Honning i gjæringskaret, pastuerisere eller ikke? Kjøle?

I dag skal jeg legge inn cirka 1 kg i 44 liter ale som jeg har stående. Stormgjæringen er ferdig og alt er klart for å legge til honning. Jeg leser mange stedet av den helst skal varmes opp til 80c i en time for pasteurisering og gjøre slik at den er lettere å håndtere.

Spørsmålet mitt er om jeg trenger en time siden honning allerede ikke er et sted hvor bakterier trives jævlig godt. Og hvis jeg skal varme den opp, bør jeg kjøle den ned før jeg dumper det i karet? :)

(Pasteurisere, ikke pasturerisirirse...)

Honning er i seg selv bakteriedempende og neppe "farlig". Over ca 80 grader mister honningen mye av sine gode egenskaper, også en del aroma og smak. For lettere håndtering kan du varme den forsiktig i vannbad, honning blir flytende ved ca 50 grader.

Siste mjøden jeg satte varmet jeg bare honningen opp til 45 grader for å blande ut i vann.
Angående tap av aroma så har siste episode av Basic Brewing en blindtest på kokt og ikke kokt honning i mjød, hvor forskjellen var merkverdig liten. Siden det i tillegg skal blandes i øl hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å koke det en halvtime.

Koking over 30 min + gjæring vil ihvertfall fjerne alt av honningaroma som eventuelt måtte snike seg inn i ølet. Eg ville unngått å koke honning over så lang tid. Då eg har brukt honning har det vorte tilsett ved 1 min berre for å kunne handterast på ein OK måte.

Takk for alle tips! :)

Jeg fulgte rådet til Erling og varmet den opp til 50 grader og tilsatte tre dager etter stormgjæring. Da var den ganske så håndterlig og jeg hadde få problemer med å få den ut. Jeg regner heller ikked at 50 grader varm honning i gjæringskaret har mye å si siden den ligger på rundt 20 grader. Det jeg fant ut var at honningen nærmeste veggene i honningkrukka gjorde det flytende, men midten holdt seg ganske tykk.

Det normaliserer seg derfor fort i gjæringskaret temperaturmessig vil jeg tro. :)

Jeg skal få lov til å legge til at det lukter superdigg! God aroma av gjærende øl og honning samtidig. My favorites! :D

Honning er i seg selv bakteriedempende og neppe "farlig". Over ca 80 grader mister honningen mye av sine gode egenskaper, også en del aroma og smak. For lettere håndtering kan du varme den forsiktig i vannbad, honning blir flytende ved ca 50 grader.
Honning vil gjære hvis vanninnholdet er over ca 20% - lynghonning tåler litt mer vann! Problem med gjæring for birøkterne når sommeren/høsten er våt! Spennende med villgjæring, men sikrest med varming.

Tilbake
Topp