Hjelp til oppsett av bryggeriet mitt.

Heia godtfolk der ute!

Jeg ser med forundring og begeistring at det er mye kompetanse der ute når det både gjelder utstyr og foredling av råvarer. Jeg har noen spørsmål til dere der ute angående min vei videre i denne jungelen av løsninger.

Jeg har idag to Blichmann 15 gal kjeler samt en elektrisk saft koker med termostat som jeg bruker. ppsettet er fordelt slik at jeg bruker kjele 1 som meskekjele med falskbunn og autosparge. På denne bruker jeg gass som varmekilde på og tar temp med vanlig termometer. Når Meskingen er ferdig heller jeg det over i kjele to og fortsetter med gass som oppvarming der også. Saftkokeren bruker jeg til å koke opp vann til utmesking i kjele 1 med før jeg tømmer dette opp i kjele to hvor kokingen nå kan begynne.

Forbedringene jeg vil gjøre er kort og greit å gå over til induksjon eller keramisk kokeplate som er pid styrt til meskingen. Vil dette være mulig til denne skalaen og hvordan er det med å sette opp pid systemet? Jeg har null insikt i elektronikk og er en fyr med mange tommeltotter og til tider tunghørt når det gjelder tekniske forklaringer. Slik jeg forstår det er pid bare en automatisk på og avbryter som slår inn når temperaturforskjellene er programert til å si fra?

Deretter lurer jeg på pumper til å ha mellom kjele en og to, noen tips/råd om hvilken? Helst billigst mulig, men også en som holder. Blir veldig glad om dere kan legge ut link til sjappe hvor det eventuelt finnes produktene jeg trenger.

Inntilvidere skål godtfolk der ute!
 
Induksjonsplater har egen styring. Så glem den med PID.
Du må ha god gammel kokeplate eller varmeelementer for å styre med PID.

Men ingen regel uten unntak. Men da må du demontere og koble deg inn på elektronikken til induksjonsplata.
 
Så jek kan kjøpe meg en 2000 watt plate på elkjøp og koble den til en pid? Har du erfaring med den slags oppsett og er det noen vits eller er det bedre og kjøre på induksjon og bare være med på prosessen?
Takk for svar kbrygg
 
Induksjonsplater har egen styring. Så glem den med PID.
Du må ha god gammel kokeplate eller varmeelementer for å styre med PID.

Men ingen regel uten unntak. Men da må du demontere og koble deg inn på elektronikken til induksjonsplata.
Koble meg inn på elektronikken til induksjonsplaten?
 
Det enkleste og beste er oppvarming uten induksjon, hvis du vil styre den med PID. Og du bør bruke samme innstilling på watt styrken hele tiden. PID=maks effekt på varmen, en PID styring lærer hvor mye effekt den hele tiden trenger.

La det være sagt, jeg har ikke koblet meg rett på en induksjonsplate for å styre den.

Det er ikke umulig. Jeg har ikke behov for det, og jeg kommer ikke til å prøve i nær fremtid heller :)

PID med SSR som kjøpes på ebay for ølbrygging er best egnet for å styre ohms'k last, varmeelementer. Kokeplate med jerntopp er flere varmelementer, med trinnbryter i front.

Hvor mye arbeid er du villig og i stand til å utføre selv?
Er hobbyen bygging eller brygging :)
Noen ganger er det enkleste det beste.
I dag brygget jeg ett ekstrakt sett. Men erstattet posen med maltdextrin og humlesmak, med å koke innkjøpt humle i 15 minutter, med de 3.5l med vann som skulle kokes opp uansett.

Vil du bygge? Søk med google og legg til site:norbrygg.no, på PID og SSR osv.
Mest for pengene, og best øl tror jeg du får hvis du ser på gjæringen og kontrollerer temperaturen der. Deretter mesking.
 
Tilbake
Topp