Hjelp til gjenbruk av gjær

Aasberg

Norbrygg-medlem
Skal brygge en Amber (OG 1052) og en Black IPA (OG 1066) med 4 dagers mellomrom. Begge 25 liters batcher. Har kun en pakke US-05, og må da bruke samme gjær. Har tidligere kun høstet fra bunn, men etter 4 dager gjæring ser jeg for meg at dette er for tidlig? Topphøsting har jeg lest litt om, men er usikker om jeg får nok gjær til neste brygg uten å lage starter? Ønsker tips til hvordan jeg kan best mulig gjøre dette.

Du bør iallefall lage amberen først.

Når du ser at krausen kommer så må du følge med på når all humla kommer og og skrelle vekk den, kan hende du må gjøre det både to og tre ganger med en del timers mellomrom. Dagen etterpå bør du se masse fin, tjukk og ren gjær på toppen. Ta denne. Du bør få nok til IPAen.

Ja, skal lage amber først. Lest litt på forumet og ser jeg kan skumme etter ca 24 timer, for så å høste etter 3-4 dager. Men du mener jeg må skumme opp til 3 ganger?

Spørs hvor mye humle og når du skummer. Plutselig dukker det opp litt mer du vil bli kvitt hvis du tok det litt tidlig ifht hvor langt gjæringen har kommet.

Spørs hvor mye humle og når du skummer. Plutselig dukker det opp litt mer du vil bli kvitt hvis du tok det litt tidlig ifht hvor langt gjæringen har kommet.
Skjønner. Jeg får se an krausen. Har sett noen videoer på youtube og det ser jo ganske lett ut. Er vel mest redd for infeksjon..

Er ikke noe hokus pokus nei. Bare sørg for at du ikke står på dass med full gjennomtrekk når du gjør det.

Sist redigert:
Tilbake
Topp