Hjemmerbryggerhelgen 2015

Det blir ofte ullen lyd dersom du bruker innebygget mikrofon. Forsøk å få koblet deg rett inn på mixepulten, eller kjøp en rimelig retningsbestemt mic som rettes mot høyttaler. Da slipper du mye sus og støy fra salen
 
Det blir ofte ullen lyd dersom du bruker innebygget mikrofon. Forsøk å få koblet deg rett inn på mixepulten, eller kjøp en rimelig retningsbestemt mic som rettes mot høyttaler. Da slipper du mye sus og støy fra salen

Jeg tviler på at vi kommer til å ha noen miksepult. Slik det ser ut blir det ca 30-35 personer i hver sesjon, omtrent like mye som i et normalt klasserom, og det bør gå uten å ha mikrofon.
 
Er ikke så nøye med kvaliteten mener jeg. Om det mulig å høre og se så er det ok. Om vi kunne fått en samling av slikt under medlemseksjonen hadde det vært en resurs.
 
Er dette i regi av norbrygg?

En rask tanke. Jeg vil anta at mange medlemmer er i interesserte i å kunne høre foredrag de selv ikke har mulighet til å møte opp på.

Jeg ser for meg at Norbrygg kanskje kunne investert i opptaksutstyr og legge ut foredrag som kun er tilgjengelig for medlemmer.

Dvs trådløs mikrofon av "det funker" standard, mottaker og lydkort. Laptop er det noen som har fra før.

Dette trenger ikke koste all verden.

Hvis det er av interesse så kan jeg se hva det kommer på, godt brukt og økonomisk. Jeg lever av å forsterke og ta opp lyd så jeg vet hva som trengs.
 
Blir det rett at de mest entusiastiske skal betale billetter i dyre dommer fer dette og så skal resten få gratis opptak?

Bare lurer...
 
Blir det rett at de mest entusiastiske skal betale billetter i dyre dommer fer dette og så skal resten få gratis opptak?

Bare lurer...

Det er jo ganske annerledes å være der selv da. Det er vel som regel en del av ei pakke, som medfører at du treffer mange andre hjemmebryggere du kan utveksle erfaringer og skrøner med og i det hele tatt få en opplevelse, samt at du og kan stille egne spørsmål til foredragsholder.

Å se eller høre et foredrag er nettopp det. Du sitter hjemme i sofaen og ser eller bare hører på.
 
Er dette i regi av norbrygg?

Hjemmebryggerhelgen er et Norbrygg-arrangement, ja.

Jeg ser for meg at Norbrygg kanskje kunne investert i opptaksutstyr og legge ut foredrag som kun er tilgjengelig for medlemmer.

Dvs trådløs mikrofon av "det funker" standard, mottaker og lydkort. Laptop er det noen som har fra før.

Dette trenger ikke koste all verden.

Hvis det er av interesse så kan jeg se hva det kommer på, godt brukt og økonomisk. Jeg lever av å forsterke og ta opp lyd så jeg vet hva som trengs.
Det er ofte litt vanskelig å sørge for at ting blir oppbevart og tilgjengelig neste gang, så å leie (eller låne) er vanligvis bedre.
 
Blir det rett at de mest entusiastiske skal betale billetter i dyre dommer fer dette og så skal resten få gratis opptak?

Hjemmebryggerhelgen er mer enn bare å se på foredragene. Deltageravgifta dekker også mat (enkel middag fredag, tre retters festmiddag med øl på lørdag, lunsj lørdag og søndag), i tillegg til å få stilt spørsmål under foredragene, snakket med andre folk, prøvesmakt øl osv.

Et opptak av noen utvalgte foredrag blir litt som et bilde av påskefjellet. Ikke så dumt i seg selv, men langt unna å sitte i solveggen med en imperial stout etter en skitur.
 
Det vil nok komme lyd ut av den men kjenner jeg får lyst til å kaste litt hvitløk på slike billig-ting :)

I utgangspunktet ville delvis fungert. Står at mikken plukker opp 2x 90-120 grader, så hvis man setter den opp på et bord med en viss avstand til foredragsholder slik at man dekker området en foredragsholder evt vil bevege seg på får man plukket opp taletydelighet når foredragsholder står vendt mot publikum, men hvis foredragsholder snur seg mot ei tavle f.eks så ryker taletydeligheten iom at vedkommende ikke vil snakke mot mikrofonen lengre. Fant ikke noe polar-plott på den mikken så er vanskelig å si hvordan den egentlig plukker opp..

Men, så går den på 3.5mm jack, altså rett inn i mikrofoninngangen på en pc/mac. Disse inngangene har en lei tendens til å støye noe pga interne komponenter som forstyrrer signalgangen i pcen. Blir det for mye støy så kan det bare bli irriterende å høre på.
 
Denne er et bedre valg enn 3.5mm jack da AD-konverteringen skjer i mikken og ikke i et internt lydkort. Men fortsatt så blir det det med taletydelighet hvis foredragsholder går utenfor området den plukker opp eller snur seg.
 
Nytt foredrag i boks:

"Fermentation practices and equipment for the enthusiast home brewer"

Fermentation procedures and equipment is easily the most important, and often neglected, factor in the quality of home brewed beers.
Jacob Fink from Danske Øldommere will share some of his experience from many years of tinkering around with yeast and especially enthusiast-level fermentation equipment.
  • Starters, propagation and nutrients in practice
  • Easy and cheap modifications to your fermenting gear
  • Temperature control of fermentation
  • Loads of links to useful web pages
  • Experience with pro-sumer conicals from China
Da er der bare å begynne å glede seg:
 
Chris White og Troels Prahl holder masterclass i gjær fredag og et kortere kurs søndag. Men det er utsolgt for min del. Sees over en pizza
 
Tilbake
Topp