Hjelp/tips til å lage en belgish wit for første gang

Hei

Jeg har laget 2 all-grain brygg til nå og begge to er jeg kjempefornøyd med. En imperial stout på 8,4% og en IPA på 7,5%. Jeg har laget oppskriftene til disse ved hjelp av Beersmith. Jeg har ikke helt klart å holde meg innenfor temperaturene på meskingen og det har blitt litt frem og tilbake med tilsetting av kokende vann og kaldt vann etc for å få en noenlunde mesketemperatur. Uansett har begge bryggene blitt meget gode og jeg er veldig fornøyd med smaken  :ilike:

Nå som jeg startet med ølbrygging bestemte jeg meg for ikke å kjøpe mer øl fra butikk (industriøl) og det blir i lengden dyrt om jeg skal handle øl på polet til sommervarmen og ølet jeg har laget ble så godt at det har gått fortere enn forventet  ;) Jeg har nå lyst til å sette et par brygg til. Det blir en IPA jeg skal dele i to ved gjæring med forskjellige tørrhumlesorter og jeg ønsker å lage en batch med en frisk sommerøl, da tenker jeg på en wit. Jeg har fått smaken på en skikkelig deilig øl fra polet som heter Duvel som er skikkelig digg, er ikke dette et hveteøl?

Jeg har kikket på denne oppskriften på bryggselv.no http://www.bryggselv.no/products/belgisk-wit-gahr-edition
Er det noe i veien for å meske på en temperatur? For min del hadde dette vært det greieste i starten. Jeg har heller aldri brukt fersk gjær og laget gjærstarter etc. Kan jeg finne en slikk pakke fra Wyeast som man klemmer på i steden for å lage en starter?
Jeg har lyst til å gjøre det litt enkelt for meg nå helt i starten av min ølkarriere  ;)

Hadde satt stor pris på tips og svar på mine spørsmål da det nå snart nærmer seg å sette en frisk sommerøl.

edit. googlet litt og fant ut at duvell ikke er et hveteøl. Kommer til å lage en duvel klone en også.

Det skal vel gå fint å meske på 66 °C, mener jeg.

Duvel inneholder ikke hvete, så vidt jeg kan lese meg frem til. Den inneholder pilsnermalt og dextrose, i følge wikipedia.

Det er ingenting i veien for å brygge uten starter. Du må bare sørge for å bruke nok gjær. Bruk en kalkulator, f eks denne: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Da finner du ut hvor mange pakker (eller rør fra White Labs) du må bruke. Antall liter og OG er avhenige faktorer her.

Lykke til!  :ilike:

Gjærstarter er ikke noe hokuspokus i det hele tatt. Bare gjør som det står på siden til bryggselv.no, så går det fint. Det kan fort bli dyrt å kjøpe masse gjær når man ikke lager starter.

De ulike mesketemperaturene i wit'en, har det noe med hveten å gjøre mon tro?

Tilbake
Topp