Hjelp, får ikke tak i CaCO3

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Her hadde jeg akkurat fått lest meg nok opp på vannjustering til å prøve dette :cool:, og så var selvfølgelig bryggebutikken tom for CaCO3 :(

Er det noen lett tilgjengelige alternative kilder til CaCO3? Noe jeg får tak i andre typer butikker enn bryggebutikker.
Tror ikke jeg rekker å få det i hus fra en nettbutikk før jeg skal brygge.

Jeg skal brygge en Barley Wine. CaCl2, CaSO4 og NaHCO3 har jeg.

Eller kan jeg klare meg uten CaCO3?
Vet jo at jeg kan se helt bort fra hele vannjusteringen, men hadde jo tenkt å prøve ut dette nå.

Skal du bruke så mye mørke maltsorter i en barley wine at du har behov for Calsiumkarbonat (kalkstein) for å få hevet ph til ønsket nivå? Har du beregnet dette med utgangspunkt i vannet ditt og malten?

mvh
Bårdd

Skal du bruke så mye mørke maltsorter i en barley wine at du har behov for Calsiumkarbonat (kalkstein) for å få hevet ph til ønsket nivå? Har du beregnet dette med utgangspunkt i vannet ditt og malten?

mvh
Bårdd
Jeg har enkelt og greit brukt kalkulatoren på http://www.glennrlie.net/kalk_vann
Den er basert på Gahr sine utregninger og jeg skal brygge Gahr sin oppskrift på Barley Wine.
Når jeg i tillegg brygger i Bergen så vil jeg tro at tallene jeg har blir relativt korrekt.

Jeg skal dermed bruke 2,25 gram CaCO3 til 22,5 liter meskevann. Kanskje så lite at jeg kan se bort fra det?

Dersom noen vil plotte tallene selv, så kan jeg for ordens skylt opplyse om at jeg skal ha 5,5 liter skyllevann. Men der er jo ikke Calsiumkarbonat aktuelt uansett.
Ender opp med knapt 21 liter til koking og sluttvolum på 18 liter er planen.

For å være helt ærlig har jeg vansker for å tro at du må bruke caco3 i en BW. 2.2 gram er uansett så lite at det vil utgjøre en liten forskjell. Personlig vill jeg brukt cacl og kun dette til en BW.

mvh
Bårdd

Du kan nok trygt se bort fra det for pH justering. Er ikke mye mørk malt i den oppskriften.

Da tror jeg nok jeg skal slappe av.
Både in.primis.cervisium, Bårdd og SindreW mener at det går helt greit uten CaCO3.
Takk for tilbakemeldinger alle tre :)

Men sidespørsmålet, dersom man MÅ ha det, får man tak i CaCO3 andre steder enn i Bryggebutikker?

Kanskje på apotek. Følgjande står i i "Norsk legemiddelhåndbok":

"L12.1.2 Kalsiumkarbonat
Publisert: 26.01.2016

Vedrørende egenskaper, indikasjoner, bivirkninger, graviditet, amming og forsiktighetsregler, seL12.1 Antacida
Farmakokinetikk
Ca. 10 % absorberes ved peroral tilførsel, større mengder ved hyperparatyreose. Utskilles hovedsakelig via feces.

Dosering og administrasjon
To tabletter (nøytraliserer 14 mmol HCl) en og tre timer etter hvert måltid og dobbel dose ved sengetid i 4–6 uker, dessuten ved behov.

Overdosering
Se G12 Kalsium
Kalsiumkarbonat
Reseptfritt A02AC01Finner ingen refusjon
Titralac

«Takeda Nycomed»

• tabletter 350 mg. 50 stk., 100 stk., 200 stk."

Når jeg legger inn oppskriften i brewersfriend og taster inn de tallene som oppgis i kalkulatoren du linket til (CaSO4 : 4,5gr. CaCl2 : 4,5gr. CaCO3: 2,25gr NaHCO3 : 4,25gr.), vil jeg (med Oslo vann og 22,5 liter meskevann) teoretisk sett havne på c.a. 5,7 i meske ph. Det er litt vel høyt for min smak... Jeg ville siktet på en ph på c.a. 5.2-5.4.

Dropper jeg både CaCO3 tilsetningen og NaHCO3 tilsetningen og tilsetter 135 gram acidulated malt vil jeg havne på c.a. 5.3 ph. Dette er om jeg bruker nøyaktig samme maltsammensetning som i oppskriften og om all malten har samme EBC som i oppskriften.

