Hjelp til brygging av flamsk surøl

Jørgen E

Norbrygg-medlem
Sitter med planer om å brygge en belgisk brun surøl, men også å få brygget en batch med Solsnu(-lignende) øl som skal være klar i god tid før sola snur igjen. Planen var da å bruke WY3787 først i surølen, som kun skal stå 5-7dager i gjæringskaret før det overføres på glassballong med en pose brettanomyces og noen eikespon, for så å glemmes til langt ut i 2026. Ta ut det jeg trenger av gjær, for så å sette en solsnu-klone.

I mangel av 3787, så tenker nå at jeg enten hiver oppi en pose eller 2 med LalBrew Abbaye i den brune surølen, og utsetter solsnu-problemet.
(Da jeg har denne i hus)

Og da melder spm seg.
Kan denne brukes som alternativ og lage en god "fransk gårdsøl" i nærheten av Solsnu?

Finnes det gode alternativ jeg kan bruke i begge ølene?

Finnes det ev et annet godt alternativ til gjær for en solsnu-klone!

Brett gjør ikke ølet surt
Wyeast 3763 - Roeselare Ale Blend
Mulig jeg er upresis her.

Også mulig jeg er langt ute på viddene
Har aldri laget noe slikt tidligere heller, så jeg setter pris på innspill og fagtyngden her på forumet

Kan denne tilsettes i sekundær?

Alle innspill tas i mot med takk.
Burde sikkert flyttet denne til en egen post/tråd

Wyeast 3763 - Roeselare Ale Blend
Mulig jeg er upresis her.

Også mulig jeg er langt ute på viddene
Har aldri laget noe slikt tidligere heller, så jeg setter pris på innspill og fagtyngden her på forumet

Kan denne tilsettes i sekundær?

Alle innspill tas i mot med takk.
Burde sikkert flyttet denne til en egen post/tråd
Den har også lacto og peddio, og da blir det surt :) Brett gir bare «funk».

Fungerer utmerket og tilsette dette i sekundær :)

Den har også lacto og peddio, og da blir det surt :) Brett gir bare «funk».

Fungerer utmerket og tilsette dette i sekundær :)
supert! Takker :). Da var jeg på rett spor.
Noe sa meg at den ikke burde bli boende i gjæringskaret mitt.

Har nå også lest en annen tråd her på forumet om "biere de garde" hvor det bl.a. diskuteres gjær.

Jeg ser også at kinn gjærer denne på 18grader med WY3787, Så mulig jeg bare går med gjenbruk av lalbrew Abbay, og gjærer i nedre sjikt av tempanbefalingen, og kanskje til og med på 0,3-0,4bar.

Sitter med planer om å brygge en belgisk brun surøl, men også å få brygget en batch med Solsnu(-lignende) øl som skal være klar i god tid før sola snur igjen. Planen var da å bruke WY3787 først i surølen, som kun skal stå 5-7dager i gjæringskaret før det overføres på glassballong med en pose brettanomyces og noen eikespon, for så å glemmes til langt ut i 2026. Ta ut det jeg trenger av gjær, for så å sette en solsnu-klone.

I mangel av 3787, så tenker nå at jeg enten hiver oppi en pose eller 2 med LalBrew Abbaye i den brune surølen, og utsetter solsnu-problemet.
(Da jeg har denne i hus)

Det ser ut som du har fått svar på det meste vedrørende flamsk brun.
Forøvrig dersom du leser litt i Petter din utmerkede lambic tråd vil du nok hente ett og annet tips angående belgisk surøl.

Det er også et par som har blitt.premiert med flamsk rød de siste par årene ikke vær redd for å tagge disse. Både @Einar Michelsen og Svein Fugelsnes har ganske utførlige beskrivelser av sine prosesser i oppskriftene

Og da melder spm seg.
Kan denne brukes som alternativ og lage en god "fransk gårdsøl" i nærheten av Solsnu?

Finnes det gode alternativ jeg kan bruke i begge ølene?

Finnes det ev et annet godt alternativ til gjær for en solsnu-klone!
Solsnu er ikke helt typeriktig som fransk gårdsøl. Biere de Garde skal har en forholdsvis nøytral gjærkarakter. WY3787 har litt for mye belgisk karakter. Lallemand Abbaye har enda mer "belgisk" preg.

Dersom du kontrollerer temperaturen og holder den lav vil gjærpreget bli mindre markant og det kan definitivt bli en erstatning for WY3787 og lage godt øl. Mer i retning Belgisk Blonde/ Lyst sterkt belgisk (men hvem bryr seg så lenge det smaker godt).

Hvorfor ikke prøve? Lallemand Abbaye er en knallende god gjær til belgisk øl.

Tilbake
Topp