Hjelp til kobling av PT100 på PID

Jeg er dessverre blank på elektronikk generelt, men startet på et sous-vide prosjekt med utstyr fra ebay.
Har forstått det meste av koblingene, men må spørre opp på temperatur sensoren.

Min tanke var å koble de to blå ledningen på PT-100 proben til henholdsvis 7 og 10, og koble den rød til 8 med en bro til 9. Blir dette riktig?
Det som forvirrer meg er boksen med pil gjennom ved 7 & 8 i tegningen(hvor det står RTD).

Håper noen kan hjelpe :)

Vedlegg

• Mypin TA4 Kobling.PNG
    118,2 KB · Sett: 496
  • Temp sensor.JPG
    Temp sensor.JPG
    27,2 KB · Sett: 471
Hei! Kan iallefall si at " boksen med pil" er symbol for variabel motstand. Dvs.at den elektriske motstanden varierer med tempereaturen. det er det som gjør det mulig å se temperaturen. med andre ord det som sitter inne i sensoren.

Men mener at rtd er en annen type sensor enn pt 100. Er ikke sikker på at du har rett sensor. Er pid en kompatibel med pt 100?

Kenneth

Det funkar sikkert slik du tenker.

RTD, resistance temperature detector. PT-100 er ein type RTD, og det elektriske symbolet er "boksen med pil" ;)

PID'en skal være kompatibel med Pt100 ifølge bruksanvisningen. Når jeg leste nærmere så var den(pt100) listet opp under Input -> Rt -> pt100. Så da er det vel en type rtd..

Da satser jeg på at det funker! Takk for svarene!

Se på fargen på kabelen før kabelskoen ;)

rød på 7, blå på 8 og 9(spiller ingen rolle hvem du bruker hvor)

nordtvedt skrev:
Se på fargen på kabelen før kabelskoen ;)

rød på 7, blå på 8 og 9(spiller ingen rolle hvem du bruker hvor)

Aha, har tydligevis tatt et bilde av en probe som ikke var 100% lik. Den jeg sitter med i handa har nemlig 2 blå og 1 rød kabel før kabelskoen. Takk!

Men hva er logikken bak dette? Rød på minus? Må lære litt med det samme ;)

Logikken slik som jeg har forstått det er at det finnes et utall typer sensorer, og en grei måte å skille disse på er fargekoder på lederene. Vi fant flere sensorer i skrotkonteineren på jobben til Torga, og alle ble identifisert ut fra fargene på lederne (2-3 typer).

En pt-100 probe er ikke polaritetsavhenging, Det er en motstand som forandrer seg med temperaturen. Den eneste grunnen til at det er to ledere på blå er at da kan PIDen kompensere for motstanden i selve ledningen til proben.

Tippar det virkar slik du oprinneleg tenkte. Den "ekstra" B-ledningen er for å kompansere eit eventuelt tap i form av elektrisk motstand i ledningane mellom PID og sensor. PID'en vil virke heilt fint utan denne ledningen (då med jumper mellom 7 og 10, og muligens mellom 8 og 9)

Hovedsaken er at du får sjølve sensoren på rette klemmene, 7 og 8. Retningen har ingen betydning som nordtvedt seier.

Prøv, du kan ikkje øydelegge noko :)

Tilbake
Topp