Den kalkulatoren over er nok ikke veldig brukandes... Man er nødt til å ta høyde for vannet man bruker og maltsammensetningen for å kunne vite hva man trenger å tilsette for å ende opp på ønsket ph. Jeg har brukt brewersfriend og andre lignende kalkulatorer som bru'n wateren stund nå og dobbeltsjekker alltid med ph måler i mesken under brygging... uten unntak har det alltid stemt med en feilmargin på maks 0.2-0.5 ph.

Sist redigert:
Kanskje på apotek. Følgjande står i i "Norsk legemiddelhåndbok":

"L12.1.2 Kalsiumkarbonat
Publisert: 26.01.2016

Vedrørende egenskaper, indikasjoner, bivirkninger, graviditet, amming og forsiktighetsregler, seL12.1 Antacida
Farmakokinetikk
Ca. 10 % absorberes ved peroral tilførsel, større mengder ved hyperparatyreose. Utskilles hovedsakelig via feces.

Dosering og administrasjon
To tabletter (nøytraliserer 14 mmol HCl) en og tre timer etter hvert måltid og dobbel dose ved sengetid i 4–6 uker, dessuten ved behov.

Overdosering
Se G12 Kalsium
Kalsiumkarbonat
Reseptfritt A02AC01Finner ingen refusjon
Titralac

«Takeda Nycomed»

• tabletter 350 mg. 50 stk., 100 stk., 200 stk."
Akkurat og selvfølgelig.
Middel mot halsbrann og sure oppstøt.
Ser på innholdsfortegnelsen her:
"1 tablett inneholder: Kalsiumkarbonat 350 mg, sakkarinnatrium, glysin, hvetestivelse, magnesiumstearat, talkum, peppermynteolje, gelatin, etylparahydroksybenzoat og metylparahydroksybenzoat"

Og så tenker jeg: Hjelpe meg, alt DET vil jeg ikke ha i ølet mitt. Men å ta en tablett mot halsbrann hadde jeg nok gjort uten å blunke. Vi er rare.

Når jeg legger inn oppskriften i brewersfriend og taster inn de tallene som oppgis i kalkulatoren du linket til (CaSO4 : 4,5gr. CaCl2 : 4,5gr. CaCO3: 2,25gr NaHCO3 : 4,25gr.), vil jeg (med Oslo vann og 22,5 liter meskevann) teoretisk sett havne på c.a. 5,7 i meske ph. Det er litt vel høyt for min smak... Jeg ville siktet på en ph på c.a. 5.2-5.4.

Dropper jeg både CaCO3 tilsetningen og NaHCO3 tilsetningen og tilsetter 135 gram acidulated malt vil jeg havne på c.a. 5.3 ph. Dette er om jeg bruker nøyaktig samme maltsammensetning som i oppskriften og om all malten har samme EBC som i oppskriften.

Den kalkulatoren over er nok ikke veldig brukandes... Man er nødt til å ta høyde for vannet man bruker og maltsammensetningen for å kunne vite hva man trenger å tilsette for å ende opp på ønsket ph. Jeg har brukt brewersfriend og andre lignende kalkulatorer som bru'n wateren stund nå og dobbeltsjekker alltid med ph måler i mesken under brygging... uten unntak har det alltid stemt med en feilmargin på maks 0.2-0.5 ph.

Det var service! Jeg har ikke annet utstyr for å måle PH enn strips (enda...) Så det blir uansett litt på "gefylen" denne gangen.
Jeg vet ikke hvor ulikt Oslo vannet er med Bergens vann.
Jeg baserer meg på en justert utgave av denne oppskriften, nemlig den som finnes i boken "Den Norske Ølrevolusjonen", side 236.

8 kg Maris Otter Pale Malt
0,4 kg Thomas Fawcett Crystal Malt 150 EBC
0,4 kg Thomas Fawcett Caramalt 30 EBC
0,2 kg Brewferm Special B

Meskevann 22,5 liter.
Skyllevann 5,5 liter.

Og at CaCO3 kan være tilgjengelig på velassorterte gartneri og lignende er jo også greit å vite. :)

Med den oppskriften over ville jeg om jeg skulle brygget den selv her i Oslo gjort det slik :

GDj44EQ.jpg

Med andre ord, droppa CaCO3 og NaHCO3 tilsetning og lagt til 190 gram acidulated malt. Da ville jeg teoretisk sett havnet på rundt 5.3 ph i mesken med en balansert sulfat til klorid ratio på 1.1

Nå vet ikke jeg hvordan vannet er der borte i Bergen, men med det vannet jeg har her i Oslo er det slik jeg ville gjort det. Det betyr selvfølgelig ikke at det er den beste eller eneste måten å gjøre det på :D bare at det er slik jeg ville gjort det...

Tilbake
Topp