Hjelp jeg har 4 fat Ølis i fryseren.

B

BjarneHB

I går sviktet en UT 200 til fryseren som jeg bruker til lagring. Aus -7 :eek: viste displayet men den hadde ikke skrudd av strømmen til fryseren. Jeg hadde 4 fat i fryseren og nå har de tint så mye at jeg kan tappe litt. Men det som kommer ut er veldig grumsete og smaker gjær og sterk alkohol :eek:ppkast: Er det noen som har noe erfaring med ice beer? Det virker som om innholdet har skilt seg, men vil dette blande seg med tiden ? :help:
 
Du har nok frysedestillert ølet ditt. Som desse sterke øla til brew dog. Veit ikkje om du kan berre tine dei utan å merke at noko på smaken.

Artig eigentleg, hadde ein gong tenkt å prøve det med sider.
 
Ypperlig anledning til å prøve å slå rekorden. fortsett prosessen og til slutt sitt igjen med et knøttlite brygg på over 50% alk.  :idea:
 
Ja de har skilt seg så jeg tør ikke tappe noe mere, redd for at jeg ødelegger smaken. Jeg har søkt rundt på nettet og noen sier det er ødelakt mens andre sier at det går bra. Lurer på om jeg skal riste på fatene så det blander seg?  Alle fire er lager øl, to tyske pils en bokk og en tsjekkisk pils.
Er det noen som vet hva som ligger bak ice-beer uttrykket.
 
"vanlig" butikkpils har vært fryst mange ganger, og tint opp igjen uten noen forringelse. tror nok dette går bra!
 
Takker for svarene. Alle tønnene er fulle (bare tatt noen prøver) så jeg tar å rister dem og setter dem tilbake i fryseren. Bokken hører jeg det er sløsj inni, så jeg tror jeg tapper meg en ice-bock :roedme: Min Ut200 fungerer nå normalt etter å ha tatt den ut av kontakten og satt den inn i gjen :jaha: men tørr ikke bruke den lenger.
 
har lest flere som har problemer med ut100/200.
synes dette er et overpriset dårlig produkt. sats heller på en slik stc1000. har ikke hørt om noen problemer med dem.
jeg har 2 som fuker som en drøm...
 
I følge how to breew så gjør det ikke noe om ølet fryser, har ikke selv hatt problemer etter det.

xxxIce vil si at ølet er kjølt ned til det danner seg iskrystaller, disse filtreres ut og erstattes med vann, hvorfor ???
 
Oddvar Demmo skrev:
xxxIce vil si at ølet er kjølt ned til det danner seg iskrystaller, disse filtreres ut og erstattes med vann, hvorfor ???

Fordi iskrystaller vil danne seg rundt kjerner, i praksis partikler i ølet som gir uklarhet, på tilsvarende måte som kondens oppstår rundt kondenseringskjerner. Det er den samme effekten som gjør at kondens danner seg på, for eksempel, spindelvev. I praksis blir ørsmå partikler pakket inn i is og blir større, slik at de kan filtreres ut.
 
OK, dette sa ikke boka noe om.
Da ser det ut til å ha en mening, også dobbel, tripel ICE.


Hvilken mening dette ??? har vet jeg heller ikke, skrev bare noen spørsmålstegn, :)
 
magne1972 skrev:
"vanlig" butikkpils har vært fryst mange ganger, og tint opp igjen uten noen forringelse. tror nok dette går bra!

Det er noe annet. Det gjør kanskje ikke noe at ølet fryser, men hvis man tapper ut det sterke ølet som ikke er fryst, så sitter man etter hvert igjen med et ganske svakt og slapt øl som bare duker til porselensalteret. Har opplevd det selv en gang med juleøl. Jøss så sterk det var, men etter hvert kom det bare lettøl ut...
 
BjarneHB: Hvordan gikk det egentlig med disse ølene?
Jeg har akkurat gjort et tilsvarende (utilsiktet) stunt. I dag tidlig holdt kegatoren -13 og alle fatene var bunnfrosne...
Et øl ble tappet på fat i går (vienna lager). Lurer på om jeg har drept gjærcellene i dette slik at det ikke modnes?
 
Ta det med ro det gikk ganske bra. Tror noe av gjæren døde og mye av gjæren som lå i bunnen av fatetene fløt opp i ølet så det ble uklart.
Alkoholen skilte seg også fra vannet, men etter tre til fire uker var alt tilbake i balanse igen. Jeg ristet ikke på fatene lot de bare stå i fryseren.
Den ene pilsen ble faktisk den beste jeg har brygget, klarer jeg ikke å få samme smaken neste gang skal jeg fryse fatet.
 
Tilbake
Topp