Holdbarhet på maltekstrakt

Hvordan er holdbarheten på maltekstrakt. Kjøpte den 15kg maltekstrakt dunken fra petit i starten av desember og den gikk ut på dato i slutten av januar. Den har vært lagret kaldt.
Kan denne fortsatt brukes?
 
Så lenge du ikke merker tegn til at den er blitt dårlig er det ingen fare. Jeg vet ikke hvor lenge den kan stå men er den lagret kaldt skal den kunne stå lenge.
 
Hei Kenneth, og velkommen til forumet!

Hvis du ikke har åpnet dunken siden du fikk den, så tipper jeg at det fremdeles er fullt mulig å bruke maltekstrakten. Muligens at en slik ekstrakt kan gi små bismak over lengre tid, men det kan jeg neppe tro i dette tilfellet. Du kan jo lage kraftig mye øl med 15 kg maltekstrakt, synd å hive det uten å prøve ;)
 
Den blir aldri dårlig i den forstand at den begynner å råtne eller mugne, men det er en glidende overgang hvor den blir mer og mer oksidert. Hvis du fikk en 15 kg dunk som gikk ut på dato en måned senere, så synes jeg godt du kan ta det opp med Petit, sånt skal ikke skje.
 
joques skrev:
Den blir aldri dårlig i den forstand at den begynner å råtne eller mugne,

Litt usikker på det der, har stadig sett spørsmål fra folk på nettet som sier at maltekstrakten har begynt å mugne på toppen... og så svarer folk at det er ikke noe problem, bare skrap vekk muggen og bruk resten av ekstrakten.. ;D Men har ikke sett det selv, så jeg skal ikke banne på at det er sant!  :lessmile:
 
Hmm, kanskje? Jeg tviler sterkt på om mugg klarer å vokse på så konsentrert sukker, det blir litt som honning. Tror det er noe annet enn mugg. Men hvis folk bruker så gammel ekstrakt, så kan jeg love at den er oksidert herfra og til himmelen og tilbake, og det går definitivt ut over det ferdige ølet :)
 
Har selv en gang kjøpt tilsvarende dunk med ekstrakt fra Petit. Etter en stund (husker ikke hvor lenge, men tror det var flere måneder), dannet det seg mugg i kanna.

bjorf
 
Takker så mye for svar.
Ekstrakten ser grei ut så da er det vel bare å prøve, så har jeg en unnskyldning og hvis ikke ølet blir godt  :laugh:
 
Da er ølet prøvesmakt og ble slett ikke værst, men kan nok trenge noen ukers godgjøring til. Men ingen usmak ihvertfall  :)

Men det kan se ut som om jeg har en tiltrekning til ekstrakt som har gått ut på dato  :laugh: 
I går var jeg innom en lokal kiosk som selger noen få typer ølsett. Tenkte jeg skulle prøve meg på en stout. Plukka med meg en og skulle betale, sjekka ikke datoen på ølsettet men kassa dama viste tydeligvis at det var gått ut på dato og jeg fikk hele settet gratis. Best før datoen er 5 aug 07, noe som jo begynner å bli ganske lenge siden nå.
Men siden jeg fikk settet tenkte jeg at jeg jo like godt kunne ta det med meg.
Er det i det hele tatt noen vits i å sette dette ølet?
 
Jada, det skal gå fint det. Men det kan være greit å ha ekstra gjær i bakhånd. Posen med gjær som følger med har trolig minsket betraktelig i aktivitetspotensiale.
 
Er gjæren som følger med ølsettene den samme? Har flere sett med gjær som skal være fin og kan jo ta en fra et av disse men det er andre typer øl.
 
Hvis det er en ale ut av samme rekke av ølsett, så er det temmelig sannsynlig at det er samme gjær. Du kan også øke sjansene dine ved å bruke 2 poser med litt gammel gjær for å øke aktivitetsnivået. Så kan du kjøpe nytt gjær til boksen du frarøver gjæren når butikkene har åpent ;D.
 
Har en pose med safale dry ale yeast so kanskje kan brukes. Ellers har jeg flere andre typer ales ølsett som jeg kan "låne" ei pakke fra  :)
 
Tilbake
Topp