Hjelp - stouten min ødelagt av mørk sirup ! (?)

Driver og brygger en imperial stout, og allerede etter 2 dager hadde den blitt tørr og ganske sterk og fin. Skulle få opp alkoholprosenten enda noen hakk, bestemte meg da for å tilsette en kg av det sukkermaterialet jeg hadde liggende hjemme. Det ble da ca en halv kg mørk sirup, noen biter med rørsukker og kanskje 300 g vanlig sukker.

Gjæren gnafset i seg også dette i rasende fart(har nådd en FG på ca 10, som er bra), men jeg hadde ikke regnet med at disse tilsetningene skulle etterlate seg smaken de gjorde. Fra å være fin og tørr med et behagelig brent preg, har nå stouten fått en temmelig motbydelig, besk, "alt for gammel kongen-av-danmark"-smak. Den er drikkandes såvidt, men er langt fra den nydelige stouten den var på vei til å bli.

Har noen noe erfaring med å fikse på uønskede smaker av denne art? Av erfaring vet jeg at smaken fra gjær og humle endrer seg og dempes kraftig etter klarning/karbonering/modning, mens malt og sukkersmaker henger mye mer konstant i. Tenkte kanskje prøve tørrhumle med noe kraftig humle som kan overdøve litt...men vil det være nok?

Alle innspill mottas med glede - batchen har kun stått 10 dager, så håper det enda er tid :)
 
Dette er lovende, som nevnt over her sett den bort, så lenge som nødvendig. Smak på ei flaske om et års tid eller noe slikt.
 
Tiden leger alle sår (?), hehe spørs om jeg bare kan stole på tålmodigheten. Finnes det ikke noe som kan balansere smaken, også på kortere sikt. Litt mer sødme kunne kanskje vært tingen. Men har dårlig oversikt over hva som inneholder ufermenterbare sukkerarter, som samtidig smaker godt.
 
Hvis den fra før av var tørr og fin, hvorfor skulle du ha i mer sukker da?
FG på 1.010 er veldig lavt for en Imperial Stout
 
Hvis den fra før av var tørr og fin, hvorfor skulle du ha i mer sukker da?
FG på 1.010 er veldig lavt for en Imperial Stout

Ja, det kan du si. Det er en hyperaktiv supergjær, så det var vanskelig å beholde mye sødme. I tillegg mesket jeg ganske lavt, så det meste av sukkerstoffene var lett fordøyelig. Meningen var å få en enda høyere alkoholprosent, derav den sene sukkertilsetningen.

Men temaet jeg forsøker å komme inn på, var om det finnes noe tilsetningsstoff man kan tilsette i sekundærgjæringen feks, som vil dempe den litt salte, beske smaken av mørk sirup. Dette blir kanskje vel spesialisert, men mitt håp er at det finnes masse bryggere med spesialiserte erfaringer der ute ;)
 
Virker som om du har tilsatt en mørk sirup som ikke var laget til brygging :)
Alt blir ikke bedre med tid, men det er verd et forsøk.
Det eneste jeg kan tenke meg som kan 'reparere' dette er bakterier. De spiser usmak :)
 
Virker som om du har tilsatt en mørk sirup som ikke var laget til brygging :)
Alt blir ikke bedre med tid, men det er verd et forsøk.
Det eneste jeg kan tenke meg som kan 'reparere' dette er bakterier. De spiser usmak :)

Etter at jeg skjønte hvor genialt det er med honning i nesten alle typer øl, tenkte jeg sirup også skulle være bankers. Men nei. Mørk sirup som ikke er beregnet til brygging bør man holde seg langt unna. Slikt lærer man av. Mulig lys sirup vil fungere.

Har du prøvd å tilsette bakterier, og i så fall hvilken form til hvilken type øl? Er det kanskje surøl/lambic? Tror ikke jeg er så eksperiment-lysten denne gangen. Har ikke lyst å ende opp med en både sur og besk imperial stout.
 
Det er ikke no galt med mørk sirup i øl, tror bare du brukte for mye
eller at den ikke egnet seg i denne stouten
 
tja du kan jo tilsette laktose, det er ugjærbart
eller kanskje lage en liten vørter med no malt som gir god fylde f.eks munich som du mesker høyt

Takk for dette tipset, tenkte det ikke kunne skade å prøve meg på dette i går..

Finnes ikke noe om dette i bryggebøkene, så fant på litt underveis. Fant fram litt crystal og munich som jeg lagde en "reparasjonsmesk" av. En halv kilo malt i biab, mesket i 30 min i 1.5 liter vann på 70 grader. Malten sugde til seg mye væske, endte med ca 8 dl på sg 030. Kokte ca 15 minutt med litt humle (mente på at dette kunne fungere som "tørrhumling" :) ). Og tilsatte, blandet forsiktig i karet med lokket på.

Støtter meg på din teori om at dette skulle gi litt ufermenterbar sødme. Skal sjekke smaken om noen dager, når det har gjæret litt til...
 
Tilbake
Topp