Hjemmelaget glykolkjøler, noen som har troa?

Jeg har lest litt om dette tidligere, og mener da å ha konkludert med at man ikke vil kunne kjøle ned glykolen raskt nok. Om du googler litt tror jeg du finner mye, men tror det er en god grunn til at glykolkjølere er bygget slik de er.
 
Som @Ole Seglem nevner over her, tror jeg også at problemet her er at man klarer ikke å kjøle ned glykolen fort nok med bare kald luft rundt.

Hvis du skal gå for et sånt oppsett, ville jeg prøvd det lille kjøleskapet iiglo DL1-06 til 750 kr på komplett.
Der ser det ut til at man kan løsne hele kjøleplata/fordamperen som sitter montert i bakkant, og bøye rørene forsiktig, og legge den ned i et reservoar med kjølemedie. Problemet er kanskje å finne et passende reservoar som får plass inni det lille kjøleskapet.
Dette vil nok kunne gi litt kjøleeffekt, men tror nok alikevel dette blir for svakt til å cold-crashe en 30L batch.



8d38190a-c2ef-e923-17ce-a2d11a2ced83.jpg
 
Jeg bruker en liten fryseboks for å kjøle ned ei bøtte med glykol. Ei nedsenkbar pumpe sender glykolen ut i en plastslange som er lagt tett utenpå gjæringkaret og ender så tilbake i glykolbøtta. Pumpa styres av en STC1000+. I tilfelle det skulle bli kaldt i gjæringsrommet har jeg i tillegg også lagt et varmebelte utenpå glykolslangene. Både varmebeltet og pumpa styres altså av STC'n. For å få litt smidigere styring av varme og kjøling har jeg i tillegg lagt inn et vekslingsrele hvor jeg kan sette inn inne- og utetiden for pumpa og beltet, selv om STC'n ber om varme eller kjøling hele tiden helt til settpunktet er nådd. Det gjør at jeg slipper noe særlig over- eller undersving.
Når det gjelder CC får jeg ikke temperaturen lavere enn 5* med den glykolbøtta jeg bruker. Dette er selvfølgelig avhengig av romtemperaturen også. Ved gjæringsstart holder forresten glykolen - 26*. Hadde jeg økt volumet tror jeg det hadde gått fint å få temperaturen ned i 2*, Men jeg lar ikke uklart øl plage meg, så jeg lar det være som det er. Jeg har brukt denne løsningen i mange år og er godt fornøyd med den.
 

Vedlegg

  • glykolkjøler 2.jpg
    glykolkjøler 2.jpg
    112 KB · Sett: 117
Jeg bruker en liten fryseboks for å kjøle ned ei bøtte med glykol. Ei nedsenkbar pumpe sender glykolen ut i en plastslange som er lagt tett utenpå gjæringkaret og ender så tilbake i glykolbøtta. Pumpa styres av en STC1000+. I tilfelle det skulle bli kaldt i gjæringsrommet har jeg i tillegg også lagt et varmebelte utenpå glykolslangene. Både varmebeltet og pumpa styres altså av STC'n. For å få litt smidigere styring av varme og kjøling har jeg i tillegg lagt inn et vekslingsrele hvor jeg kan sette inn inne- og utetiden for pumpa og beltet, selv om STC'n ber om varme eller kjøling hele tiden helt til settpunktet er nådd. Det gjør at jeg slipper noe særlig over- eller undersving.
Når det gjelder CC får jeg ikke temperaturen lavere enn 5* med den glykolbøtta jeg bruker. Dette er selvfølgelig avhengig av romtemperaturen også. Ved gjæringsstart holder forresten glykolen - 26*. Hadde jeg økt volumet tror jeg det hadde gått fint å få temperaturen ned i 2*, Men jeg lar ikke uklart øl plage meg, så jeg lar det være som det er. Jeg har brukt denne løsningen i mange år og er godt fornøyd med den.
Det var akkurat et slikt oppsett jeg hadde i tankene! Bare med en litt mindre fryseboks/skap. Har du noe overvåking på temp på glykolen? Tror du det er mulig å kjøle flere gjæringskar med det oppsettet der? Jeg hadde en tanke om å ha flere gjæringskar på samme kjøler hvor STC-en også styrer en ventil via en manifold, for å fordele glykolen.

En annen mulighet er jo å kjøpe et slikt benkefryseskap, for å så prøve å bøye rørene som går i hylla, og stappe de nedi et glykolreservoar. Men nå vet jeg ikke hvor bøyelige disse rørene er.
 
Jeg overvåker rom-, glykol-, og gjæringstemp via WiFi over ESP 8266. Her bruker jeg den tidlige løsningen til Morten Sevland, med Arduino og ESP.
Det er sikkert mulig å kjøre flere gjæringskar med dette oppsettet, men hvis flere gjæringskar skulle "betjenes" samtidg tror jeg at det hadde vært bedre å ha flere STC'er. Du må jo også kunne styre pumpa, med mindre du lar den gå hele tiden. Sikkert ikke lurt, da pumpa avgir varme til glykolen den står i. I alle fall hvis du bruker en nedsenkbar pumpe. Jeg har forøvrig en annen løsning i bruk på et annet gjæringskar også. Der bruker jeg kaldt vann på samme måten som glykolen i dette tilfellet. I stedet for å styre ei pumpe styrer jeg en magnetventil. Utløpet går rett i avløpet. Passer bra til ale, men dårlig til lagre i sommerhalvåret da vannet holder litt for høy temperatur.
 
Tilbake
Topp