Hjelp....

Lagde i et ekstraktbrygg med lme, dme og sukker etter en brygge kalkulator på nettet. Regnet ut at OG skulle være 1060.
Problemet mitt er at OG ble 1078 og jeg hadde bare starter til 1060. Brygget hadde da stått til nedkjøling et døgn uten gjær til jeg nådde riktig temp for å pitche. I går pitchet jeg gjærstarteren etter det hadde bunnfellet.
Har regnet ut at jeg trenger 2 rør til med gjær.
Kan jeg piche de rett oppi karet eller bør jeg lage en ny starter

Pitchet to rør til uten starter. Brygget står og plupper nå. Håper at det gjærer ned til 1016 - 1014 sånn at brygget ikke blir for søtt.
Er redd for at det blir alt for mye alko % og at ølet ikke skal smake godt.
Det som kan redde det er rikelig med hummle som jeg tilførte.
Gjærer det ned som forventet blir % 8.5.
Det er vel bare å vente til det blir ferdig. Spent på hvordan dette går.

DagErik skrev:
Pitchet to rør til uten starter. Brygget står og plupper nå. Håper at det gjærer ned til 1016 - 1014 sånn at brygget ikke blir for søtt.
Er redd for at det blir alt for mye alko % og at ølet ikke skal smake godt.
Det som kan redde det er rikelig med hummle som jeg tilførte.
Gjærer det ned som forventet blir % 8.5.
Det er vel bare å vente til det blir ferdig. Spent på hvordan dette går.
OG på 1060, og en alkoholprosent på 8,5... Hvilken kalkulator er det du har brukt?
edit... ser du har justert OG til 1078... fortsatt....

DagErik skrev:
OG ble 1078... Starteren jeg laget var beregnet til et brygg med OG 1060....
det er i utgangspunktet ikke verdens undergang :)
litt lite, men ingen krise. er vørteren godt beluftet, og gjæret ved riktig temperatur er det vel så viktig.
1078 OG vil ved normal utgjæring gi et øl med høy alkoholkonsentrasjon, og middels sødme, men det er avhengig av gjærtypen også.

Det har nå gått 9 dager. Tok en prøve i dag. Har gjæret ned til 1023 og det er fortsatt masse aktivitet i karet.
Dette lover svært godt.

Tilbake
Topp