Hjelp til mitt første brygg - har det ikke gjæret helt ut?

Jeg har søkt rundt på forumet men ikke funnet noen tidligere tråd som svarer 100% på det jeg lurer på:

Jeg har satt mitt første brygg, et 3kg-sett fra Munton's, altså uten tilsetting av sukker. Jeg har stort sett fulgt oppskriften:
- Gjæret i karet til det fikk en FG på 1014[sup]o[/sup]. Tok ca. fem dager.
- Tappet over i 1,5L brusflasker av plast
- Tilsatte 100g sukker i lake til brygget via sprøyte i flaskene (gjorde dette før jeg tappet ølet over)
(Settet sier her 85g til 5 imperial gallons (23L), men jeg har hørt flere her si opptil 120. Det ble derfor 100)
- Sjekket korkene, klemte på flaskene, byttet ut korker som var lekk.
- Gjæret i 2 dager i romtemperatur på flaskene.
- Satte så i kjelleren (rundt 8 grader).

Etter en uke i kjellertemperatur åpnet jeg en flaske for å "sjekke"  ::) Jeg lurte veldig på om jeg hadde fått til karboneringen, og om det smakte øl. Jeg trodde at brygget ville være ferdig utgjæret siden jeg hadde fulgt oppskriften og fordi jeg antok at det ikke kom til å foregå noe mer gjæring i kjellertemperatur (er dette rett?). Resultatet var ikke bra  :nosmile: Det var nesten ingen kullsyre i ølet, og det smakte søtt og ikke bittert. Dette skulle være en IPA, så jeg forventet meg bitterhet.

Jeg _tror_ dette betyr at ølet ikke har gjæret helt ut, stemmer det? Jeg har sett noen her på forumet som har sagt at Munton's-sett skal gjære to uker i karet og to uker på flaske i romtemperatur. Er det noen som har erfaringer? Jeg har boka "Moderne hjemmebrygging", og den anbfaler 2 uker flaskegjæring. Jeg har derfor satt flaskene tilbake på badegulvet og håper at gjæret våkner til liv igjen. Har jeg tenkt rett? Dør gjæret av kjellertemperatur? Står jeg i fare for "flaskebomber" hvis ølet ikke var ferdiggjæret før jeg tappet det på flasker?

På forhånd takk for hjelpen! :attevar:

Hei!
Jeg er ingen ekspert, ::)
men tror du har gjort lurt i å sette flaskene tilbake i varmen. ca 14 dager romtemperatur deretter kald er det som er anbefalt.
Tror nok det var nok utgjæret med FG14, tror det er bra for ekstraktsett.
Lykke til :yes:

Jepp. To dager i romtemperatur er nok altfor lite for skikkelig karbonering. 10-14 dager er bra.

Gahr skrev:
Jepp. To dager i romtemperatur er nok altfor lite for skikkelig karbonering. 10-14 dager er bra.

Takk for superraske svar, begge to. Så jeg har ikke flaskebomber, altså, og trenger heller ikke tilsette mer gjær? (noe jeg ikke har). Stemmer det at ale-gjær bare går i dvale ved temperaturer under 18, og at det vekkes til live igjen av temperaturøkningen? Hva skal til for å ta livet av den? Går det forresten an å se at det gjærer på flaske (uten å åpne korken ;) )?

Og hvorfor i all verden skriver Muntons to dager i bruksanvisningen sin  :attevar:

Hva skjer egentlig under "kjellerlagringen"? Er det bare gjærstopp og klarning av ølet?

Igjen takk for hjelpen!

Gjæren går i dvale ved lave temperaturer, så du trenger ikke å tilsette mer.
For å ta livet av gjæren må du nesten aktivt gå inn for det med gjærstopp eller høy varme.
Hvorfor Muntons sier to dager er for meg en gåte.
Siden du bruker 1.5l brusflasker er faren for flaskegranater liten.
Du kan sjekke trykket av og til, å hvist det viser seg att det er alt for mye trykk slipper du bare forsiktig ut noe av trykket.
Under lagringen vil blant annet gjeæren og andre partikler bunnfelle slik at du får ett klart øl.
Men smaken vil også utvikle seg over tid.
Noen sterke og/eller mørke ølsorter har godt av lagring opp til fler år, mens lette og/eller lyse sorter trenger kortere tid.
F.eks en heffe weissbier som ofte er best etter noen uker.

Tilbake
Topp