Hjelp! Fattigmanns "RIMS".

Som følger. Har stilt et lignende spørsmål tidligere, men ble ikke mindre usikker av å tenke på det.

Hvordan er det om jeg mesker i kjøleboksen min som vanlig uten noen sirkulasjon, vorlaufer en liten porsjon, før jeg starter å sirkulere HELE kokemengden gjennom mesken? Dvs. altså ca 25-30L på rundgang mens jeg varmer opp til utmesk? Er det en grunn til at jeg ikke kan huske å ha sett noen bedrive dette? For odens skyld er det en manifold i meskebøtta. Lei av partiskylling og plasking i den fordømte boksen. Hadde vært godt å kunne slå på pumpa og sitte litt mer i sofaen!

Blå = meskeboks, 20L
Grå = Kokekjele/HLT 40L plassert på en frittstående kokeplate.
Gul = pumpe.
 

Vedlegg

  • Rimza.jpg
    Rimza.jpg
    27,6 KB · Sett: 432
Har fundert en del på dette i det siste. Hvis du googler "no sparge brewing" finner du en del informasjon.
 
Takk for tipset, skal undersøke dette litt nærmere. Hadde vært veldig trivelig å bare skrudd på plata på max etter endt skylling og kokt ivei istedet for å drive å øse fram og tilbake i alle retninger.
 
Det jeg har lest meg til så langt er at det gir lavere utbytte, men at det kan ha andre fordeler ift. for eksempel smak, krav til utstyrsmengde og kortere bryggetid som du nevner...
 
Du bør nok ha litt vann igjen  til å skylle ut de siste sukkerstoffene.  På mitt bryggeri (brygger ca 50 l +) starter jeg innmesk med 40 liter hvorav ca 10 liter blir bundet opp i mesken og jeg pumper da ut ca 30 liter før jeg starter å skylle med ca 30 liter for å oppnå kokevolum på ca 65 liter.  Funker bra for meg med utbytte på rundt 80%.  Hvor mye skyllevann man trenger er jeg usikker på når man sirkulerer hele tiden, men noe bør det nok være.
 
På homebrewtalk er det beskrevet, søk på two tire brewery.
De sier efektiviteten som sagt går litt ned, men ikke så mye som med no sparge, grunnet sirkuleringen på høyere temperatur.
Men kompakt, enkelt og greit med rengjøring osv.
Det er vel verdt en studie, og forsøket er interesant det :)
 
Sjekk denne: http://www.byo.com/stories/issue/article/issues/266-november-2009/1987-countertop-brewing-system Har tenkt på å lage meg noe slikt, men med dyppkjøler og kokeplate som varmekilde (evt. kanskje oppgradere til en varmeveksler i vannkoker), en gang i fremtiden. Hvis en føler at en absolutt må skylle (kanskje ved høy OG?) kan en jo evt skylle med noen liter fra en gryte varmet på komfyren.

Edit: Søk etter countertop brutus og jkrarp for en lang forumtråd om dette systemet.
 
Ka med å prøve med å sirkulere med ca 25 liter for å ha 5 liter å skylle med?  Tenke bare at om man bruker hele volumet i sirkulasjon så blir det noe igjen i mesken som ikke renner av, da kan det vel være fornuftig å ha noen liter skyllevann på slutten.
 
Tilbake
Topp