Honning

Vanlig honning kjøpt i butikk.. Gjærer denne helt ut? Eller kan den gi restsødme i en cider?

Sent from my iPhone using Tapatalk

runarstock skrev:
Den gjærer helt ut.

Takk for svar.

Har sett at du er aktiv på forumet og har mye kunnskap, kanskje jeg kunne å et tips av deg..

Er det mulig å sette en cider, få litt sødme, og fortsatt karbonere naturlig? Ser for meg å bruke gjærstopp på 1.008 cirka.. Men da blir det vanskelig å karbonere naturlig? Evt tilsette ny gjær?

Kunnskap og en livlig kjeft er vel ikke det samme  :D

F.eks laktose, det gjærer ikke, men aner ikke hvordan det vil smake i en cider. ellers har du alltids pasteurisering. Keen på å få prøvd ut dette her selv!

http://www.homebrewtalk.com/f32/easy-stove-top-pasteurizing-pics-193295/

Aha.. Ok, så kanskje det er bedre å la den gjære helt ut.. Prime og flaske? Da blir den vel knusktørr, men kanskje greit å teste på en liten batch.. Liker i utgangspunktet litt sødme..

Poenget i den tråden der er at du primer med en mengde sukker. Så tester du ut karboneringen over noen dager til du er fotnøyd med sødme og karboneringsnivå. Når du har funnet the golden spot så pasteuriserer du og dreper gjæra. Da har du en cider med litt sødme :)

Man kan eventuelt også bruke splenda som søtningsmiddel. Det er ikke gjærbart, men forferdelig søtt :)

runarstock skrev:
Poenget i den tråden der er at du primer med en mengde sukker. Så tester du ut karboneringen over noen dager til du er fotnøyd med sødme og karboneringsnivå. Når du har funnet the golden spot så pasteuriserer du og dreper gjæra. Da har du en cider med litt sødme :)

Ja, leste tråden. Det virker jo både fornuftig og lett.

Det ble dog nevnt at man kan sette flaskene kaldt også for å stoppe gjæringen.. Hvor kaldt må dette være? Og om de deretter blir satt i "kjellertemp", starter gjæringen igjen da?

Karl Johan skrev:
driver og tenker på honning i en amberish ale.. vil honning sette noe smak i øllet?
Absolutt ja!  Jeg har brygga endel ekstraktbrygg med honning, det blir et ganske anderledes øl.
Kanskje mer en mellomting mellom øl og mjød vil jeg tro, selv om jeg aldri har smakt ekte mjød.

Ingemarh skrev:
runarstock skrev:

Ja, leste tråden. Det virker jo både fornuftig og lett.

Det ble dog nevnt at man kan sette flaskene kaldt også for å stoppe gjæringen.. Hvor kaldt må dette være? Og om de deretter blir satt i "kjellertemp", starter gjæringen igjen da?

Så kaldt som mulig, rundt 0. Blir nok ikke en trivelig affære om gjæra driver å småspiser på sukkeret ditt.

Tilbake
Topp