Hjelp til valg av flytende gjær

Aasberg

Norbrygg-medlem
Skal snart sette min første starter og trenger hjelp til valg av gjær. Jeg skal brygge mild, porter, amerikansk amber, apa og ipa. Er det en gjær som passer til alle disse? Kunne tenkt meg en gjær som ikke gjærer så langt. Har stort sett brukt us-05 til nå, men synes den gjærer for langt slik at det blir for lite restsødme. Siste ipa gjæret 83% selv med mesketemp på 68 grader.

Skulle tro det. God smaksprofil synes jeg.
Husk lyse og lette øl først, sterke mørke etterpå.

Ville nok brukt noen knep for å sikre utgjæring på ipaen. Lite/ikkeno cara, kanskje litt sukker.

Skal snart sette min første starter og trenger hjelp til valg av gjær. Jeg skal brygge mild, porter, amerikansk amber, apa og ipa. Er det en gjær som passer til alle disse? Kunne tenkt meg en gjær som ikke gjærer så langt. Har stort sett brukt us-05 til nå, men synes den gjærer for langt slik at det blir for lite restsødme. Siste ipa gjæret 83% selv med mesketemp på 68 grader.
Hvorfor må du absolutt bruke samme type gjær? Ulike ølstiler trenger ulike gjærstammer for å få riktig smak. Man kan selvsagt bruke samme type gjær, men da vil det ikke smake slik du kanskje håper.

Han kan jo strengt tatt komme unna med å bruke kun 2 gjærsorter her. WLP001/051 på Amberen, APA'en og IPA'en, mens på porteren og milden kan han bruke WLP002/007 eller annen britisk gjær.

Iallefall om autentisitet er noe han er på utkikk etter.

Trenger ikke å bruke samme gjær, var kun et spørsmål om det var en som kunne passe. Men er opptatt av at den ikke gjærer så langt som us-05. Hadde tenkt på 007, men så at den har en utgjæringsgrad på 70-80%. Blir ikke det noe det samme som us-05?

Jo, det kan nok bli et problem. På de amerikanske sortene kan du bruke WLP051 om du vil ha variasjon. Dette er den gjæren som austmann blant annet bruker. Den vil nok gjære like mye ut som WLP001, men vil gi et noe annet esterpreg. Personlig synes jeg amerikanske ølsorter blir noe mer intressant med denne gjæra.
Ønsker du lavere utgjæring eller søtere øl går det jo også an å meske varmere, eller å bruke mer spesialmalt! :)

Jeg hadde brukt wyeast 1318 London Ale III. Den er lett å tophøste og fin for både malt og humle fremtredene øl

Jo, det kan nok bli et problem. På de amerikanske sortene kan du bruke WLP051 om du vil ha variasjon. Dette er den gjæren som austmann blant annet bruker. Den vil nok gjære like mye ut som WLP001, men vil gi et noe annet esterpreg. Personlig synes jeg amerikanske ølsorter blir noe mer intressant med denne gjæra.
Ønsker du lavere utgjæring eller søtere øl går det jo også an å meske varmere, eller å bruke mer spesialmalt! :)
Ser at 051 er oppgitt med en utgjæring på 70-75%, og 001 på 70-80. Men har du erfart at disse gjærer like godt ut? Jeg tenker nå å bruke 051 på apa & ipa, og 023 på mild, porter og amber. Tanker?

051 gjærer ikke like mye ut nei. Jeg har brukt det blant annet på veldig alkoholsvake amerikanske øl. Lagde blant annet en session-IPA på 3,2% med 250 gram humle. Ble himmelsk. Har også brukt det på en amerikansk amber. Den gjæret ut fra 1.060 til 1.014 med WLP051. Den ble også tullete god.
Om du skal lage noe skikkelig humlesterkt, prøv å juster vannet med litt Kalsiumsulfat. Jeg synes de humlete ølene mine fikk en stor forbedring med litt vannjustering.

