Hjelp til oppskrift, Tomasmesse

Lot wlp530 ligge på 19-20.grader under stormgjæringen og fikk også endel løsemiddel ettersmak. Mye oksygen under pitch fikk den også.
Skal prøve å rampe opp til 28 ved neste brygg.
 
Takk for svar. Da satser jeg på å kjøre stc fra 20 til 28 i løpet av første døgnet, og holder den der i 72 timer. Og så nedover 1 grad pr døgn til 22. Høres det riktig ut?

Hvor lang tid bruker denne gjæren forresten? Vet at sg må måles over et par dager, men en liten pekepinn på om det er 2 eller 3+ uker hadde vært knall :)
 
Min siste gikk fra 1.086 til 1.015 på seks dager. Den jobber raskt under gode forhold. Pass på headspace, den skummer masse.
 
Takker :)

Blir ca 45L+ i et 60L Speidel-kar. Håper det holder, for ingen av slangene er tykke nok til å sitte fast i proppen for å kjøre slange i bøtte-trikset...
 
Originalen er veldig god synes jeg. Klonen må nok vente på dommen til nærmere jul.

Krysser fingrene på at gjæringen går bra nå. OG 1.091 og 51L på et 60L Speidel-kar. Lagde en mcGyver-løsning med slange ned i en 1,5l-flaske med 0,5l starsan i, og håper det ikke blåser over
 
Originalen er veldig god synes jeg. Klonen må nok vente på dommen til nærmere jul.

Krysser fingrene på at gjæringen går bra nå. OG 1.091 og 51L på et 60L Speidel-kar. Lagde en mcGyver-løsning med slange ned i en 1,5l-flaske med 0,5l starsan i, og håper det ikke blåser over

Jeg har tørka denne gjæren opp fra gulvet mangfoldige ganger med ~20l i et ~30l kar. Lykke til :)
 
Takker :)

Blir ca 45L+ i et 60L Speidel-kar. Håper det holder, for ingen av slangene er tykke nok til å sitte fast i proppen for å kjøre slange i bøtte-trikset...

Viss du gjærar i kjøleskåp, ville eg vurdert å gjære utan lok. Hjå meg var det minst 20 cm lågare krausen utan lok.
 
image.jpeg Takk for alle tips. De viste seg å stemme på en prikk. Gjærlåsen vi festet slangen til ble klemt ut av proppen og det var 3l med skum og vørter på toppen av lokket i dag.

Ble 51L i karet, som var litt over forventet. Måtte en kjapp tur til bs i Asker og kjøpe lengre slange og et 15l gjæringskar i stedet for flasken vi startet med. Etter rengjøring av lokket fikk vi montert ting bedre (ny slange passet i røret på Speidel-låsen og fikk en strips på undersiden av proppen).

Krysser på ny fingrene og tar en hjemmebrygget blonde for å roe ned igjen.
 
For min del vet jeg ikke dette før nærmere jul. Men oppskriften kommer fra Kinn, og jeg fikk også svar fra dem på når sirup og sukker ble tilsatt i originalen. Så vi har hvertfall et godt utgangspunkt.

Det de også sa, og som ble erfart i likhet med mange andre her, et at gjæren er en hissigpropp. Gjæringen er for meg det mest usikre punktet, og jeg valgte derfor å sette karet i et kjøleskap med stc og varmekabler rundt dunken. Rampet fra ca 20 til 27,5 i løpet av første døgnet. Lot den stå på 27,5 i 72 timer før den ble rampet ned til 22 over 5 døgn og gjærer ferdig der. Om vi får uønskede smaker aner jeg ikke enda, men håpet om et strålende resultat lever i beste velgående.
 
For min del vet jeg ikke dette før nærmere jul. Men oppskriften kommer fra Kinn, og jeg fikk også svar fra dem på når sirup og sukker ble tilsatt i originalen. Så vi har hvertfall et godt utgangspunkt.

Det de også sa, og som ble erfart i likhet med mange andre her, et at gjæren er en hissigpropp. Gjæringen er for meg det mest usikre punktet, og jeg valgte derfor å sette karet i et kjøleskap med stc og varmekabler rundt dunken. Rampet fra ca 20 til 27,5 i løpet av første døgnet. Lot den stå på 27,5 i 72 timer før den ble rampet ned til 22 over 5 døgn og gjærer ferdig der. Om vi får uønskede smaker aner jeg ikke enda, men håpet om et strålende resultat lever i beste velgående.
Eventuelle usmaker fra gjæringen vil du kunne kjenne nå. Smak! Noe vil modne ut, mens andre ting er vanskelig å bli kvitt. Men dersom det er lite problemer å spore nå, så er sjansen bra for at dette går veien :)
 
Vi ønsker også godt med brus og skum. I tillegg til malt og annet kjørte vi på med 500g havregryn for skumfasthet i mesken.

Under flasking/omstikk fikk vi en liter eller så mer enn jeg beregnet, så sukkerforholdet ble 6,875/L. Skulle vært 7+...
 
For min del vet jeg ikke dette før nærmere jul. Men oppskriften kommer fra Kinn, og jeg fikk også svar fra dem på når sirup og sukker ble tilsatt i originalen. Så vi har hvertfall et godt utgangspunkt.

Det de også sa, og som ble erfart i likhet med mange andre her, et at gjæren er en hissigpropp. Gjæringen er for meg det mest usikre punktet, og jeg valgte derfor å sette karet i et kjøleskap med stc og varmekabler rundt dunken. Rampet fra ca 20 til 27,5 i løpet av første døgnet. Lot den stå på 27,5 i 72 timer før den ble rampet ned til 22 over 5 døgn og gjærer ferdig der. Om vi får uønskede smaker aner jeg ikke enda, men håpet om et strålende resultat lever i beste velgående.
Har du fått smakt på den ? Noe antydning til fusel ved så høy gjæringstemperatur?
 
Hvor lang lagringstid på flaske må man regne med før den er ferdig modnet? 6 mnd, et år? Vet Kinn lagrer den lenge før den legges ut for salg.
 
Min var god etter ein månad. Men eg gjæra den ganske lågt på 22-23 grader. Det vil ikkje sei at den ikkje kan vere betre om 6 mnd, eit år eller to. Kinn har brygga dobbel mengd no, så den som kjem til jol 2017 vil vere to år gamal, mot eit år som i år.
 
Min var god etter ein månad. Men eg gjæra den ganske lågt på 22-23 grader. Det vil ikkje sei at den ikkje kan vere betre om 6 mnd, eit år eller to. Kinn har brygga dobbel mengd no, så den som kjem til jol 2017 vil vere to år gamal, mot eit år som i år.
Jeg gleder meg!
Fader for et kvalitetsbevisst bryggeri.
Det meste de lager er og blir meget bra[emoji33]
 
Tilbake
Topp