Jeg bruker en liten fryseboks for å kjøle ned ei bøtte med glykol. Ei nedsenkbar pumpe sender glykolen ut i en plastslange som er lagt tett utenpå gjæringkaret og ender så tilbake i glykolbøtta. Pumpa styres av en STC1000+. I tilfelle det skulle bli kaldt i gjæringsrommet har jeg i tillegg også lagt et varmebelte utenpå glykolslangene. Både varmebeltet og pumpa styres altså av STC'n. For å få litt smidigere styring av varme og kjøling har jeg i tillegg lagt inn et vekslingsrele hvor jeg kan sette inn inne- og utetiden for pumpa og beltet, selv om STC'n ber om varme eller kjøling hele tiden helt til settpunktet er nådd. Det gjør at jeg slipper noe særlig over- eller undersving.
Når det gjelder CC får jeg ikke temperaturen lavere enn 5* med den glykolbøtta jeg bruker. Dette er selvfølgelig avhengig av romtemperaturen også. Ved gjæringsstart holder forresten glykolen - 26*. Hadde jeg økt volumet tror jeg det hadde gått fint å få temperaturen ned i 2*, Men jeg lar ikke uklart øl plage meg, så jeg lar det være som det er. Jeg har brukt denne løsningen i mange år og er godt fornøyd med den.