Originalen er veldig god synes jeg. Klonen må nok vente på dommen til nærmere jul.
Krysser fingrene på at gjæringen går bra nå. OG 1.091 og 51L på et 60L Speidel-kar. Lagde en mcGyver-løsning med slange ned i en 1,5l-flaske med 0,5l starsan i, og håper det ikke blåser over
Takker
Blir ca 45L+ i et 60L Speidel-kar. Håper det holder, for ingen av slangene er tykke nok til å sitte fast i proppen for å kjøre slange i bøtte-trikset...
Eventuelle usmaker fra gjæringen vil du kunne kjenne nå. Smak! Noe vil modne ut, mens andre ting er vanskelig å bli kvitt. Men dersom det er lite problemer å spore nå, så er sjansen bra for at dette går veienFor min del vet jeg ikke dette før nærmere jul. Men oppskriften kommer fra Kinn, og jeg fikk også svar fra dem på når sirup og sukker ble tilsatt i originalen. Så vi har hvertfall et godt utgangspunkt.
Det de også sa, og som ble erfart i likhet med mange andre her, et at gjæren er en hissigpropp. Gjæringen er for meg det mest usikre punktet, og jeg valgte derfor å sette karet i et kjøleskap med stc og varmekabler rundt dunken. Rampet fra ca 20 til 27,5 i løpet av første døgnet. Lot den stå på 27,5 i 72 timer før den ble rampet ned til 22 over 5 døgn og gjærer ferdig der. Om vi får uønskede smaker aner jeg ikke enda, men håpet om et strålende resultat lever i beste velgående.
Har tidligere lagt meg på 8gr/liter, noe som skal gi ca 3 volum for tilsvarende øl. Tror det er omtrent der Westvleteren ligger. Personlig ønsket jeg meg litt mer brus i Tomasmesse 2015.Hvor mange gram sukker pr liter bruker dere for karbonering?
Har du fått smakt på den ? Noe antydning til fusel ved så høy gjæringstemperatur?For min del vet jeg ikke dette før nærmere jul. Men oppskriften kommer fra Kinn, og jeg fikk også svar fra dem på når sirup og sukker ble tilsatt i originalen. Så vi har hvertfall et godt utgangspunkt.
Det de også sa, og som ble erfart i likhet med mange andre her, et at gjæren er en hissigpropp. Gjæringen er for meg det mest usikre punktet, og jeg valgte derfor å sette karet i et kjøleskap med stc og varmekabler rundt dunken. Rampet fra ca 20 til 27,5 i løpet av første døgnet. Lot den stå på 27,5 i 72 timer før den ble rampet ned til 22 over 5 døgn og gjærer ferdig der. Om vi får uønskede smaker aner jeg ikke enda, men håpet om et strålende resultat lever i beste velgående.
Jeg gleder meg!Min var god etter ein månad. Men eg gjæra den ganske lågt på 22-23 grader. Det vil ikkje sei at den ikkje kan vere betre om 6 mnd, eit år eller to. Kinn har brygga dobbel mengd no, så den som kjem til jol 2017 vil vere to år gamal, mot eit år som i år.