Hjemmebryggere kan bli skattepliktige i Danmark

Andreas Habel

Dommerkomite
Av og til kan man jo lure på hva politikere tenker med. Og måtte registrere seg som bryggerivirksomhet og betale alkoholavgift for å sende inn to øl til en konkuranse synes i overkant kantete.

Hvet de i det heletatt hva de har vedtatt?

Vi har lovverk som ikke tar høyde for hjemmebryggerarrangementer i Norge også. Så da tolkes det av helsedirektoratet og ymse statsforvaltere og kommuner, og resultatet er at det er vidt forskjellige krav i forskjellige kommuner, med eller uten skjenkebevilling, med eller uten bevillingsgebyr pr liter etc. Men kravene er overkommelige, og vi gjør alt vi blir pålagt og puster lettet ut.

@Sondre Hågensen og jeg møtte Niels Torm, formann i Danske Ølentusiaster i helgen. Nå er det ikke en egen hjemmebryggerorganisasjon i Danmark, men både Danske Ølentusiaster, Danske Øldommere og dansk bryggeribransje er svært opptatt av dette, for struper man hjemmebrygging kveler man også den underskogen craft-bryggeribransjen er avhengig av for å sikre ettervekst.

Myndighetene har valgt å tolke lovens tekst på strengest mulig vis.

Dette framstår jo som ren ondsinnethet overfor hjemmebryggerne. Det som er hyggelig og sosialt rundt hjemmebryggingen er 3/4 av motivasjonen min for å holde på med det, og slik jeg leser de danske bestemmelsene, blir alt organisert samvær rundt hobbyen vår mer eller mindre umuliggjort.

Jeg har vondt for å tru at sånt som dette ikke svekker folks respekt for politikere og politikk. Og om det er noe vi ikke trenger, er det dét.

Og så virker det så fryktelig udansk.

Dette framstår jo som ren ondsinnethet overfor hjemmebryggerne. Det som er hyggelig og sosialt rundt hjemmebryggingen er 3/4 av motivasjonen min for å holde på med det, og slik jeg leser de danske bestemmelsene, blir alt organisert samvær rundt hobbyen vår mer eller mindre umuliggjort.

Jeg har vondt for å tru at sånt som dette ikke svekker folks respekt for politikere og politikk. Og om det er noe vi ikke trenger, er det dét.

Og så virker det så fryktelig udansk.
Tenk så kjekt å ha ølsmakesamling. Så kan alle smake sitt eget øl.

Når jeg ser sånt som dette blir jeg litt glad for at antall hjemmebryggere her i landet går ned. Vi vet aldri når politikere eller andre med makt blir bekymret over produksjon av alkohol som er lite regulert og som foregår i private hjem. Jeg tror vi går litt under radaren, og det er kanskje ikke så dumt å holde seg der?

Håndheve hva?
Må innrømme at jeg leste vedlegget grundigere nå og ser at det kun gjelder om man skal delta på festivaler at man må betale en avgift for servering av ølet til offentlig publikum. Da er det jo en enkel sak at de som skulle ønske å delta på konkurranser må betale denne avgiften, inngangsbilletten øker da der til, og så kan konkurransen gi "deltakerpremier" da slik at de i det minste får spandert avgiften sin fra publikum som er med.

Vi har lovverk som ikke tar høyde for hjemmebryggerarrangementer i Norge også. Så da tolkes det av helsedirektoratet og ymse statsforvaltere og kommuner, og resultatet er at det er vidt forskjellige krav i forskjellige kommuner, med eller uten skjenkebevilling, med eller uten bevillingsgebyr pr liter etc. Men kravene er overkommelige, og vi gjør alt vi blir pålagt og puster lettet ut.
Lovverket er heldigvis ganske klart i Norge selv om jeg har registrert at enkelte kommuner tolker det feil og ulovlig utsteder skjenkebevilgninger.
Så lenge de som gir bort øl ikke har salgs/tilvirkningsløyve og det ikke gis betaling til de som gir bort, øl faller det ikke under krav til sjenkebevilgning og kommunene kan heller ikke gi skjenkebevilgning til et hjemmebryggerarrangement. Loven sier jo klart at skal noe defineres som skjenking så må det mottas vederlag(betaling) for alkohol. Legger ved noen utdrag fra Alkoholloven som undebygger dette. Det er også krav til at det ikke kan være noen form for skjenkebevilgning der det foregår. Vi har i Ørsta og Volda Bryggarlaug hatt diskusjoner med kommunen om dette og Norbrygg har vel noen uttalelser fra departementet om dette også.

Relevante uttdrag fra alkoholloven:

§1-1 Lovens formål "Reguleringen av innførsel og omsetning av alkoholholdig drikk etter denne lov..."

§1-2 Lovens virkeområde "Loven får anvendelse på innførsel til, utførsel fra, og omsetning av alkoholholdig drikk i Norge."

§4-1 2. ledd "Det kan bare skjenkes alkoholholdig drikk som er levert av en som har tilvirknings- eller salgsbevilling..."

Det man derimot må ha på plass er melding til politiet om offentlig arrangement jevnfør Politiloven §11/§14.

Helsedirektoratet har også i brevs form bekreftet slike tolkninger til Norbrygg 04/06-2013 og 23/01-2014

Problemet er at loven ikke er laget med tanke på hjemmebrygg, og da havner vi fort i en gråsone som må fortolkes. Og vi har sett at norske kommuner tolker det forskjellig.

De danske byråkratene (?) har tolket loven på strengest mulig vis, men jeg kan ikke tenke meg at dette er slik danske politikere vil ha det.

Tilbake
Topp