Hjelp til å sette fat?

Hei
Jeg skal sette mitt første brygg på fat i morgen og trenger litt hjelp til et par spørsmål.
Kjøpte et bukt fat som ikke var renovert. Var brus rester i fatet når jeg åpnet det. Jeg vasket fatet og satt vann på det med trykk på. Etter et par dager ble det kullsyre og vannet smaker ikke brus, men rent vann. Er fatet greit å bruke? 
Jeg har brygget en IPA som skal stå på fatet. Hvor mye trykk bør den ha? Hvor mange grader bør det være i skapet? og hvor lenge bør den stå før konsumering?
Setter stor pris på tilbakemeldinger :)

Bare det er rent er det ok. Også ventilene. Jeg vasker med krystallsoda og desinfiserer med starsan. Sett kalt. 1bar i en uke. Drikk og bli gla. Når det har gått et par måneder og er nesten tomt er det best.

--

Hei
Hvis du er sikker på at det er rent, er det bare å desinfisere fatet, flushe med CO2 og fylle med øl.
Jeg bruker 0.7 bar og 2-4 grader. Det vil gi 2,3-2,5 volum CO2.

Tid? Rist eller rulle godt på fatet i noen minutter når du har satt trykket, og det vil være klart etter en dag eller to. Uten risting; en uke eller to.

Lykke til!

AMoum skrev:
Hei
Jeg skal sette mitt første brygg på fat i morgen og trenger litt hjelp til et par spørsmål.
Kjøpte et bukt fat som ikke var renovert. Var brus rester i fatet når jeg åpnet det. Jeg vasket fatet og satt vann på det med trykk på. Etter et par dager ble det kullsyre og vannet smaker ikke brus, men rent vann. Er fatet greit å bruke? 
Jeg har brygget en IPA som skal stå på fatet. Hvor mye trykk bør den ha? Hvor mange grader bør det være i skapet? og hvor lenge bør den stå før konsumering?
Setter stor pris på tilbakemeldinger :)

Ha i bakhodet at trykk og temperatur henger sammen. Hvis du leser et sted at anbefalt trykk er så og så, er det ved en gitt temperatur. Du må ha begge faktorer korrekt for at det skal bli riktig.

Tilbake
Topp