Hinne/mugg på lagret kirsebærøl

Har et kirsebærøl som har stått på flaske i ett år ca, som jeg oppdaget for et par måneder siden at noen av flaskene ikke var karbonerte. Konkluderte med at korkene (naturkork) ikke er tette, og har sluppet ut kullsyra.

Planen var da å åpne de, tilsette mer sukker og korke med vanlige korker. Skulle i gang med dette nå, og oppdaget at det har blitt en god del grums på flaskene - ser ganske ille ut (se bilder). Noen som vet hva dette er? Lurer på om dette kan reddes, eller om det ikke er noe å ta vare på..

Ølet blei brygga i fler steg:
- Primærgjæring med WLP565
- SG 1.010, tilsatt WLP650 Brett B, sto 8 måneder med dette før jeg tappet av en del på flasker (disse ser ut til å ha klart seg nogenlunde, men samme saken med noen av flaskene)
- Tilsatte sure kirsebær (ca 300 g/liter) og WLP677 Lactobacillus Delbrueckii, sto 3 måneder før tapping. FG var da 1,002.

Flaskene har som sagt stått ca ett år etter dette.

Sto flaskene på høykant? Da tørker de ut. :-/

Det der ser ut som pellicle. Bare vende på flaskene så forsvinner den. Når oksygenet i toppen av flasken er borte så vil den ikke gjenskapes.

De sto på høykant ja, det var kanskje ikke så lurt.. Da har man lært det!

Så du vil tro at det er godt nok å snu flaskene, tilsette sukker og korke? Tenkte på å ha ølet på dunk og tilsette mer Brett B og så flaske - men dette er kanskje ikke nødvendig?

Jeg ville iallfall ikke tatt ølet på dunk igjen - det høres ut som oksidasjonsmarerittet sitt. Jeg ville tilsatt sukker. Hvorvidt du trenger mer gjær er det vanskelig å si noe om. Det finnes gjær der - men om den greier å prestere er jeg ikke helt sikker på. Å tilsette litt gjær sammen med sukkeret høres ut som en god ide, synes jeg.

Så ville jeg ignorert pellicle. Ikke snu på flaskene. Pellicle forsvinner jo under transport.

Hvor fort går dette egentlig? Øl får stå på høykant i hyllene på polet. Noen av de får stå noen måneder, tror jeg.

Saison-Geir nevnte at han hadde flasket noen flasker som mistet kullsyren etter tre måneder.

Det er et godt poeng ja.. Da tilsetter jeg sukker og ny gjær, men bør jeg tilsette Brett B eller vanlig gjær (wlp001/007 eks)?

Godt spørsmål. Jeg vil tro at det ikke spiller så mye rolle. Det ideelle hadde kanskje vært en flaskegjær (F2, CBC1). Brett har jo sikkert allerede utrykket seg greit i ølet. Jeg ville valgt det jeg hadde liggende, jeg.

Tilbake
Topp