Vores hobby reguleres af staten
Vi kan nogle gange glemme, hvad vi egentlig blev sat i verden for – Danske Ølentusiaster altså. Ølrevolution er nu blot noget fra en svunden tid, som vi skal huske andre mennesker på, mens de sidder og får en IPA, en Barley Wine eller noget andet, som ikke eksisterede i danskernes ølglas for
25 år siden.
Og så sker der noget, som viser, hvilket stof (danske) ølentusiaster egentlig er lavet af. Det startede, som så meget gør med et rygte, så et Facebook-opslag, så en gruppe; der var noget i gære, og det blev ikke til øl. Snarere tværtimod. Det er desværre gået op for os og resten af den danske ølverden, at loven ikke anerkender hobbybryg som en hobby, medmindre det holdes inden for hjemmets fire vægge.
Hvis du som hobbybrygger vil ud og vise din kreation frem, så skal du være en registreret virksomhed. Men som registreret virksomhed skal du også betale punktafgift for de aller første dråber i dit eget glas. Din hobby er ikke længere din egen. Den er reguleret af staten. Og du skal holde regnskab med alt, hvad du køber kontra, hvad du brygger, og hvad du sælger. Også selvom din eneste grund til at lade dig registrere er for at deltage i en ølfestival, der varer i seks timer en lørdag eftermiddag.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det er vi hos Danske Ølentusiaster ikke tilfredse med. Og som jeg skriver disse ord, så har vi gang i mange gryder på samme tid for både at få opmærksomhed på denne sag og få gjort noget ved den. Vi er ikke en forening udelukkende for hobbybryggere; vi er en forening for ølentusiaster, hvoraf en del brygger øl hjemme i deres bryggers. Og i vores vedtægter står der ligefrem, at vi skal udbrede kendskabet til håndbryg i Danmark.
Der findes i Danmark ikke en sammenslutning af hobbybryggere, der tilnærmelsesvis kommer op på siden af Danske Ølentusiaster, og derfor ser jeg netop, at vi – godt nok som almindelig forbrugerorganisation – har et ansvar over for dansk hobbybryg.
For det er en legeplads for alle parter at hobbybrygge. Bryggeren tester og fejler nogle gange med opskriften som enhver anden kok. Og smagstesteren
smager på øllet på en helt anden måde, når bryggeren står foran, for der er mulighed for at give direkte feedback, som måske kan påvirke det næste bryg. Og det kan både brygger og smager lære noget af.
Vi ved ikke, hvad den kommende tid bringer: Så for nu vil jeg bede dig om at spørge dine venner, om de betaler afgift af den kage, de sælger til 9.B.’s loppemarked, eller af den strikhue, som de gav til naboens datter. Og når de så vrænger deres næse af det tåbelige spørgsmål, så forklar dem det tåbelige i, at hobbybryggere skal. Vi ved fra den danske ølrevolution, at ølentusiaster er handlekraftige, så med fælles hjælp er jeg sikker på, at vi kan fremme ikke bare øllets, men også hobbybryggens vilkår i Danmark.
Niels Torm
Landsformand, Danske Ølentusiaster