikke en Barrel? En Rundlet (eller Kilderkin) ville vært best, men de er neppe så enkle å få tak i.

Kostnaden ved noen ekstra batcher for å fylle tønna er ikke så stor, så jeg tror jeg ville gått for det.
Uansett et veldig spennende prosjekt, så lykke til!
 
Ellers er et par BetterBottles, noen eiketerninger og litt whisky en enkel løsning som er ganske fail safe. En tønne som kun er 1/3 full vil gi uønsket oksidering (CO2 inne i tønna vil ikke hjelpe stort). Som det blir sagt er det også lite heldig for selve tønna.
 
Herre min mann, har du en 200 liters whiskeytønne er det din PLIKT å fylle denne med herlig stout  :yes:  :sikle
Etter min mening bør du brygge oppskriften din fire ganger. La det gjære ut på vanlige kar og deretter la alle fire batchene ligge på tønna mellom 6-12 måneder.

Da vil du jo ha store mengder fantastisk fatlagret Stout som holder i opp til 20 år på flasker :)  (skjønt jeg tviler at flaskene får stå i fred så lenge  :biersmile: )
 
Steffan skrev:
Havgapet Bryggerlag skrev:
Forøvrig er jeg helt klar over at ei full tønne vil være det beste, men håper CO₂ skal hjelpe meg i tillegg til at tønnen lagres ute så den ikke tørker inn. Er ganske utelukket med 210 liter knallsterk og dessuten vil det bli et veldig dyrt øl.. Satser på at kvantum biten går i orden som det er.


Så, hvis det er utelukket å brygge mer enn 60-70 liter, hvorfor i all verden kjøpte dere en Hogshead, og ikke en Barrel? En Rundlet (eller Kilderkin) ville vært best, men de er neppe så enkle å få tak i.
Grunnen til det var at vi ville ha en tønne som har inneholdt whisky i 15år. De andre er tønner brukt hovedsakelig til øl og vin. Og siden jeg seiler til og fra England/Skottland tok jeg gladelig imot den tønnen de tilbydde meg.
Mulig å få tak i de andre også, men de er som regel veldig gamle og lenge siden de var i bruk så de er ikke lengre tette og det ville vært umulig å forutse om de ville trutnet helt eller ikke.
Jeg skal se på muligheten for å brygge 3-4 batcher og fylle tønnen helt opp. Men da blir vi nok helt nødt til å redusere abv, ellers vil kostnaden bli for stor til at jeg får med de andre tror jeg. Men så vil vi jo mest sannsynlig ha en stout i noen år framover:-D
Må vel investere i flere flasker også da, holder ikke med mine 40..
 
Havgapet Bryggerlag skrev:
Grunnen til det var at vi ville ha en tønne som har inneholdt whisky i 15år. De andre er tønner brukt hovedsakelig til øl og vin. Og siden jeg seiler til og fra England/Skottland tok jeg gladelig imot den tønnen de tilbydde meg.
Mulig å få tak i de andre også, men de er som regel veldig gamle og lenge siden de var i bruk så de er ikke lengre tette og det ville vært umulig å forutse om de ville trutnet helt eller ikke.
Jeg skal se på muligheten for å brygge 3-4 batcher og fylle tønnen helt opp. Men da blir vi nok helt nødt til å redusere abv, ellers vil kostnaden bli for stor til at jeg får med de andre tror jeg. Men så vil vi jo mest sannsynlig ha en stout i noen år framover:-D
Må vel investere i flere flasker også da, holder ikke med mine 40..

Barrels brukes fortsatt en del hos flere destillerier og er mulig å få tak i, mens de mindre er nok forbeholdt eksperimentene deres ja, om de finnes.

Uansett lykke til. Får dere fyllt den full, blir nok dette toppers!
...bare ikke ha den utendørs. Hverken tønna eller ølet vil være så glad for det. Prøv å ha så jevn temperatur og luftfuktighet som mulig.
 
Det vil i alle fall forsinke alle prosesser i ølet, men det viktigste er å få tønna full...
 
Tilbake
Topp