Hjelp, øllen er flat

Hjelp!! Trenger råd!

Flasket en IPA tirsdag 8. Januar. Denne hadde gjæret fra 1.066 til 1.014 i løpet av tre uker.

Men den har altså nå stått på flaske i 12 dager og nå testet jeg én. Det kom et lite "psst" ved åpning, men øllen var helt flat.... Og da mener jeg helt flat!

Etter flasking har den stått i kjelleren og det har det vært veldig kaldt... Ca 12 grader.. Er dette grunnen?

Kan jeg redde disse 60 flaskene?

Hva om jeg tar de opp i romtemperatur? Hvil det hjelpe? Skal jeg "virvle" opp gjær humle som har lagt seg i bunn?

Selv om den var flat, så var smaken og lukten fantastisk, så vil gjøre alt for å redde denne øllen....
Eller er 12 dager rett og slett for kort tid til at det skal dannes kullsyre?

Er utrolig takknemlig for alle delte erfaringer!!

Er det realistisk å tro at gjæren "våkner" om den kommer i høyere temperatur?

Sent from my iPhone using Tapatalk

jeg har hatt lignende problem.
tok nesten 2 måneder før jeg fikk kullsyre i ølet.
men det ordnet seg.  ikke så morsomt med flatt øl, men det smaker godt uansett.

Er det noen vits i å vende/"riste" på flaskene for å få opp det i bunn? Liksom få spredd gjæren rundt i ølet?

Ingemarh skrev:
Er det noen vits i å vende/"riste" på flaskene for å få opp det i bunn? Liksom få spredd gjæren rundt i ølet?

Sett flaskene på 24 grader. 20 grader er i minste laget. Så skal du se har futt i flaskene etter 1 uke  >:D

Puh, ja, håper det...

Saft med IPA-smak er ingen høydare hverken å drikke eller servere!

Kan det være du ikke har fått blandet ut sukkerlaken skikkelig?

Jeg mistenker nemlig å ha opplevd dét.  På en Pale Ale jeg brygget, var det plutselig noen flasker (0.5L) som var ganske flate.  Men så var det andre (f eks 0.25L, som jeg tappet først eller sist, husker ikke helt) som hadde litt vel mye futt.

Neste gang skal jeg prøve med drops, for å sammenlikne.

arvidg skrev:
Kan det være du ikke har fått blandet ut sukkerlaken skikkelig?

Jeg mistenker nemlig å ha opplevd dét.  På en Pale Ale jeg brygget, var det plutselig noen flasker (0.5L) som var ganske flate.  Men så var det andre (f eks 0.25L, som jeg tappet først eller sist, husker ikke helt) som hadde litt vel mye futt.

Neste gang skal jeg prøve med drops, for å sammenlikne.

Hei,

takk for kommentar!

Jeg skal selvfølgelig ikke se bort i fra at det kan være tilfellet...

Vanligvis koker jeg opp sukkerlake som avkjøles. Deretter tømmer jeg denne i et tomt og rent gjæringskar. Deretter benytter jeg hevert til å stikke om øllen fra gjæringskar til dette nye karet. Dette har egentlig alltid fungert greit og flaskene har blitt jevnt karbonert.

Det jeg imidlertid gjorde denne gangen, var jeg at jeg tømte halve sukkerlaken over i det nye karet. Deretter stakk jeg om øllen og når jeg var kommet halvveis, så tømte jeg i reisten av sukkerlaken. Jeg vil jo tro at dette fører til enda bedre fordeling av sukkerlaken.

Jeg har nå satt flaskene varmere i håp om at gjæren kan våkne til liv igjen. Men har det noen effekt å virvle opp det gjær og humle som har lagt seg på bunn av flaska? I håp om at gjæren skal få en ny "start"?

Kommer nå på at denne øllen sto til gjæring over jul når jeg var bortreist.. Den sto totalt 4 uker. Er det så lenge ar gjæren har "sluknet" og gjør det vanskelig å flaskekarbonere?

Ser en annen tråd her om at wlp007 med høy flokkulering gjør det vanskelig å flaskekarbonere...

Det er WLP007 jeg har benyttet...

Jeg har 2 fat med Pilsner som står til modning i garasjen. Temperaturen er nå -3 og ølet er fremdeles flytende. Vil gjæren i fatene tåle en slik lav temperatur, eller bør jeg tilføre fersk gjær når ølet skal over på flasker om en ukes tid?

biri skrev:
gjæren dør nok ikke.
men jeg tror ikke den har helt godt av så lave tempraturer.

Hadde tenkt jeg skulle forsøke en ny flaske av denne batchen i løpet av helgen... Den har nå stått i ca 22 grader i èn uke. Den har da tilsammen vært på flaske i nesten tre uker.

Om den fortsatt skulle være flat... Kan jeg da åpne alle flaskene, tilsette litt Nottingham tørrgjær, for deretter å kapsle flaskene igjen?

Ingemarh skrev:
biri skrev:
gjæren dør nok ikke.
men jeg tror ikke den har helt godt av så lave tempraturer.

Hadde tenkt jeg skulle forsøke en ny flaske av denne batchen i løpet av helgen... Den har nå stått i ca 22 grader i èn uke. Den har da tilsammen vært på flaske i nesten tre uker.

Om den fortsatt skulle være flat... Kan jeg da åpne alle flaskene, tilsette litt Nottingham tørrgjær, for deretter å kapsle flaskene igjen?

Jeg ville latt den stå kanskje enda varmere (24 °C) i noen uker til før jeg hadde startet å tukle med å tilsette gjær.
Hadde en øl som tok 3-4 uker ved 23 °C for å bli skikkelig karbonert.
Tålmodighet er en dyd, i alle fall når det kommer til ølbrygging :biersmile:

Tilbake
Topp