Hjelp med å finne varme element

Hoi.
Oppdaga her for litt siden at jeg hadde kjeller, som fersk brygger beggynte jo tankene å gå om å lage seg bryggerom. Etter uker med rydding av sikkert 60 år gammelt rot sto jeg med ett rom på ca 30m2. Har delt det opp og fått bryggerom på 10-11m2 som nå er klart til flising. Starter med en 60l bryggemaskin fra Netthandel som skal bygges om ( tror ikke jeg bruker den elektronikk biten i den) blir å kjøre gjenom skap som skal brukes til 3 kjelers oppsett senere (Snart) Trenger en kjele av VVB til å varme skyllevann i og skal da ha i ett 6 kw element var planen. Problemet nå er å finne element, hvor kjøper dere det? tenkte meg noe sånt som dette bare i 220v (men det ser ikke ut som han har 220v lenger) http://www.ebay.co.uk/itm/6KW-AC-38...ing-Element-/291512253130?hash=item43df7bfaca
Er det noen som aner hvor jeg kan finne noe lignende?
 
Ja, jo kansje.Men likte godt hvordan det jeg linka til var forma. ser for meg at det har bra overflate ogkan kobles til 2 seperate 16A kurser. men takk for tipset
 
Men må du ikke ha 32A sikring på den? ser ut som bare en kurs. Har planer om 32A 3 fas ned i bryggeromet, som skal deles i 2 16A plus at jeg har en 16A fra før og en 13A til lys og sånt småtterier
 
Vi har 6 kW i hlt. Vi brukte det ene original elementet og fikk sveiset inn en stuss til for ett ekstra element.
 
Dette er jo et element med tre elementer. Vanligvis så kan slike elementer brukes på både 230 og 400 (380) volt. De kobles da i trekant for 230 og i stjerne for 400. Altså snakker vi her om trefase. Elementet er på samme wattstyrke på både 230 og 400. Hvis du har trefase tilgjengelig så ville jeg gått for det. Du trenger da to ssr i stedet for ett for enfase.
 
Er det én eller trefase element du skal bruke ? Jeg finner ikke noe koblingsinfo i linkene dine, og uten det ikke strømtrekket klart. Generelt trekker en 5500W ren resistiv last på énfase 230V ca 24A og på 230V trefase ca 14A.
 
Har erfart at denne type element (3x2kw) får koksbelegg når det plasseres helt nede mot bunn i vvb.
Hadde valgt en annen type hvis jeg skulle bygget i dag. Mengde grums og omrøring har nok noe å si.
Fungerer så langt greit som dyppelement lengre oppe.
Kjøpte også ett som skulle være 9kw/220v tenkt brukt til oppvarming av vann.
Ved måling av motstanden viste det seg at den var tilnermet lik de andre som er 6kw/220v.
 
Siden det er i HLT trenger du ikke ssr releer. Det vil være bedre med en kontaktor. Det tar mindre plass og utvikler mindre varme. Vi har SSR på vårt oppsett, men hadde jeg bygget det idag hadde jeg skippet det og bare brukt kontaktor.
 
Det var til varming av vann jeg skulle ha det til ja. Men skjønner jeg får ta en prat med naboen som er elmontør utdanna ang. 3fas og kontaktorer/ssr. Men takk for gode svar. Er ikke så greit for en stakkar som ikke har mer kunskap om el enn att det bør komme lys i pæra når bryteren blir slått på...
 
Tilbake
Topp