Hjelp til skumproblemer!

Hallois!

Har fått meg corneliusfat og har noe grådig til skum, så håper noen kan komme med triks og tips!

Jeg fata lenge før jeg fikk meg gass, så jeg karbonerte naturlig på et 19l corneliusfat, brukte 5g(eller kanskje 6) sukker/liter.
Når jeg hadde fått meg resten av co2 anlegget og skulle tappe, så kom det nesten bare skum! Jeg brukte under 0,5 bar trykk og Ølet hadde stått på fat i 1-1 1/2 måneder, kan jeg tenke meg. klippet også til en slange som jeg satte på "tappetuten" så jeg tappet fra bunnen i glasset. det hjalp litt, men ble fortsatt en god 60/40 blanding hvor 60% var skum..

Har en slik en http://www.bryggselv.no/products/tappekran-og-slange-komplett som liksom skal forhindre skumproblemer, ikke overbevist  :noway:

Noen som har noe tips? er det rett og slett fordi jeg karbonerte naturlig? hadde jeg for høyt trykk når jeg skulle tappe? (Koblet av co2 og tappet til det var tomt for trykk, skummet like mye hele tiden)
 
Takk for svar!

Får bruke enda lavere trykk neste gang.

Det blir en litt for dyr investering for øyeblikket, så håpet på en billigere løsning! haha :p
 
Kjøp lengre slanger, problem løst, jeg bruker 2m 3/16 på lavkarbonert øl, og 4m 3/16 på høykarbonert øl, sjelden plaget med skum og kan tappe på karboneringstrykket.
 
Går også an å kjøpe perlick sine flowcontrol kraner.
Justerer flow alt etter om det er en høykarbonert Hefeweizen eller en vanlig ale på tapp.
 
Hallstein skrev:
Går også an å kjøpe perlick sine flowcontrol kraner.
Justerer flow alt etter om det er en høykarbonert Hefeweizen eller en vanlig ale på tapp.

Har akkurat bestilt meg tappekran med flowkontroll, så da krysser jeg fingrene! Takk for svar :skitbra:
 
Tilbake
Topp