Personlig bruker jeg ikke Wyeast da det er så vanskelig å få tak i... Bryggselv, bakke brygg og petit har alltid mye forskjellig fra White Labs inne, men det er heller dårligere med Wyeast...

Hørte en podcast med Jamil i dag, og da ble WLPoo2 blant annet nevnt som et alternativ til APA (/IPA). Den gjærer ikke like godt ut som WLP001 og gir mer restsødme, men de kommenterte at man burde meske lavere og kutte ned på krystallmalten ved bruk av denne gjæren. Gjærer man på en "lav" temperatur får man et rent øl med denne gjæren, men med et litt "fruktigere" preg enn med WLP001.

EDIT: Wlp002 er forøvrig veldig fin i engelsk Mild også. Har også brukt den i en Oatmeal stout :)

051 gjærer ikke like mye ut nei. Jeg har brukt det blant annet på veldig alkoholsvake amerikanske øl. Lagde blant annet en session-IPA på 3,2% med 250 gram humle. Ble himmelsk. Har også brukt det på en amerikansk amber. Den gjæret ut fra 1.060 til 1.014 med WLP051. Den ble også tullete god.
Om du skal lage noe skikkelig humlesterkt, prøv å juster vannet med litt Kalsiumsulfat. Jeg synes de humlete ølene mine fikk en stor forbedring med litt vannjustering.

Personlig bruker jeg ikke Wyeast da det er så vanskelig å få tak i... Bryggselv, bakke brygg og petit har alltid mye forskjellig fra White Labs inne, men det er heller dårligere med Wyeast...
Hvor mange prosent spesialmalt hadde du i Amberen, og hva var mesketemperatur?

Hadde vært gøy å sett på oppskriften på session IPA'en også :)

American Amber:
81,9% Maris Otter
7,2% Castle Munich malt
7,2% Crystal 40L (80 EBC)
3,2% Crystal 80L (160EBC)
0,4% Carafa Special III

Mesking ved 67 grader i 1 time. OG 1.060.

Session IPA :

59,5% Pale Malt
26,5% Hvetemalt
6,6% Carapils
6,6% Crystal 60L (120EBC)
0,8% Roasted Barley

OG 1.034
Mesking ved 68 grader i 1 time
Justerte vannet med 3g CaSO4 og 1g CaCO3 pr 10L vann.
Har også notert meg at jeg kjørte en no-sparge mesk (altså jeg mesket med hele volumet vann). Tynnere mesk skal visstnok bidra til mer kropp i det ferdige ølet ved brygging av så svakt øl.

Humleskjema:
10min - 25g Simcoe, 25g Citra og 25g Amarillo
0min - 30g Simcoe, 30g Citra og 30g Amarillo
Tørrhumle - 25g Simcoe, 25g Citra og 25g Amarillo

American Amber:
81,9% Maris Otter
7,2% Castle Munich malt
7,2% Crystal 40L (80 EBC)
3,2% Crystal 80L (160EBC)
0,4% Carafa Special III

Mesking ved 67 grader i 1 time. OG 1.060.

Session IPA :

59,5% Pale Malt
26,5% Hvetemalt
6,6% Carapils
6,6% Crystal 60L (120EBC)
0,8% Roasted Barley

OG 1.034
Mesking ved 68 grader i 1 time
Justerte vannet med 3g CaSO4 og 1g CaCO3 pr 10L vann.
Har også notert meg at jeg kjørte en no-sparge mesk (altså jeg mesket med hele volumet vann). Tynnere mesk skal visstnok bidra til mer kropp i det ferdige ølet ved brygging av så svakt øl.

Humleskjema:
10min - 25g Simcoe, 25g Citra og 25g Amarillo
0min - 30g Simcoe, 30g Citra og 30g Amarillo
Tørrhumle - 25g Simcoe, 25g Citra og 25g Amarillo
Takk. Hva var IBU på disse?

Tilbake
Topp