Holdbarhet på maltekstrakt

Jeg har en dunke maltekstrakt som gikk ut på datoen i mars 06.
Den har aldri vært åpnet. men når jeg åpnet den idag var det antydning til "pels" på den.
Hvor farlig er det å bruke fra denne dunken?
 
Hmm. Ser 'pelsen' ut som noe jevt og kristallisert, da er det sikkert greit, men dersom det er ujevnt og hårete da er det sikkert ikke så greit. Du kan jo forsåvidt fjerne pelsen og smake det som ligger under. Dersom det smaker greit og det blir kokt likevel så skader det sikkert ikke å bruke det. Har du mye av det?
 
Gammel/dårlig maltekstrakt, selv før "best før" datoen, kan sette (u)smak på ølet. Hvis "pels" vil si mugg så hadde jeg kastet boksen tvert...
 
Jeg har hørt at man bare kan skrape vekk pelsen og ca 1 cm under, og bruke resten. Merkelig at det er blitt pels så kort tid etter best før-datoen, så det er godt mulig det ville skjedd uansett. Antar det dreier seg om en ikke-hermetisk tett forpakning?
Så farlig er det ikke å bruke når du har fjernet muggen, men som det nevnes så er det jo mulig at smaken på resten av ekstrakten ikke er så fersk når dette har skjedd....
 
Det var en hermetisk forsegling under korken.
Det var ikke mye pels, bare noen flekker.
Det under smakte greit, så jeg tok sjansen.
Får se hvordan det smaker om noen dager, Det plopper i hvertfall noe vanvittig ute i gangen...
 
Tilbake
Topp