Hjelp til oppskrift etter tabbe-mixing av malt

Jeg har prestert å blande 10kg Castle Malting Abbey (Amber) EBC 45 med 10 kg Weyermann Cara Munich type 2 EBC 110-130. Ikke spør hvordan :roedme:

Har 25 kg ikke-malt Castle Malting Pale Ale EBC 7,0 - 9,0, og amarillo, target og ahtanum humle.

Noen som har forslag til en oppskrift hvor jeg kan få brukt opp mest mulig av maltmiksen og få et godt øl? Har 50ltr speidel, og å ende opp med en tidligere navngitt ølsort er ikke prioritert.
At jeg er nybegynner trenger vel ikke nevnes.
Hjelp!
 
Jeg synes at dette hørtes meget ut. Amber benyttes vel til max 15-20% tror jeg. Men det er vel bare å prøve på noe, men forvent dårlig konvertering og høy FG på brygget.

Edit: Leste ikke posten skikkelig. Ser at du har endel palemalt, da burde du jo kunne mikse sammen noe.
Kvern malten og beregn ca 85-90% palemalt og resten av den hemmelige mixen til en OG på kanskje 1.055 og en IBU på kanskje 55-60 og lag den en single hop amarillo. Blir vel en rød IPA  ;D
 
Torgny skrev:
Har 25 kg ikke-malt Castle Malting Pale Ale EBC 7,0 - 9,0, og amarillo, target og ahtanum humle.

Med «ikke-malt», mener du da «ikke-knust», altså hel malt? Som isåfall bør en runde i maltmølla?
 
Ja, Pale Ale-malten må en tur gjennom mølla før mesking:) Og ja, terminologien blir litt knotete:) Siden ikke-maltet og ikke-malt korn blir til malt ikke maltet korn etter å ha vært gjennom en mølle, er det vel kanskje mest korrekt å kalle også maltet ikke-malt korn for malt maltet korn etter maling i maltmølle?

Skjønner at ikke-malt malt bare kalles "hel malt", og at malt malt kalles "knust malt".
 
kintii skrev:
Jeg synes at dette hørtes meget ut. Amber benyttes vel til max 15-20% tror jeg. Men det er vel bare å prøve på noe, men forvent dårlig konvertering og høy FG på brygget.

Edit: Leste ikke posten skikkelig. Ser at du har endel palemalt, da burde du jo kunne mikse sammen noe.
Kvern malten og beregn ca 85-90% palemalt og resten av den hemmelige mixen til en OG på kanskje 1.055 og en IBU på kanskje 55-60 og lag den en single hop amarillo. Blir vel en rød IPA  ;D

Supert, da blir jeg hvertfall kvitt noe av det:) Ved å røre godt rundt i miksen bør den bli tilnærmet 50/50.
 
Tilbake
Topp